Inapoi la Cautare

DECIZIE 488 /2014


referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. II alin. (1) din Legea nr. 2/2013 privind unele măsuri pentru degrevarea instanţelor judecătoreşti, precum şi pentru pregătirea punerii în aplicare a Legii nr. 134/2010 privind Codul de procedură civilă


Puteti sa consultati o forma actualizata la data 14.10.2019, conform modificarilor publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, apasand butonul Cumpara Act.

Cumparati Actul varianta DOC

Forma la zi
Pret: 13,00 RON cu TVA
Doriti o forma actualizata , la zi (14.10.2019) , a acestui act ? Cumparati acum online, rapid si simplu varianta DOC !

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC



	

    Augustin Zegrean - preşedinte
    Valer Dorneanu - judecător
    Toni Greblă - judecător
    Petre Lăzăroiu - judecător
    Mircea Ştefan Minea - judecător
    Daniel Marius Morar - judecător
    Mona-Maria Pivniceru - judecător
    Puskas Valentin Zoltan - judecător
    Tudorel Toader - judecător
    Oana Cristina Puică - magistrat-asistent


    Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Marinela Mincă.

    1. Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. II alin. (1) din Legea nr. 2/2013 privind unele măsuri pentru degrevarea instanţelor judecătoreşti, precum şi pentru pregătirea punerii în aplicare a Legii nr. 134/2010 privind Codul de procedură civilă, excepţie ridicată de Takacs Gabriella şi Takacsne Gladis Maria în Dosarul nr. 38.147/3/2009* al Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie - Secţia penală şi care formează obiectul Dosarului Curţii Constituţionale nr. 126D/2014.

    2. La apelul nominal răspunde, pentru toate părţile, apărătorul ales Mihai Rapcea, cu împuternicire avocaţială la dosar. De asemenea, se prezintă traducătorul autorizat de limba maghiară Veronka Ruică.

    3. Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele Curţii acordă cuvântul apărătorului ales, care solicită admiterea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. II alin. (1) din Legea nr. 2/2013, pentru argumentele invocate în faţa Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie - Secţia penală. În acest sens, invocă Decizia Curţii Constituţionale nr. 1.483/2011, considerând că, şi în cauza de faţă, este vorba despre o normă mixtă, de drept substanţial şi de drept procedural.

    4. Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere ca neîntemeiată a excepţiei de neconstituţionalitate, deoarece textul de lege criticat reprezintă o normă de procedură penală, care, fiind de imediată aplicare, nu aduce nicio atingere prevederilor art. 15 alin. (2), art. 16 alin. (1) şi art. 21 alin. (3) din Constituţie. Mai arată că, în jurisprudenţa sa, instanţa de contencios constituţional a reţinut, în mod constant, că normele strict de procedură penală sunt guvernate de principiul aplicării imediate a legii noi. Or, textul de lege referitor la cazurile de casare nu poate fi decât o normă de procedură, motiv pentru care nu pot fi reţinute considerentele Deciziei Curţii Constituţionale nr. 1.483/2011, care vizează o normă cu caracter mixt, atât de drept material, cât şi de procedură.

                                    CURTEA,

având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine următoarele:

    5. Prin Încheierea din 5 februarie 2014, pronunţată în Dosarul nr. 38.147/3/2009*, Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie - Secţia penală a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. II alin. (1) din Legea nr. 2/2013 privind unele măsuri pentru degrevarea instanţelor judecătoreşti, precum şi pentru pregătirea punerii în aplicare a Legii nr. 134/2010 privind Codul de procedură civilă. Excepţia a fost ridicată de Takacs Gabriella şi Takacsne Gladis Maria cu ocazia soluţionării recursului formulat într-o cauză penală.

    6. În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autoarele acesteia susţin că dispoziţiile art. II alin. (1) din Legea nr. 2/2013 încalcă principiile privind obligativitatea respectării Constituţiei, a supremaţiei sale şi a legilor, neretroactivitatea legii, cu excepţia legii penale sau contravenţionale mai favorabile, egalitatea cetăţenilor în faţa legii şi a autorităţilor publice, fără privilegii şi fără discriminări, precum şi dreptul la un proces echitabil. Arată că, prin interpretarea dată de instanţele de recurs dispoziţiilor de lege criticate, inculpaţii aflaţi în curs de judecată la instanţa de fond sau de apel cunosc o limitare drastică a motivelor de recurs pe care le pot invoca, ceea ce creează discriminare între inculpaţi, prin stabilirea unui criteriu arbitrar, şi anume stadiul procesual în care se află aceştia şi durata procedurilor, în locul raportării la momentul săvârşirii faptei sau al începerii procesului penal. Comparativ, dispoziţiile noului Cod de procedură civilă se aplică numai proceselor începute după intrarea acestuia în vigoare, situaţie considerată de autoarele excepţiei ca fiind mult mai clară şi mai echitabilă din perspectiva părţilor.

    7. Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie - Secţia penală apreciază că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată, deoarece instituirea regulilor de desfăşurare a procesului penal constituie atributul exclusiv al legiuitorului.

    8. Potrivit art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, actul de sesizare a fost comunicat preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

    9. Avocatul Poporului consideră că dispoziţiile de lege criticate sunt constituţionale, deoarece actele procesuale efectuate potrivit legii în vigoare îşi păstrează valabilitatea şi după abrogarea legii de procedură, potrivit principiului "tempus regit actum". Face trimitere, în acest sens, la deciziile Curţii Constituţionale nr. 9/1994 şi nr. 96/1996.

    10. Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

                                    CURTEA,
1   2   >  

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

Inapoi la Cautare

Comentarii Act

Nu sunt comentarii momentan.

Posteaza pe retele sociale

Pentru a posta un comentariu trebuie sa va autentificati


Daca nu aveti inca un cont si vreti sa va inregistrati dati click aici


Despre Companie

CTCE este liderul national in domeniul software legislativ. Avem o experienta de peste 35 ani in domeniul dezvoltarii de aplicatii software.
(aflati mai multe)

Termeni si Conditii
Comanda LegisPlus
Testeaza LegisPlus
Resurse Lege-Online

Nota CTCE

Continutul, designul, structura, precum si materialele Lege-Online.ro apartin C.T.C.E. - Piatra Neamt si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala.

Intrati in Contact

  • Telefon:
    (0233) 211 020 / (0233) 218 110
  • E-mail:
    office@ctce.ro
  • Adresa:
    Bd. Decebal, nr. 32
    610076, Piatra Neamt, Neamt
    Romania


CTCE - Centrul Teritorial de Calcul Economic

Info

Se încarcã, vã rugãm asteptati.