Inapoi la Cautare

DECIZIE 530 /2018


referitoare la obiecţia de neconstituţionalitate a Legii pentru modificarea şi completarea Legii nr. 317/2004 privind Consiliul Superior al Magistraturii


Puteti sa consultati o forma actualizata la data 24.09.2020, conform modificarilor publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, apasand butonul Cumpara Act.

Cumparati Actul varianta DOC

Forma la zi
Pret: 13,00 RON cu TVA
Doriti o forma actualizata , la zi (24.09.2020) , a acestui act ? Cumparati acum online, rapid si simplu varianta DOC !

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC



	

┌─────────────────┬──────────────────────┐
│Valer Dorneanu │- preşedinte │
├─────────────────┼──────────────────────┤
│Marian Enache │- judecător │
├─────────────────┼──────────────────────┤
│Petre Lăzăroiu │- judecător │
├─────────────────┼──────────────────────┤
│Mircea Ştefan │- judecător │
│Minea │ │
├─────────────────┼──────────────────────┤
│Daniel Marius │- judecător │
│Morar │ │
├─────────────────┼──────────────────────┤
│Mona-Maria │- judecător │
│Pivniceru │ │
├─────────────────┼──────────────────────┤
│Livia Doina │- judecător │
│Stanciu │ │
├─────────────────┼──────────────────────┤
│Simona-Maya │- judecător │
│Teodoroiu │ │
├─────────────────┼──────────────────────┤
│Varga Attila │- judecător │
├─────────────────┼──────────────────────┤
│Claudia-Margareta│- │
│Krupenschi │magistrat-asistent-şef│
├─────────────────┴──────────────────────┤
│ │
└────────────────────────────────────────┘


    1. Pe rol se află soluţionarea obiecţiei de neconstituţionalitate a Legii pentru modificarea şi completarea Legii nr. 317/2004
 privind Consiliul Superior al Magistraturii, obiecţie formulată de un număr de 90 de deputaţi aparţinând Grupurilor parlamentare ale Partidului Naţional Liberal, Uniunii Salvaţi România şi unor deputaţi neafiliaţi.

    2. Sesizarea de neconstituţionalitate a fost transmisă de către Secretariatul General al Camerei Deputaţilor cu Adresa nr. 2/6.446/28 iunie 2018, a fost înregistrată la Curtea Constituţională cu nr. 5.157/28 iunie 2018 şi constituie obiectul Dosarului nr. 999A/2018.

    3. În motivarea obiecţiei de neconstituţionalitate, autorii sesizării prezintă, în prealabil, procedura legislativă de adoptare a legii ce constituie obiectul controlului de constituţionalitate. Potrivit principalelor etape ale acesteia, propunerea legislativă a fost înregistrată, în data de 31 octombrie 2017, la Biroul permanent al Camerei Deputaţilor, aceasta fiind adoptată de Camera Deputaţilor, în calitate de Cameră de reflecţie, la data de 13 decembrie 2017, şi de Senat, în calitate de Cameră decizională, la data de 21 decembrie 2017. Urmare a pronunţării Deciziei Curţii Constituţionale nr. 61/2018
 s-a deschis procedura de reexaminare a legii, aceasta fiind adoptată, cu 17 amendamente admise, de Camera Deputaţilor, la data de 20 martie 2018, şi de Senat, la data de 26 martie 2018. Ulterior, urmare a cererii de reexaminare formulate la data de 22 iunie 2018 de Preşedintele României, legea a fost adoptată de Camera Deputaţilor la data de 26 iunie 2018, şi, respectiv, de Senat la data de 27 iunie 2018, actul normativ având aceeaşi formă şi acelaşi conţinut, întrucât cererea de reexaminare a fost respinsă de ambele Camere parlamentare.

    4. În cuprinsul sesizării sunt prezentate motive de neconstituţionalitate intrinsecă ce vizează, în principal, încălcarea art. 1 alin. (5) din Legea fundamentală
, cu referire la principiul legalităţii sub aspectul exigenţelor de calitate a legii şi la principiul securităţii raporturilor juridice.

    5. Astfel, sintagma „care nu au fost sancţionaţi disciplinar în ultimii 3 ani“ din cuprinsul art. I pct. 2, cu referire la art. 7 alin. (1) din Legea nr. 317/2004
, este echivocă, întrucât textul nu distinge în funcţie de caracterul definitiv sau nedefinitiv al sancţiunii disciplinare.

    6. Dispoziţiile art. I pct. 3, cu referire la art. 7 alin. (4) lit. e) din Legea nr. 317/2004
, care reglementează obligaţia judecătorilor şi procurorilor candidaţi la funcţia de membru al Consiliului Superior al Magistraturii de a depune „o declaraţie pe propria răspundere din care să rezulte că nu au un interes personal ce influenţează sau ar putea influenţa îndeplinirea cu obiectivitate şi imparţialitate a atribuţiilor prevăzute de lege“, sunt apte să creeze incertitudine în aplicarea legii, afectând principiul securităţii juridice, întrucât nu stabilesc în concret care ar trebui să fie conţinutul acestei noi declaraţii. Se arată că, în actuala formă a Legii nr. 317/2004
, respectiva obligaţie se referă la „declaraţia de interese actualizată“.

    7. Teza finală a prevederilor art. I pct. 8, cu referire la art. 10 alin. (3) din Legea nr. 317/2004
, potrivit căreia „hotărârile adunărilor generale sunt trimise colegiului de conducere al curţii de apel, respectiv al parchetului de pe lângă aceasta, care stabileşte rezultatul votului“, nu respectă exigenţele de claritate şi previzibilitate ale legii, deoarece nu rezultă cu precizie în ce constă atribuţia de stabilire a rezultatului votului: fie de a constata rezultatele voturilor de la nivelul adunărilor generale, fie de a centraliza şi însuma voturile exprimate şi de a stabili, astfel, rezultatul votului.

    8. Dispoziţiile art. I pct. 18, cu referire la art. 24 alin. (2^1) şi (2^2) din Legea nr. 317/2004
, contravin atât prevederilor art. 1 alin. (5),
 cât şi art. 133 alin. (2)
 şi art. 147 alin. (4) din Constituţie
, deoarece, chiar şi ulterior reexaminării legii ca urmare a Deciziei Curţii Constituţionale nr. 61/2018
, prevăd soluţia legislativă potrivit căreia depunerea candidaturilor pentru funcţiile de preşedinte şi de vicepreşedinte ai Consiliului Superior al Magistraturii se face la secţiile de care fiecare dintre candidaţi aparţine. Or, pentru a fi în acord cu decizia menţionată, depunerea candidaturilor şi a documentaţiei aferente trebuie să se facă la plenul Consiliului Superior al Magistraturii, urmând ca în cadrul acestuia să se analizeze şi să se dezbată candidaturile. Totodată, din noua formulare a art. 24 alin. (2^2) nu rezultă cu claritate dacă secţiile pot desemna câte un singur candidat pentru cele două funcţii de conducere sau dacă se pot desemna candidaţi diferiţi pentru fiecare dintre cele două funcţii, ceea ce contravine principiului securităţii juridice.
1   2   >  

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

Inapoi la Cautare

Comentarii Act

Nu sunt comentarii momentan.

Posteaza pe retele sociale

Pentru a posta un comentariu trebuie sa va autentificati


Daca nu aveti inca un cont si vreti sa va inregistrati dati click aici


Despre Companie

CTCE este liderul national in domeniul software legislativ. Avem o experienta de peste 35 ani in domeniul dezvoltarii de aplicatii software.
(aflati mai multe)

Termeni si Conditii
Comanda LegisPlus
Testeaza LegisPlus
Resurse Lege-Online

Nota CTCE

Continutul, designul, structura, precum si materialele Lege-Online.ro apartin C.T.C.E. - Piatra Neamt si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala.

Intrati in Contact

  • Telefon:
    (0233) 211 020 / (0233) 218 110
  • E-mail:
    office@ctce.ro
  • Adresa:
    Bd. Decebal, nr. 32
    610076, Piatra Neamt, Neamt
    Romania


CTCE - Centrul Teritorial de Calcul Economic

Info

Se încarcã, vã rugãm asteptati.