Inapoi la Cautare

DECIZIE 518 /2019


referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 326 din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011


Puteti sa consultati o forma actualizata la data 26.09.2020, conform modificarilor publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, apasand butonul Cumpara Act.

Cumparati Actul varianta DOC

Forma la zi
Pret: 13,00 RON cu TVA
Doriti o forma actualizata , la zi (26.09.2020) , a acestui act ? Cumparati acum online, rapid si simplu varianta DOC !

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC


	

┌───────────────────┬──────────────────┐
│Valer Dorneanu │- preşedinte │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Cristian Deliorga │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Marian Enache │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Daniel Marius Morar│- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Mona-Maria │- judecător │
│Pivniceru │ │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Gheorghe Stan │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Livia Doina Stanciu│- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Elena-Simina │- judecător │
│Tănăsescu │ │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Varga Attila │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Ioana Marilena │- │
│Chiorean │magistrat-asistent│
└───────────────────┴──────────────────┘


    Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Liviu Drăgănescu.

    1. Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor art. 326 din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011
, excepţie ridicată de Daniela Smaranda Ionescu în Dosarul nr. 568/35/2016 al Curţii de Apel Oradea - Secţia a II-a civilă, de contencios administrativ şi fiscal şi care formează obiectul Dosarului Curţii Constituţionale nr. 2.230D/2017.

    2. La apelul nominal se constată lipsa părţilor. Procedura de citare este legal îndeplinită. Magistratul-asistent referă asupra faptului că partea Mircea Dumitru a depus la dosar note scrise, prin care solicită respingerea excepţiei de neconstituţionalitate.

    3. Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele Curţii acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere, ca neîntemeiată, a excepţiei de neconstituţionalitate, deoarece stabilirea de către legiuitor a entităţilor care sunt obligate să pună în aplicare sancţiunile Consiliului Naţional de Etică a Cercetării Ştiinţifice, Dezvoltării Tehnologice şi Inovării (denumit în continuare Consiliul Naţional de Etică) nu contravine art. 21
 şi nici art. 52 din Constituţie
.

    CURTEA,

    având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată următoarele:

    4. Prin Încheierea din 6 aprilie 2017, pronunţată în Dosarul nr. 568/35/2016, Curtea de Apel Oradea - Secţia a II-a civilă, de contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 326 din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011
. Excepţia de neconstituţionalitate a fost ridicată de reclamanta Daniela Smaranda Ionescu în cadrul soluţionării acţiunii în contencios administrativ având ca obiect principal anularea Ordinului ministrului educaţiei nr. 4.517 din 19 iulie 2016, prin care s-a dispus revocarea titlului didactic de conferenţiar, ca urmare a aplicării sancţiunii de către Consiliul Naţional de Etică.

    5. În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autoarea acesteia arată, în esenţă, că dispoziţiile de lege criticate sunt neconstituţionale, deoarece „un organism consultativ, fără personalitate juridică, nu are abilitarea de a dispune nici ministerului şi nici instituţiei de învăţământ superior punerea în aplicare a unei hotărâri proprii, în speţă, a unei sancţiuni“. Prevederile art. 121
, 123
 şi 213 din Legea nr. 1/2011
 reglementează distinct principiul autonomiei universitare, lăsând la aprecierea instituţiei, în calitate de angajator, raporturile proprii cu angajaţii din categoria cadrelor universitare. Consiliul Naţional de Etică nu are atribuţii referitoare la raporturile de muncă ale universităţilor cu angajaţii cadre didactice, aceste raporturi fiind supuse regulilor din Codul muncii
 şi din Carta Universitară proprie. În concluzie, se susţine că reglementarea imperativă cuprinsă de art. 326 din Legea nr. 1/2011
 constituie o ingerinţă în raporturile angajator-angajat.

    6. Curtea de Apel Oradea - Secţia a II-a civilă, de contencios administrativ şi fiscal şi-a exprimat opinia în sensul că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată. Astfel, stabilirea de către legiuitor a obligaţiei entităţilor enumerate în textul criticat de a pune în aplicare sancţiunea stabilită de Consiliul Naţional de Etică într-un termen de 30 de zile de la comunicarea hotărârii nu contravine dreptului la un proces echitabil ori dreptului persoanei vătămate de o autoritate publică de a obţine recunoaşterea dreptului pretins sau a interesului legitim, anularea actului şi repararea pagubei. De asemenea, dispoziţiile de lege criticate nu au efecte pentru trecut, ci sunt aplicabile doar din momentul intrării în vigoare a legii, textul criticat nevizând o aplicare retroactivă a legii. Legea nouă este aplicabilă de îndată tuturor situaţiilor ce se vor constitui, se vor modifica sau se vor stinge după intrarea ei în vigoare, precum şi tuturor efectelor produse de situaţiile juridice formate după abrogarea legii vechi. Se invocă jurisprudenţa Curţii Constituţionale potrivit căreia liberul acces la justiţie semnifică faptul că orice persoană poate sesiza instanţele judecătoreşti în cazul în care consideră că drepturile, libertăţile sau interesele sale legitime i-au fost încălcate. Or, prin instituirea unui termen de punere în executare a sancţiunii nu se aduce atingere liberului acces la justiţie, reclamanta putând contesta atât sancţiunea aplicată, cât şi punerea ei în executare.

    7. Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992
1   2   >  

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

Inapoi la Cautare

Comentarii Act

Nu sunt comentarii momentan.

Posteaza pe retele sociale

Pentru a posta un comentariu trebuie sa va autentificati


Daca nu aveti inca un cont si vreti sa va inregistrati dati click aici


Despre Companie

CTCE este liderul national in domeniul software legislativ. Avem o experienta de peste 35 ani in domeniul dezvoltarii de aplicatii software.
(aflati mai multe)

Termeni si Conditii
Comanda LegisPlus
Testeaza LegisPlus
Resurse Lege-Online

Nota CTCE

Continutul, designul, structura, precum si materialele Lege-Online.ro apartin C.T.C.E. - Piatra Neamt si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala.

Intrati in Contact

  • Telefon:
    (0233) 211 020 / (0233) 218 110
  • E-mail:
    office@ctce.ro
  • Adresa:
    Bd. Decebal, nr. 32
    610076, Piatra Neamt, Neamt
    Romania


CTCE - Centrul Teritorial de Calcul Economic

Info

Se încarcã, vã rugãm asteptati.