9. Arată că există continuitate legislativă şi enumeră actele normative din materia salarizării şi a pensiilor prin care, de-a lungul timpului, s-au acordat aceste prime de zbor. Din 1977 până în 2016, nicio lege a pensiilor militare şi nici
forma iniţială a Legii nr. 223/2015 nu au micşorat baza de calcul al acestora.
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2015 a modificat 20 de articole din
Legea nr. 223/2015, 4 dintre acestea fiind fundamentale pentru calcularea pensiilor militare. 10. Pensionarii piloţi militari sunt discriminaţi prin raportare la ceilalţi pensionari militari. Prin neluarea în considerare a acestor sporuri în calcularea pensiilor piloţilor militari nu se asigură diferenţierea corespunzătoare a pensiilor militare în funcţie de activitatea concretă desfăşurată. Astfel, în vreme ce ofiţerii militari care lucrează cu documente secrete primesc indemnizaţie pentru acest lucru, piloţii militari nu primesc prime orare de zbor pentru activitatea de bază, desfăşurată un anumit număr de ani. Introducerea primelor orare de zbor şi de încercare la calcularea pensiilor nu constituie un privilegiu. 11. Cu referire la discriminarea piloţilor militari prin raportare la personalul aeronautic civil arată că există o simetrie între cele două categorii de personal aeronautic. Temeiul dreptului la acordarea acestor sporuri profesionale îl reprezintă activitatea de exploatare efectivă în zbor a aeronavelor militare sau civile. În cazul personalului aeronautic civil, aceasta se determină prin indemnizaţia orară de zbor şi prin indemnizaţie pentru încercare, verificare şi reparaţie a tehnicii aeronautice. 12. În continuare, autorul excepţiei de neconstituţionalitate enumeră dispoziţii din legile succesive privind statutul personalului aeronavigant civil şi, respectiv, militar, precum şi din legile privind salarizarea şi pensionarea prin care se acordă primele de zbor ambelor categorii. 13. În sfârşit, autorul excepţiei de neconstituţionalitate apreciază că Guvernul, folosind prerogativa de la
art. 115 alin. (4) din Constituţie, a schimbat în mod nepermis sensul şi litera legii. De asemenea susţine că
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2015 nu a fost aprobată, aşa cum impun dispoziţiile
art. 115 alin. (5) şi
(7) din Constituţie, prin lege, de către Parlament. 14. Mai arată că data intrării în vigoare a unei legi, existenţa unor prevederi arbitrare, emiterea normelor juridice cu rang inferior, problema apariţiei unui val de litigii, acestea apărând din cauza modificărilor introduse prin dispoziţiile criticate, nu reprezintă cazuri de situaţie extraordinară. Guvernul recunoaşte în mod deschis că are în vedere modificarea voinţei legiuitorului, exprimată prin
Legea nr. 223/2015. Măsura Guvernului este inexplicabilă, mai ales într-un an cu creştere economică de 3,8%. Deşi a fost an cu creştere economică, nu se înţelege de de ce drepturile în discuţie au fost arbitrar tăiate. Depune note scrise. 15. Având cuvântul, reprezentantului Ministerului Public arată că, în ceea ce priveşte dreptul la pensie, aplicabilă este legea în vigoare la momentul naşterii acestuia. Tratamentele diferite, ca urmare a unei succesiuni de legi, nu reprezintă o încălcare a principiului egalităţii. Persoanele aflate în aceeaşi situaţie ies, practic, la pensie în temeiul unor legi diferite. Ca atare, nu se pune problema încălcării egalităţii în faţa legii, câtă vreme alta este legea în vigoare în momentul în care ies la pensie. 16. Pensiile în discuţie sunt pensii speciale, care nu respectă principiul contributivităţii, iar principiul păstrării în plată a pensiei celei mai favorabile priveşte doar pensiile care se bazează pe contributivitate. 17. Cu referire la criticile aduse
Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2015 apreciază că acestea nu pot fi soluţionate de către Curtea Constituţională, întrucât excedează competenţei acesteia de a se pronunţa asupra oportunităţii avute în vedere de Guvern la momentul adoptării acesteia. Ca atare, propune respingerea, ca nefondată, a excepţiei de neconstituţionalitate. CURTEA, având în vedere actele şi lucrările dosarelor, constată următoarele: