Inapoi la Cautare

DECIZIE 528 /2018


referitoare la obiecţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor articolului unic pct. 2 [cu referire la art. 253 alin. (1)] şi 3 [cu referire la art. 254^1 alin. (2^1)] din Legea pentru modificarea şi completarea Legii educaţiei naţionale nr. 1/2011, art. I pct. 1 [cu referire la art. 19 alin. (3) din Legea nr. 1/2011] şi art. II [cu referire la art. 32^1 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 75/2005] din Legea pentru modificarea şi completarea unor acte normative în domeniul educaţiei şi articolului unic [cu referire la art. 16 alin. (1)] din Legea pentru modificarea art. 16 din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, precum şi celor trei legi în ansamblul lor


Puteti sa consultati o forma actualizata la data 26.11.2020, conform modificarilor publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, apasand butonul Cumpara Act.

Cumparati Actul varianta DOC

Forma la zi
Pret: 13,00 RON cu TVA
Doriti o forma actualizata , la zi (26.11.2020) , a acestui act ? Cumparati acum online, rapid si simplu varianta DOC !

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC



	

┌───────────────┬──────────────────────┐
│Valer Dorneanu │- preşedinte │
├───────────────┼──────────────────────┤
│Marian Enache │- judecător │
├───────────────┼──────────────────────┤
│Petre Lăzăroiu │- judecător │
├───────────────┼──────────────────────┤
│Mircea Ştefan │- judecător │
│Minea │ │
├───────────────┼──────────────────────┤
│Daniel Marius │- judecător │
│Morar │ │
├───────────────┼──────────────────────┤
│Mona-Maria │- judecător │
│Pivniceru │ │
├───────────────┼──────────────────────┤
│Livia Doina │- judecător │
│Stanciu │ │
├───────────────┼──────────────────────┤
│Simona-Maya │- judecător │
│Teodoroiu │ │
├───────────────┼──────────────────────┤
│Varga Attila │- judecător │
├───────────────┼──────────────────────┤
│Benke Károly │- │
│ │magistrat-asistent-şef│
└───────────────┴──────────────────────┘


    1. Pe rol se află soluţionarea obiecţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Legii pentru modificarea şi completarea Legii educaţiei naţionale nr. 1/2011
, a Legii pentru modificarea şi completarea unor acte normative în domeniul educaţiei şi a Legii pentru modificarea art. 16 din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011
, obiecţie formulată de Preşedintele României.

    2. Obiecţia de neconstituţionalitate a fost înregistrată la Curtea Constituţională cu nr. 4.374 din 6 iunie 2018 şi constituie obiectul Dosarului nr. 854A/2018.

    3. În motivarea obiecţiei de neconstituţionalitate se arată că cele trei legi criticate, deşi au fost dezbătute şi adoptate de către prima Cameră sesizată la date diferite, în şedinţe distincte, Senatul, în calitate de Cameră decizională, le-a dezbătut şi adoptat în cadrul aceleiaşi şedinţe, respectiv cea din data de 7 mai 2018, şi au fost trimise spre promulgare la aceeaşi dată, şi anume 19 mai 2018. Procedând în acest fel, se apreciază că Parlamentul a adoptat trei legi distincte, cu acelaşi obiect, fără a asigura corelarea acestora, după regulile şi cerinţele de ordin tehnic-legislativ pentru elaborarea actelor normative. Se arată că, în considerarea art. 14 alin. (1) din Legea nr. 24/2000
, art. 68 din Regulamentul Camerei Deputaţilor
 şi art. 74 din Regulamentul Senatului
, comisia sesizată în fond de la Senat trebuia să adopte un singur raport de admitere în privinţa celor trei proiecte de legi, care au un obiect de reglementare similar, astfel încât plenul Camerei respective să adopte un singur act normativ. Intrarea în vigoare în aceeaşi zi sau la intervale scurte de timp a trei legi care au ca obiect modificarea şi completarea aceluiaşi act normativ, respectiv Legea nr. 1/2011
, este de natură să creeze confuzie pentru beneficiarii normei, cu potenţiale repercusiuni asupra calităţii procesului educaţional. Prin chiar titlurile celor trei legi se creează confuzie în aplicarea normei pentru destinatarii săi, întrucât aceştia se află în imposibilitatea de a identifica normele în vigoare la care să se raporteze şi care au legătură cu domeniul educaţiei. În aceste condiţii se apreciază că cele trei legi au fost adoptate de către Parlament după o procedură care nu asigură sistematizarea, unificarea şi coordonarea legislaţiei, ceea ce contravine principiului securităţii raporturilor juridice, inclusiv exigenţelor de claritate şi previzibilitate ale legii, contrar art. 1 alin. (5) din Constituţie
.

    4. În ceea ce priveşte Legea pentru modificarea şi completarea Legii educaţiei naţionale nr. 1/2011
 se arată că articolul unic pct. 2 [cu referire la art. 253 alin. (1)] al acesteia încalcă art. 1 alin. (5) din Constituţie
. În acest sens se apreciază că textul analizat continuă să perpetueze o modalitate „paralelă“ de accedere la calitatea de titular în învăţământul preuniversitar, contrară derulării în condiţii optime a procesului de învăţământ. Se denaturează regimul juridic al instituţiei titularizării şi se generează discriminări în interiorul sistemului. În acest sens, este invocată Decizia Curţii Constituţionale nr. 106 din 27 februarie 2014
, prin care s-a arătat că o reglementare „paralelă“ de accedere la calitatea de titular în învăţământul preuniversitar configurează o instituţie cu un regim juridic confuz, care permite dobândirea calităţii antereferite în alte condiţii decât prin promovarea unui concurs. Se mai susţine că, în cuprinsul aceluiaşi text legal, nu se stabilesc nici durata pentru care cadrele didactice urmează să ocupe posturile vacante prin repartizarea realizată, nici categoria din care va face parte cadrul didactic respectiv ulterior repartizării (personal didactic angajat cu contract de muncă pe perioadă determinată sau nedeterminată) şi nici eventuala titularizare a respectivului cadru didactic pe post. Or, o asemenea procedură poate duce la o titularizare pe post în absenţa vreunui concurs, contrar celor stabilite prin Decizia nr. 106 din 27 februarie 2014
. Astfel de neclarităţi creează dificultăţi în aplicarea legii, fiind contrare art. 1 alin. (5) din Constituţie
. Se mai arată, în privinţa aceluiaşi text legal, că acesta nu a fost corelat cu art. 254 alin. (3) din Legea nr. 1/2011
, potrivit căruia titularizarea se realizează prin promovarea unui concurs.

    5. În privinţa articolului unic pct. 3 [cu referire la art. 254 alin. (2^1)] din lege se susţine că instituie o nouă condiţie necesară a fi întrunită pentru dispunerea detaşării, contrară, însă, art. 254 alin. (2) din Legea nr. 1/2011
. Prin urmare, se arată că textul legal criticat creează neclarităţi şi dificultăţi în aplicarea legii, contrar art. 1 alin. (5) din Constituţie
.

    6. În privinţa Legii pentru modificarea şi completarea unor acte normative în domeniul educaţiei se arată că art. I pct. 1 [cu referire la art. 19 alin. (3)] din lege nu se corelează cu art. 45 alin. (2) din Legea nr. 1/2011
, creându-se o dublă reglementare a condiţiilor necesare înfiinţării unor grupe, clase sau unităţi de învăţământ preuniversitar autorizate sau acreditate cu personalitate juridică cu predare în limbile minorităţilor naţionale. Or, o asemenea reglementare este contrară art. 16 alin. (1) din Legea nr. 24/2000
1   2   >  

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

Inapoi la Cautare

Comentarii Act

Nu sunt comentarii momentan.

Posteaza pe retele sociale

Pentru a posta un comentariu trebuie sa va autentificati


Daca nu aveti inca un cont si vreti sa va inregistrati dati click aici


Despre Companie

CTCE este liderul national in domeniul software legislativ. Avem o experienta de peste 35 ani in domeniul dezvoltarii de aplicatii software.
(aflati mai multe)

Termeni si Conditii
Comanda LegisPlus
Testeaza LegisPlus
Resurse Lege-Online

Nota CTCE

Continutul, designul, structura, precum si materialele Lege-Online.ro apartin C.T.C.E. - Piatra Neamt si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala.

Intrati in Contact

  • Telefon:
    (0233) 211 020 / (0233) 218 110
  • E-mail:
    office@ctce.ro
  • Adresa:
    Bd. Decebal, nr. 32
    610076, Piatra Neamt, Neamt
    Romania


CTCE - Centrul Teritorial de Calcul Economic

Info

Se încarcã, vã rugãm asteptati.