Inapoi la Cautare

DECIZIE 506 /2019


asupra obiecţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. II pct. 8 [cu referire la art. 32^1 alin. (5), art. 32^2 alin. (1) lit. a) şi b), art. 32^3 alin. (1) lit. a) şi alin. (2), art. 32^4 alin. (1) lit. a) şi b), art. 32^9 alin. (2) şi (4) şi art. 32^12 din Legea nr. 218/2002 privind organizarea şi funcţionarea Poliţiei Române], art. II pct. 12 (cu referire la art. 35^1 din Legea nr. 218/2002), art. II pct. 16 [cu referire la art. 39^2 alin. (1) lit. b) şi alin. (2) lit. a) din Legea nr. 218/2002] şi art. III pct. 4 [cu referire la art. 27^1 alin. (5), art. 27^2 alin. (1) lit. a) şi b), art. 27^3 alin. (1) lit. a) şi alin. (2) şi art. 27^4 alin. (1) lit. a) şi b) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 104/2001 privind organizarea şi funcţionarea Poliţiei de Frontieră Române] din Legea pentru modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul ordinii şi siguranţei publice


Puteti sa consultati o forma actualizata la data 18.11.2019, conform modificarilor publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, apasand butonul Cumpara Act.

Cumparati Actul varianta DOC

Forma la zi
Pret: 13,00 RON cu TVA
Doriti o forma actualizata , la zi (18.11.2019) , a acestui act ? Cumparati acum online, rapid si simplu varianta DOC !

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC



	

┌──────────────┬───────────────────────┐
│Valer Dorneanu│- preşedinte │
├──────────────┼───────────────────────┤
│Cristian │- judecător │
│Deliorga │ │
├──────────────┼───────────────────────┤
│Marian Enache │- judecător │
├──────────────┼───────────────────────┤
│Daniel Marius │- judecător │
│Morar │ │
├──────────────┼───────────────────────┤
│Mona-Maria │- judecător │
│Pivniceru │ │
├──────────────┼───────────────────────┤
│Gheorghe Stan │- judecător │
├──────────────┼───────────────────────┤
│Livia Doina │- judecător │
│Stanciu │ │
├──────────────┼───────────────────────┤
│Elena-Simina │- judecător │
│Tănăsescu │ │
├──────────────┼───────────────────────┤
│Varga Attila │- judecător │
├──────────────┼───────────────────────┤
│Marieta Safta │- │
│ │prim-magistrat-asistent│
└──────────────┴───────────────────────┘


    1. Pe rol se află soluţionarea obiecţiei de neconstituţionalitate referitoare la Legea pentru modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul ordinii şi siguranţei publice, formulată de un număr de 94 de deputaţi aparţinând grupurilor parlamentare ale Uniunii Salvaţi România şi Partidului Naţional Liberal.

    2. Sesizarea a fost formulată în temeiul art. 146 lit. a) teza întâi din Constituţie
, art. 11 alin. (1) lit. A.a)
 şi al art. 15 din Legea nr. 47/1992
 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, a fost înregistrată la Curtea Constituţională cu nr. 5.592 din 8 iulie 2019 şi constituie obiectul Dosarului nr. 2.053A/2019.

    3. În motivarea obiecţiei de neconstituţionalitate autorii prezintă mai întâi expunerea de motive a legii, precum şi derularea procedurii legislative la Senat şi la Camera Deputaţilor, iar apoi procedează la expunerea criticilor formulate, circumstanţiate neconstituţionalităţii intrinseci a legii. Aceste critici sunt redate în continuare, cu precizarea că menţionarea constantă de către autori a „Legii nr. 212/2002
“ în loc de Legea nr. 218/2002
 a fost apreciată de Curte ca fiind simplă eroare materială, câtă vreme din menţionarea titlului Legii „privind organizarea şi funcţionarea Poliţiei Române“, precum şi a conţinutului textelor criticate rezultă în mod evident că aceasta din urmă este avută de vedere de autori în sesizarea formulată. Astfel fiind, în redarea criticilor de neconstituţionalitate, Curtea va proceda la consemnarea corectă a numărului actului normativ (Legea nr. 218/2002
 privind organizarea şi funcţionarea Poliţiei Române).

    (1) Susţinerea potrivit căreia dispoziţiile referitoare la art. 32^2 alin. (1) lit. a) şi b), art. 32^3 alin. (1) lit. a) şi alin. (2), art. 32^4 alin. (1) lit. a) şi b), art. 39^2 alin. (1) lit. b) şi alin. (2) lit. a) din Legea nr. 218/2002
 privind organizarea şi funcţionarea Poliţiei Române, respectiv cele referitoare la art. 27^2 alin. (1) lit. a) şi b), art. 27^3 alin. (1) lit. a) şi alin. (2) şi art. 27^4 alin. (1) lit. a) şi b) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 104/2001
 privind organizarea şi funcţionarea Poliţiei de Frontieră Române încalcă art. 1 alin. (5)
 şi art. 53 din Constituţie


    4. Se semnalează faptul că sintagma motive verosimile utilizată la art. II pct. 8 şi 16 şi la art. III pct. 4 din lege nu este definită de legislaţia din domeniul ordinii şi siguranţei publice, aspect care determină lipsa de claritate a normelor respective, contrar art. 1 alin. (5) din Constituţie
. În jurisprudenţa sa, Curtea Constituţională a arătat că „orice act normativ trebuie să îndeplinească anumite condiţii calitative, printre acestea numărându-se previzibilitatea, ceea ce presupune că acesta trebuie să fie suficient de clar şi precis pentru a putea fi aplicat; astfel, formularea cu o precizie suficientă a actului normativ permite persoanelor interesate - care pot apela, la nevoie, la sfatul unui specialist - să prevadă într-o măsură rezonabilă, în circumstanţele speţei, consecinţele care pot rezulta dintr-un act determinat. Desigur, poate să fie dificil să se redacteze legi de o precizie totală şi o anumită supleţe poate chiar să se dovedească de dorit, supleţe care nu trebuie să afecteze însă previzibilitatea legii.“ (Decizia nr. 473 din 21 noiembrie 2013
). Se arată în acest sens faptul că, potrivit Dicţionarului explicativ al limbii române, termenul verosimil se defineşte astfel: „care pare adevărat; cu aparenţă de realitate; posibil; plauzibil“. Aşadar, în lipsa unei definiţii legale care să clarifice înţelesul acestei sintagme, se poate constata că standardul existenţei unor motive verosimile nu impune, în fapt, existenţa niciunui element obiectiv, cuantificabil, în virtutea căruia poliţistul să poată acţiona, deşi multe dintre dispoziţiile care cuprind această sintagmă presupun restrângeri ale unor drepturi şi libertăţi fundamentale. Astfel, pentru a putea conduce o persoană la sediul poliţiei ori pentru a efectua controlul corporal, al bagajelor sau al vehiculului este suficient să fie posibil ca persoana să se afle în pregătirea ori să fi comis o faptă ilegală, respectiv că deţine bunuri având legătură cu o faptă ilegală. Or, imprecizia dispoziţiilor normative determinate de lipsa unei definiţii clare a sintagmei motive verosimile creează premisele unor intervenţii arbitrare ale poliţiei, creând o stare de pericol pentru o serie de valori constituţionale, precum libertatea individuală ori respectarea vieţii private.

    5. De asemenea, se apreciază că folosirea sintagmei faptă ilegală la art. II pct. 8 şi la art. II pct. 16 din lege nu respectă exigenţele de claritate şi predictibilitate impuse prin art. 1 alin. (5) din Constituţie
. Sintagma faptă ilegală sugerează că încălcarea dispoziţiilor legale care reclamă intervenţia poliţiei pentru legitimarea sau conducerea la sediul poliţiei a persoanei ori pentru supravegherea audiovideo poate avea orice natură, nu numai penală sau contravenţională (de exemplu, fapte care atrag răspunderea disciplinară ori răspunderea civilă). Or, poliţia nu are atribuţii decât în domeniul penal şi contravenţional.

    (2) Susţinerea potrivit căreia art. II, dispoziţiile referitoare la art. 32^9 alin. (2) şi (4) din Legea nr. 218/2002
, încalcă art. 1 alin. (5)
1   2   >  

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

Inapoi la Cautare

Comentarii Act

Nu sunt comentarii momentan.

Posteaza pe retele sociale

Pentru a posta un comentariu trebuie sa va autentificati


Daca nu aveti inca un cont si vreti sa va inregistrati dati click aici


Despre Companie

CTCE este liderul national in domeniul software legislativ. Avem o experienta de peste 35 ani in domeniul dezvoltarii de aplicatii software.
(aflati mai multe)

Termeni si Conditii
Comanda LegisPlus
Testeaza LegisPlus
Resurse Lege-Online

Nota CTCE

Continutul, designul, structura, precum si materialele Lege-Online.ro apartin C.T.C.E. - Piatra Neamt si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala.

Intrati in Contact

  • Telefon:
    (0233) 211 020 / (0233) 218 110
  • E-mail:
    office@ctce.ro
  • Adresa:
    Bd. Decebal, nr. 32
    610076, Piatra Neamt, Neamt
    Romania


CTCE - Centrul Teritorial de Calcul Economic

Info

Se încarcã, vã rugãm asteptati.