CURTEA,având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată următoarele: Prin Încheierea din 7 noiembrie 2007, pronunţată în Dosarul nr. 996/30/2007, Curtea de Apel Timişoara - Secţia de litigii de muncă şi asigurări sociale a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor
art. 8 din Legea nr. 346/2002 privind asigurarea pentru accidente de muncă şi boli profesionale şi art. 22 din Codul de procedură penală. Excepţia a fost ridicată de Sorin Virgil Boancă cu prilejul soluţionării recursului formulat împotriva Sentinţei civile nr. 996 din 3 mai 2007, pronunţată de Tribunalul Timiş în Dosarul nr. 996/30/2007. În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul excepţiei arată, în esenţă, că
art. 8 din Legea nr. 346/2002 contravine dispoziţiilor art. 16, 21, 22, 31, 41 şi 136 din Constituţie. Astfel, în opinia sa, Casa Naţională de Pensii şi alte Drepturi de Asigurări Sociale nu este un asigurător potrivit definiţiei date acestei noţiuni prin
Legea nr. 32/2000, întrucât nu acoperă prejudiciile asiguraţilor aşa cum se întâmplă, spre exemplu, în cazul accidentelor de circulaţie. În ceea ce priveşte art. 22 din Codul de procedură penală, susţine că acesta încalcă principiul separaţiei puterilor în stat, precum şi art. 124, 126 şi 131 din Constituţie. În legătură cu aceasta, arată că, în situaţia în care procesul-verbal de constatare a unui accident de muncă nu a fost contestat, nici instanţa, nici procurorul nu are competenţa legală să constate altceva. Curtea de Apel Timişoara - Secţia de litigii de muncă şi asigurări sociale consideră că textele de lege criticate nu aduc atingere dispoziţiilor constituţionale invocate. În conformitate cu dispoziţiile
art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului, precum şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate. Guvernul arată că, potrivit art. 34 alin. (3) din Constituţie, "organizarea asistenţei medicale şi a sistemului de asigurări sociale pentru boală, accidente, maternitate şi recuperare, controlul exercitării profesiilor medicale şi a activităţilor paramedicale, precum şi alte măsuri de protecţie a sănătăţii fizice şi mentale a persoanei se stabilesc potrivit legii", iar, în aceste condiţii, Casa Naţională de Pensii şi Alte Drepturi de Asigurări Sociale îndeplineşte rolul de asigurător stabilit prin
Legea nr. 346/2002. Faptul că legiuitorul a optat pentru o reglementare diferită a sistemului de asigurări în cazul accidentelor de muncă faţă de cel aplicabil în cazul accidentelor de circulaţie nu intră în conflict cu normele constituţionale. De asemenea, consideră că prevederile art. 22 din Codul de procedură penală nu intră în conflict cu normele constituţionale invocate de autorul excepţiei. Avocatul Poporului consideră că textele de lege criticate sunt constituţionale. Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au transmis punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate. CURTEA,examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, susţinerile părţilor prezente, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate, prevederile Constituţiei, precum şi
Legea nr. 47/1992, reţine următoarele: Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale
art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate. Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile
art. 8 din Legea nr. 346/2002 privind asigurarea pentru accidente de muncă şi boli profesionale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 454 din 27 iunie 2002, cu modificările aduse prin
art. I pct. 5 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 107/2003, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 747 din 26 octombrie 2003. De asemenea, sunt criticate şi dispoziţiile art. 22 din Codul de procedură penală. Textele de lege criticate au următoarea redactare: -
Art. 8 din Legea nr. 346/2002: "(1) Are calitatea de asigurător, potrivit prezentei legi, Casa Naţională de Pensii şi Alte Drepturi de Asigurări Sociale, denumită în continuare CNPAS.