Inapoi la Cautare

DECIZIE 500 /2014


referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. XXIII alin. (1), (2) şi (4) din Legea nr. 2/2013 privind unele măsuri pentru degrevarea instanţelor judecătoreşti, precum şi pentru pregătirea punerii în aplicare a Legii nr. 134/2010 privind Codul de procedură civilă


Puteti sa consultati o forma actualizata la data 30.10.2020, conform modificarilor publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, apasand butonul Cumpara Act.

Cumparati Actul varianta DOC

Forma la zi
Pret: 13,00 RON cu TVA
Doriti o forma actualizata , la zi (30.10.2020) , a acestui act ? Cumparati acum online, rapid si simplu varianta DOC !

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC



	
     Augustin Zegrean       - preşedinte
    Valer Dorneanu - judecător
    Toni Greblă - judecător
    Petre Lăzăroiu - judecător
    Mircea Ştefan Minea - judecător
    Daniel Marius Morar - judecător
    Mona-Maria Pivniceru - judecător
    Puskas Valentin Zoltan - judecător
    Andreea Costin - magistrat-asistent


    Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Carmen-Cătălina Gliga.

    1. Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. XXIII alin. (1), (2) şi (4) din Legea nr. 2/2013 privind unele măsuri pentru degrevarea instanţelor judecătoreşti, precum şi pentru pregătirea punerii în aplicare a Legii nr. 134/2010 privind Codul de procedură civilă, excepţie ridicată de Petru Pavel Gavrilescu în Dosarul nr. 6.145/2/2011* al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal şi care formează obiectul Dosarului Curţii Constituţionale nr. 117D/2014.

    2. La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de care procedura de citare este legal îndeplinită.

    3. Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiată.

                                    CURTEA,

având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată următoarele:

    4. Prin Încheierea din 3 februarie 2014, pronunţată în Dosarul nr. 6.145/2/2011*, Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională pentru soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor XXIII alin. (1), (2) şi (4) din Legea nr. 2/2013 privind unele măsuri pentru degrevarea instanţelor judecătoreşti, precum şi pentru punerea în aplicare a Legii nr. 134/2010 privind Codul de procedură civilă, excepţie ridicată de Petru Pavel Gavrilescu într-o cauză având ca obiect soluţionarea recursului declarat împotriva sentinţei civile pronunţate cu privire la anularea unui act administrativ.

    5. În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine, în esenţă, că dispoziţiile legale criticate retroactivează, fiind în prezenţa unei hotărâri deja pronunţate la data la care avea calea de atac a recursului la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie. Mai apreciază că prin soluţionarea recursului de către aceeaşi instanţă se modifică însăşi natura juridică a instituţiei procedurale a recursului, ea devenind o cale de retractare. Mai susţine că prin modificarea competenţei instanţei de recurs în cadrul unui proces în curs de desfăşurare se modifică pentru trecut un cadru procesual oferit de lege părţilor, fiind astfel încălcat principiul constituţional al neretroactivităţii legii.

    6. Autorul excepţiei consideră că se încalcă dreptul la un proces echitabil care poate include şi garanţia unui control judiciar eficient, inclusiv prin dublul grad de jurisdicţie. De asemenea arată că art. 129 din Constituţie privind folosirea căilor de atac poate fi garantat numai prin existenţa dublului grad de jurisdicţie, atunci când legea prevede calea de atac.

    7. În opinia autorului excepţiei dispoziţiile legale criticate sunt contrare şi normelor de tehnică legislativă prevăzute de art. 54 şi 58 din Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative, deoarece creează o necorelare între intervenţiile legislative care privesc modificarea competenţei instanţei de fond în materia contenciosului administrativ şi dispoziţiile legale care reglementează competenţa instanţei de recurs în aceeaşi materie. Mai apreciază că prin această necorelare creată de dispoziţiile legale criticate se ajunge la situaţia în care aceeaşi instanţă, respectiv curtea de apel, judecă atât ca instanţă de fond, cât şi ca instanţă de recurs. Astfel, susţine că dispoziţiile alin. (4) al art. XXIII din Legea nr. 2/2013 nu sunt corelate cu principiile şi instituţiile Codului de procedură civilă, deoarece instituţia "trimiterii pe cale administrativă" este străină procedurii civile, pe această cale actele de procedură ale instanţelor fiind transformate "în acte birocratice" care nu pot fi cenzurate.

    8. Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a de contencios administrativ şi fiscal opinează în sensul că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată, deoarece legiuitorul are competenţa exclusivă de a institui regulile de desfăşurare a procesului în faţa instanţelor judecătoreşti. Competenţa şi căile de atac sunt stabilite exclusiv de legiuitor, care poate institui reguli deosebite, în considerarea unor situaţii deosebite. Dreptul la un proces echitabil nu este încălcat prin soluţionarea căii de atac de aceeaşi instanţă care a judecat fondul, din moment ce completul de judecată învestit are compunerea prevăzută de lege pentru această cale de atac, respectiv trei judecători, printre care nu se numără cel care a judecat cauza în fond. Nu se încalcă nici principiul constituţional al neretroactivităţii legii, deoarece Legea nr. 2/2013 produce efecte exclusiv de la data intrării în vigoare.

    9. Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.

    10. Avocatul Poporului apreciază că dispoziţiile legale sunt constituţionale. Acestea se aplică pentru viitor de la data intrării în vigoare a actului normativ şi au un caracter tranzitoriu, fiind adoptate de legiuitor în cadrul competenţei sale constituţionale, astfel cum rezultă din prevederile art. 126 alin. (2) din Constituţie, potrivit cărora "Competenţa instanţelor judecătoreşti şi procedura de judecată sunt stabilite prin lege". În realitate, procedând astfel, legiuitorul nu a făcut decât să aplice şi în această materie regula de drept comun consacrată de art. 725 alin. 1 din Codul de procedură civilă din 1865, potrivit căreia dispoziţiile legii noi de procedură se aplică din momentul intrării ei în vigoare şi proceselor în curs de judecată începute sub legea veche. Chiar dacă prevederea în cauză derogă de la norma instituită prin art. 725 alin. 2 care, în materie de competenţă, consacră principiul ultraactivităţii legii vechi, instituirea unei asemenea derogări este de competenţa legiuitorului şi nu contravine niciunei prevederi constituţionale. În plus, soluţia trimiterii pe cale administrativă a dosarelor s-a impus pentru a se evita pe cât posibil tergiversarea soluţionării cauzelor. De asemenea mai arată că dispoziţiile legale criticate nu încalcă dreptul la un proces echitabil, deoarece judecarea recursului de către aceeaşi instanţă care a soluţionat apelul nu constituie în sine o prezumţie a lipsei de imparţialitate a judecătorilor.

    11. Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
1   2   >  

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

Inapoi la Cautare

Comentarii Act

Nu sunt comentarii momentan.

Posteaza pe retele sociale

Pentru a posta un comentariu trebuie sa va autentificati


Daca nu aveti inca un cont si vreti sa va inregistrati dati click aici


Despre Companie

CTCE este liderul national in domeniul software legislativ. Avem o experienta de peste 35 ani in domeniul dezvoltarii de aplicatii software.
(aflati mai multe)

Termeni si Conditii
Comanda LegisPlus
Testeaza LegisPlus
Resurse Lege-Online

Nota CTCE

Continutul, designul, structura, precum si materialele Lege-Online.ro apartin C.T.C.E. - Piatra Neamt si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala.

Intrati in Contact

  • Telefon:
    (0233) 211 020 / (0233) 218 110
  • E-mail:
    office@ctce.ro
  • Adresa:
    Bd. Decebal, nr. 32
    610076, Piatra Neamt, Neamt
    Romania


CTCE - Centrul Teritorial de Calcul Economic

Info

Se încarcã, vã rugãm asteptati.