┌───────────────────┬──────────────────┐
│Valer Dorneanu │- preşedinte │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Marian Enache │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Petre Lăzăroiu │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Mircea Ştefan Minea│- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Daniel Marius Morar│- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Mona-Maria │- judecător │
│Pivniceru │ │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Livia Doina Stanciu│- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Simona-Maya │- judecător │
│Teodoroiu │ │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Varga Attila │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Ioniţa Cochinţu │- │
│ │magistrat-asistent│
└───────────────────┴──────────────────┘
Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Luminiţa Nicolescu. 1. Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor
art. 35 din Legea nr. 94/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii de Conturi, excepţie ridicată de Loredana Cârstea în Dosarul nr. 137/331/2015 al Tribunalului Prahova - Secţia I civilă şi care formează obiectul Dosarului Curţii Constituţionale nr. 547D/2016. 2. La apelul nominal se constată lipsa părţilor. Procedura de citare este legal îndeplinită. 3. Magistratul-asistent referă asupra cauzei şi arată că dosarul a avut primul termen de judecată stabilit la data de 20 iunie 2017, ulterior, în temeiul
art. 50 din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, fiind preschimbat pentru data de 4 iulie 2017. 4. Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate, ca neîntemeiată. În acest sens arată că, în jurisprudenţa sa, Curtea Constituţională a statuat că instituirea unei proceduri administrative prealabile, obligatorii, fără caracter jurisdicţional nu este contrară principiului accesului liber la justiţie cât timp decizia organului administrativ poate fi atacată în faţa unei instanţe judecătoreşti. Or, împotriva deciziilor emise de către Curtea de Conturi pot face contestaţie persoanele interesate, altele decât entitatea auditată, în temeiul
art. 7 alin. (3) din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, astfel că nu se poate reţine încălcarea accesului liber la justiţie. CURTEA, având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată următoarele: 5. Prin Încheierea din 15 aprilie 2016, pronunţată în Dosarul nr. 137/331/2015, Tribunalul Prahova - Secţia I civilă a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor
art. 35 din Legea nr. 94/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii de Conturi, excepţie ridicată de Cârstea Loredana într-o cauză având ca obiect soluţionarea unei acţiuni prin care se solicită obligarea autoarei excepţiei de neconstituţionalitate la plata unei sume cu titlu de plată nedatorată, acţiune având la bază Decizia nr. 39/2013 şi Decizia nr. 10/2014 emise de Curtea de Conturi - Camera de Conturi Prahova. 6. În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine, în esenţă, că prevederile
art. 35 din Legea nr. 94/1992 dau posibilitatea şi dreptul numai entităţii controlate de a formula obiecţii asupra rapoartelor întocmite de Curtea de Conturi, nu şi persoanelor nominalizate în aceste documente/decizii ale Curţii de Conturi emise în urma controalelor efectuate, fapt ce aduce atingere dreptului privind accesul liber la justiţie. 7. Tribunalul Prahova - Secţia I civilă opinează în sensul că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată. În acest sens arată că, potrivit
art. 204 din Regulamentul privind organizarea şi desfăşurarea activităţii Curţii de Conturi, împotriva deciziei Curţii de Conturi pot face contestaţie persoanele interesate, altele decât entitatea auditată, în temeiul
Legii nr. 554/2004. Potrivit
art. 7 alin. (3) din Legea nr. 554/2004, este îndreptăţită să introducă plângere prealabilă şi persoana vătămată într-un drept al său sau într-un interes legitim, printrun act administrativ cu caracter individual adresat altui subiect de drept, din momentul în care a luat cunoştinţă de existenţa acestuia.