┌───────────────────┬──────────────────┐
│Valer Dorneanu │- preşedinte │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Cristian Deliorga │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Marian Enache │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Daniel Marius Morar│- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Mona-Maria │- judecător │
│Pivniceru │ │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Gheorghe Stan │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Livia Doina Stanciu│- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Elena-Simina │- judecător │
│Tănăsescu │ │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Varga Attila │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Ingrid Alina Tudora│- │
│ │magistrat-asistent│
└───────────────────┴──────────────────┘
Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Liviu Drăgănescu. 1. Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor
art. 31 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011 privind prevenirea, constatarea şi sancţionarea neregulilor apărute în obţinerea şi utilizarea fondurilor europene şi/sau a fondurilor publice naţionale aferente acestora, excepţie ridicată de Fundaţia Copiii Noştri, cu sediul în Bucureşti, în Dosarul nr. 8.869/2/2017 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal. Excepţia formează obiectul Dosarului Curţii Constituţionale nr. 542D/2018. 2. La apelul nominal răspunde, pentru autoarea excepţiei de neconstituţionalitate, domnul avocat Petre Matei, cu împuternicire avocaţială depusă la dosar. Lipseşte partea Organismul Intermediar pentru Programul Operaţional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane - Ministerul Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice. Procedura de citare este legal îndeplinită. 3. Magistratul-asistent referă asupra cauzei şi arată că Fundaţia Copiii Noştri a depus la dosar note scrise, prin care solicită admiterea excepţiei de neconstituţionalitate. 4. Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele Curţii acordă cuvântul avocatului prezent, care solicită admiterea excepţiei de neconstituţionalitate şi constatarea neconstituţionalităţii prevederilor
art. 31 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011, prin raportare la dispoziţiile
art. 21 şi
52 din Constituţie. În esenţă, se critică procedura instituită de reglementarea contestată care permite controlarea repetitivă de către autoritatea publică administrativă a unor situaţii în legătură cu care a fost încheiat deja un proces-verbal de constatare şi sancţionare, autoritate care poate să efectueze verificări la nesfârşit şi să identifice „nereguli“ ori de câte ori dispune un nou control. Apreciază, astfel, ca fiind neconstituţională o atare procedură, prin care pot să fie constatate noi corecţii, în baza aceloraşi documente, cu atât mai mult cu cât procesele - verbale anterioare erau contestate şi se aflau pe rolul instanţelor de judecată la momentul la care s-au efectuat noi verificări. Arată, totodată, că pentru justiţiabil o astfel de situaţie este destul de complicată, având în vedere faptul că, potrivit
Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011, procesul-verbal de constatare a neregulilor şi de stabilire a creanţei bugetare este un titlu de creanţă executoriu, care se bucură de prezumţia de legalitate, astfel încât toate conturile şi întreaga activitate a fundaţiei sunt blocate. 5. Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere, în principal, ca inadmisibilă, a excepţiei de neconstituţionalitate, apreciind că autoarea acesteia critică modul de interpretare şi aplicare a legii, nefiind vorba de o veritabilă excepţie, iar, în subsidiar, pe fondul excepţiei de neconstituţionalitate, solicită respingerea acesteia ca neîntemeiată, apreciind că nu sunt încălcate normele constituţionale invocate. CURTEA, având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine următoarele: 6. Prin Încheierea din 2 aprilie 2018, pronunţată în Dosarul nr. 8.869/2/2017, Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor
art. 31 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011 privind prevenirea, constatarea şi sancţionarea neregulilor apărute în obţinerea şi utilizarea fondurilor europene şi/sau a fondurilor publice naţionale aferente acestora. Excepţia de neconstituţionalitate a fost ridicată de reclamanta Fundaţia Copiii Noştri, cu sediul în Bucureşti, cu prilejul judecării unei acţiuni în contencios administrativ formulată în contradictoriu cu pârâtul Organismul Intermediar pentru Programul Operaţional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane - Ministerul Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice, având ca obiect anularea unui act administrativ. 7. În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autoarea acesteia susţine, în esenţă, că în speţă, procesul-verbal de constatare a neregulilor şi de stabilire a creanţelor bugetare este afectat de vicii evidente de procedură, de legalitate, de oportunitate şi de temeinicie, întrucât modul în care este redactat
art. 31 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011 conduce la descurajarea persoanei fizice sau juridice vătămate de un act administrativ al administraţiei publice de a valorifica drepturile prevăzute de
art. 21 şi
52 din Constituţie