Inapoi la Cautare

DECIZIE 550 /2013


referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 1 lit. h) din Legea nr. 119/2010 privind stabilirea unor măsuri în domeniul pensiilor şi ale art. 196 lit. j) din Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice


Puteti sa consultati o forma actualizata la data 19.11.2019, conform modificarilor publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, apasand butonul Cumpara Act.

Cumparati Actul varianta DOC

Forma la zi
Pret: 13,00 RON cu TVA
Doriti o forma actualizata , la zi (19.11.2019) , a acestui act ? Cumparati acum online, rapid si simplu varianta DOC !

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC


    Prin Încheierea din 27 februarie 2013, Curtea de Apel Târgu-Mureş - Secţia I civilă a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 1 lit. h) din Legea nr. 119/2010 privind stabilirea unor măsuri în domeniul pensiilor şi ale art. 196 lit. j) din Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice.

    Excepţia a fost ridicată de Gligore Mădărăşan cu prilejul soluţionării recursului formulat împotriva Sentinţei civile nr. 2.277 din 17 iulie 2012, pronunţată de Tribunalul Mureş în Dosarul nr. 2.618/102/2012.

    În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine, în esenţă, că dispoziţiile de lege criticate sunt discriminatorii, deoarece prevăd o diferenţă de tratament nejustificată sub aspectul acordării pensiei de serviciu între consilierii Curţii de Conturi, pe de o parte, şi controlorii financiari, respectiv auditorii publici externi, de cealaltă parte. Astfel, consideră că asimilarea dintre aceste categorii de personal al Curţii de Conturi este determinată de apartenenţa la acelaşi grup profesional, care îşi desfăşoară activitatea în anumite condiţii predeterminate, în circumstanţele aceloraşi incompatibilităţi şi obligaţii reglementate la nivel constituţional şi legal, aspecte ce reclamă un tratament juridic identic. În acest sens arată că, din evoluţia reglementării privind organizarea şi funcţionarea Curţii de Conturi încă de la înfiinţarea acesteia, se desprinde concluzia că de-a lungul timpului consilierii de conturi şi auditorii publici externi au fost asimilaţi magistraţilor din punct de vedere al salarizării, interdicţiilor, riscurilor şi incompatibilităţilor. Mai mult, invocând dispoziţiile Legii nr. 94/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii de Conturi, precum şi cele ale Regulamentului de organizare şi funcţionare a Curţii de Conturi a României, arată că atât consilierii de conturi, cât şi auditorii publici externi contribuie la activitatea de audit public extern. Deşi consilierii de conturi ocupă funcţii de preşedinte, vicepreşedinte şi şefi de departament, iar auditorii publici externi ocupă funcţii de director, director adjunct, şef serviciu, şef birou, şef echipă şi auditori publici externi în cadrul departamentului şi camerelor de conturi judeţene conduse de un consilier de conturi ca şef de departament, din conţinutul dispoziţiilor art. 19, 20, 21, 23 şi 25 din Regulament se desprinde însă concluzia că atribuţiile consilierilor de conturi şi cele ale auditorilor publici externi sunt similare. Astfel, ansamblul de sarcini este de acelaşi tip, activitatea se execută periodic şi continuu, implică cunoştinţe specializate şi constă în atribuţii cu procese de muncă cu un grad de omogenitate şi similaritate, pregătirea profesională este unitară, iar funcţiile au caracteristici asemănătoare din punct de vedere al sarcinilor, obiectivelor, competenţelor, responsabilităţilor şi procedurilor. Totodată, relevă că, pentru a asigura cerinţele de obiectivitate şi independenţă a activităţii de control/audit exercitate de Curtea de Conturi, prin legile de organizare şi funcţionare au fost stabilite, atât pentru consilierii de conturi, cât şi pentru auditorii publici externi, o serie de interdicţii, incompatibilităţi şi riscuri. În acest sens, invocă dispoziţiile art. 17 şi 18 din Codul de conduită etică şi profesională a personalului Curţii de Conturi şi ale art. 2 şi 43 din Statutul auditorului public extern, precizând că, până la modificările operate prin Legea nr. 217/2008 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 94/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii de Conturi, aceste interdicţii şi incompatibilităţi erau prevăzute prin lege organică. De altfel, arată că, indiferent de natura juridică a actului care reglementează aceste interdicţii şi incompatibilităţi, ele rămân limitări ale unor drepturi fundamentale, garantate de Constituţie şi de o serie de pacte şi tratate la care România a aderat, aşa cum sunt Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale, Declaraţia Universală a Drepturilor Omului, Pactul internaţional privind drepturile economice, sociale şi culturale ori Pactul internaţional referitor la drepturile civile şi politice. În continuare, arată că, în desfăşurarea activităţii lor, auditorii publici externi sunt supuşi unor presiuni, tensiuni şi ameninţări care, pe lângă complexitatea activităţii, adaugă un plus de suprasolicitare neuropsihică. Mai susţine că limitările bugetare temporare nu pot constitui o justificare pentru restrângerea dreptului la pensia de serviciu al auditorilor publici externi. În sprijinul păstrării în continuare a acestui drept, invocă şi cele reţinute de Curtea Constituţională în deciziile nr. 20/2000, nr. 375/2005, nr. 57/2006, nr. 120/2007, nr. 991/2008, nr. 1.414/2009, nr. 872/2010, nr. 873/2010 şi nr. 297/2012, cele arătate în opinia separată formulată la Decizia nr. 871/2010, precum şi cele statuate de Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie prin Decizia nr. 29/2011 privind respingerea recursurilor în interesul legii declarate de procurorul general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie şi de colegiile de conducere ale curţilor de apel Braşov, Cluj, Craiova şi Galaţi privind aplicarea dispoziţiilor Legii nr. 119/2010, raportat la art. 20 alin. (2) din Constituţie, art. 1 din Protocolul nr. 1 adiţional la Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale şi art. 14 din Convenţie, referitoare la recalcularea pensiilor prevăzute de art. 1 din lege. În sfârşit, arată că auditorii publici externi au avut o speranţă legitimă de obţinere a unei pensii de serviciu, iar acordarea acestei pensii se impune pentru a asigura independenţa şi obiectivitatea în desfăşurarea activităţii profesionale.

    Curtea de Apel Târgu Mureş - Secţia I civilă, invocând cele reţinute de Curtea Constituţională prin Decizia nr. 297/2012, consideră că excepţia de neconstituţionalitate nu este întemeiată.

    În conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului, precum şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.

    Avocatul Poporului, făcând trimitere la cele reţinute de Curtea Constituţională prin deciziile nr. 288/2013, nr. 297/2012 şi nr. 873/2010, arată că prevederile de lege criticate sunt constituţionale.

    Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele de vedere solicitate.

                                    CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:

    Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.

    Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 1 lit. h) din Legea nr. 119/2010 privind stabilirea unor măsuri în domeniul pensiilor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 441 din 30 iunie 2010, dispoziţii potrivit cărora: "Pe data intrării în vigoare a prezentei legi, următoarele categorii de pensii, stabilite pe baza legislaţiei anterioare, devin pensii în înţelesul Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, cu modificările şi completările ulterioare: [...]

    h)pensiile de serviciu ale personalului Curţii de Conturi."

    De asemenea, obiect al excepţiei de neconstituţionalitate îl reprezintă dispoziţiile art. 196 lit. j) din Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 852 din 20 decembrie 2010, care, la data sesizării Curţii Constituţionale, aveau următoarea redactare: "La data intrării în vigoare a prezentei legi se abrogă: [...]

    j)art. 49 alin. (4) şi art. 51 alin. (2) din Legea nr. 94/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii de Conturi, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 282 din 29 aprilie 2009."

    Ulterior sesizării Curţii Constituţionale, ca urmare a celor reţinute de această instanţă prin Decizia nr. 297 din 27 martie 2012, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 309 din 9 mai 2012, art. 196 lit. j) din Legea nr. 263/2010 a fost modificat prin art. I pct. 5 din Legea nr. 37/2013 pentru modificarea Legii nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 131 din 12 martie 2013, astfel că, în prezent, textul de lege criticat are următoarea redactare: "La data intrării în vigoare a prezentei legi se abrogă: [...]
<   1   2   3   >  

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

Inapoi la Cautare

Comentarii Act

Nu sunt comentarii momentan.

Posteaza pe retele sociale

Pentru a posta un comentariu trebuie sa va autentificati


Daca nu aveti inca un cont si vreti sa va inregistrati dati click aici


Despre Companie

CTCE este liderul national in domeniul software legislativ. Avem o experienta de peste 35 ani in domeniul dezvoltarii de aplicatii software.
(aflati mai multe)

Termeni si Conditii
Comanda LegisPlus
Testeaza LegisPlus
Resurse Lege-Online

Nota CTCE

Continutul, designul, structura, precum si materialele Lege-Online.ro apartin C.T.C.E. - Piatra Neamt si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala.

Intrati in Contact

  • Telefon:
    (0233) 211 020 / (0233) 218 110
  • E-mail:
    office@ctce.ro
  • Adresa:
    Bd. Decebal, nr. 32
    610076, Piatra Neamt, Neamt
    Romania


CTCE - Centrul Teritorial de Calcul Economic

Info

Se încarcã, vã rugãm asteptati.