┌───────────────────┬──────────────────┐
│Valer Dorneanu │- preşedinte │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Marian Enache │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Petre Lăzăroiu │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Mircea Ştefan Minea│- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Daniel Marius Morar│- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Mona-Maria │- judecător │
│Pivniceru │ │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Livia Doina Stanciu│- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Simona-Maya │- judecător │
│Teodoroiu │ │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Varga Attila │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Ioana Marilena │- │
│Chiorean │magistrat-asistent│
└───────────────────┴──────────────────┘
1. Pe rol se află soluţionarea obiecţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Legii pentru modificarea şi completarea
Legii nr. 192/2006 privind medierea şi organizarea profesiei de mediator, obiecţie formulată de 96 de deputaţi aparţinând Grupului parlamentar al Partidului Naţional Liberal, Grupului parlamentar al Uniunii Salvaţi România şi deputaţi neafiliaţi. 2. Obiecţia de neconstituţionalitate a fost formulată în temeiul
art. 146 lit. a) teza întâi din Constituţie şi al
art. 15 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, a fost înregistrată la Curtea Constituţională cu nr. 5.226 din 2 iulie 2018, şi constituie obiectul Dosarului nr. 1.018A/2018. La sesizare a fost anexată Legea pentru modificarea şi completarea
Legii nr. 192/2006 privind medierea şi organizarea profesiei de mediator, adoptată de Camera Deputaţilor, în calitate de Cameră decizională, la data de 26 iunie 2018. 3. În motivarea obiecţiei de neconstituţionalitate, autorii sesizării susţin că prevederile art. 43 alin. (2^1) şi art. 60^1 din legea criticată încalcă dispoziţiile a
rt. 147 alin. (4) din Constituţie, privind obligativitatea efectelor deciziilor Curţii Constituţionale, deoarece legiferează obligativitatea procedurii de informare cu privire la mediere, deşi această procedură a fost declarată neconstituţională prin
Decizia Curţii Constituţionale nr. 266 din 7 mai 2014. În acest sens, autorii sesizării redau considerentele de la paragrafele 17 la 27 din această decizie, susţinând că legiuitorul a ignorat aceste considerente, potrivit cărora procedura prealabilă, obligatorie, a medierii încalcă dispoziţiile
art. 21 din Constituţie, şi a procedat la reintroducerea acestei obligaţii, prin modificarea art. 43 alin. (2^1) şi a art. 60^1 din
Legea nr. 192/2006. Se arată că este de domeniul evidenţei natura imperativă a celor două modificări, prin utilizarea verbelor „vor încerca“, în cazul art. 43 alin. (2^1), şi „sunt ţinute“, în cazul art. 60^1 din legea criticată, ambele având scopul reintroducerii caracterului obligatoriu al procedurii de mediere, prealabil exercitării dreptului fundamental de liber acces la justiţie, ceea ce reprezintă o încălcare a
Deciziei Curţii Constituţionale nr. 266 din 7 mai 2014, cu consecinţa nerespectării
art. 147 alin. (4) şi a
art. 21 din Constituţie. Acest caracter imperativ al procedurii de mediere este întărit şi de dispoziţiile art. 61 alin. (3) şi (4), aşa cum au fost introduse prin legea criticată. În consecinţă, autorii sesizării solicită constatarea neconstituţionalităţii prevederilor art. 43 alin. (2^1), art. 60^1 alin. (1) şi art. 61 alin. (3) şi (4) din Legea pentru modificarea şi completarea
Legii nr. 192/2006 privind medierea şi organizarea profesiei de mediator, deoarece încalcă dispoziţiile
art. 147 alin. (4) şi ale
art. 21 din Constituţie. 4. În conformitate cu dispoziţiile
art. 16 alin. (2) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, sesizarea a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernului, pentru a comunica punctele lor de vedere. 5. Preşedintele Camerei Deputaţilor a transmis punctul său de vedere, prin Adresa cu nr. 2/7.803 din 3 septembrie 2018, înregistrată la Curtea Constituţională cu nr. 7.641 din 3 septembrie 2018, în sensul că sesizarea formulată de 96 de deputaţi este neîntemeiată. 6. Cu privire la pretinsa încălcare a dispoziţiilor
art. 21 din Constituţie