Inapoi la Cautare

DECIZIE 481 /2016


referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 250 alin. (1) pct. 3 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal


Puteti sa consultati o forma actualizata la data 28.01.2020, conform modificarilor publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, apasand butonul Cumpara Act.

Cumparati Actul varianta DOC

Forma la zi
Pret: 13,00 RON cu TVA
Doriti o forma actualizata , la zi (28.01.2020) , a acestui act ? Cumparati acum online, rapid si simplu varianta DOC !

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC



	

    Valer Dorneanu - preşedinte
    Mircea Ştefan Minea - judecător
    Daniel Marius Morar - judecător
    Mona-Maria Pivniceru - judecător
    Puskas Valentin Zoltan - judecător
    Simona-Maya Teodoroiu - judecător
    Augustin Zegrean - judecător
    Ioniţa Cochinţu - magistrat-asistent


    Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Ştefania Sofronea.

    1. Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 250 alin. (1) pct. 3 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, excepţie ridicată de Asociaţia Religioasă Centrul Creştin Timişoara în Dosarul nr. 4.000/30/2010* al Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie - Secţia de contencios administrativ şi fiscal şi care formează obiectul Dosarului Curţii Constituţionale nr. 1.537D/2015.

    2. La apelul nominal se prezintă, pentru autoarea excepţiei de neconstituţionalitate, domnul avocat Dan Surianu, cu împuternicire avocaţială depusă la dosar. Lipsesc celelalte părţi. Procedura de citare este legal îndeplinită.

    3. Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele acordă cuvântul reprezentantului autoarei excepţiei de neconstituţionalitate, care solicită admiterea acesteia astfel cum a fost formulată şi să se constate că prevederile criticate supuse controlului de constituţionalitate sunt contrare art. 16 şi art. 29 din Constituţie. Astfel, susţine că dispoziţiile art. 250 alin. (1) pct. 3 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, care prevăd scutirea de la plata impozitelor aferente lăcaşelor de cult, aparţinând cultelor religioase, creează o discriminare pozitivă în favoarea adepţilor sau practicanţilor cultelor religioase în raport cu cei ce îşi exercită credinţa în asociaţiile religioase sau alte forme asociative, astfel cum sunt prevăzute de legea cultelor.

    4. Totodată, arată că textul de lege criticat, chiar de la adoptarea în anul 2003, a fost în discordanţă cu prevederile Constituţiei, context în care precizează că deşi Legea cultelor nr. 489/2006 a apărut ulterior, totuşi fiinţau asociaţii religioase ce vizau acelaşi lucru, şi anume polarizau în jurul lor persoane a căror credinţă religioasă rezona la fel. Or, menţinându-se reglementarea care prevede o scutire de la plata impozitelor pentru cei ce practicau cultele religioase, raportat la cei care sunt organizaţi altfel, se ajunge la situaţia în care fiecare membru sau practicant trebuie să suporte sumele de bani aferente plăţii impozitelor, ceea ce îngrădeşte sau împiedică, într-o oarecare măsură, libertatea de exprimare religioasă. În continuare, prezintă situaţia concretă a speţei şi susţine că cel mai important lăcaş de cult al asociaţiei religioase riscă să fie executat silit de direcţia fiscală tocmai ca urmare a faptului că nu s-au plătit taxele şi impozitele aferente, interpretându-se într-un anumit fel legea, fapt ce poate duce la pierderea celui mai important activ, respectiv pierderea locului în care se desfăşurau ritualurile religioase ale asociaţiei, aspect ce se răsfrânge asupra practicanţilor acestei forme de exprimare religioasă. Condiţionarea deţinerii în patrimoniu a unui lăcaş de cult de existenţa sumelor de bani aferente impozitelor şi taxelor, raportat la împrejurarea că, în ceea ce priveşte cultele religioase, acestora nu le este aplicat acest sistem juridic, duce la existenţa unei discriminări şi la îngrădirea exprimării religioase.

    5. Totodată, precizează că actualul Cod fiscal include şi asociaţiile religioase în cadrul organizaţiilor scutite de la plata acestui impozit, context în care îşi arată surprinderea faţă de punctul de vedere al Guvernului, menţionând că Secretariatul de Stat pentru Culte a sprijinit demersul în adoptarea actualei soluţii legislative. În final, depune concluzii scrise.

    6. Ministerul Public arată că scutirea de la plata impozitelor aferente clădirilor aparţinând cultelor religioase recunoscute de lege este reglementată de Codul fiscal. În ceea ce priveşte calitatea de cult religios recunoscut de stat, aceasta se dobândeşte prin hotărâre de Guvern ce se publică în Monitorul Oficial al României. Drepturile şi obligaţiile aferente calităţii de cult recunoscut de către stat se pot exercita de la data intrării în vigoare a hotărârii de Guvern de recunoaştere. În consecinţă, cultul religios are posibilitatea să solicite recunoaşterea sa prin lege. În final, pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiată.

                               CURTEA,

având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată următoarele:

    7. Prin Încheierea din 28 mai 2015, pronunţată în Dosarul nr. 4.000/30/2010*, Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie - Secţia de contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 250 alin. (1) pct. 3 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, excepţie ridicată de Asociaţia Religioasă Centrul Creştin Timişoara într-o cauză având ca obiect soluţionarea recursului formulat împotriva sentinţei prin care a fost respinsă cererea de anulare a unor dispoziţii/decizii de impunere privind creanţe datorate bugetului local.

    8. În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine, în esenţă, că prevederile criticate sunt neconstituţionale în măsura în care acestea sunt interpretate în sensul că reglementează doar situaţia clădirilor aparţinând cultelor religioase recunoscute în România sau componentelor locale ale acestora, nu şi a celor aparţinând asociaţiilor religioase constituite în conformitate cu dispoziţiile Legii nr. 489/2006 privind libertatea religioasă şi regimul general al cultelor. Astfel, precizează că o astfel de interpretare produce "un conflict între textul de lege criticat şi mai multe prevederi constituţionale", conducând în mod indirect la un dezechilibru social prin discriminarea persoanelor practicante a formelor de organizare religioasă asociativă de tip pre-cult, faţă de cele aparţinând cultelor religioase. Totodată, arată că varianta textului de lege criticat, prin efectele pe care le produce asupra asociaţiilor religioase (ce au luat naştere odată cu adoptarea Legii cultelor în anul 2006), tinde să încalce şi prevederile art. 29 din Constituţie, deoarece suprafiscalizarea asociaţiilor religioase se răsfrânge asupra practicanţilor acestor asociaţii, care, contribuind cu sume mai mari pentru menţinerea existenţei asociaţiei religioase, sunt obstrucţionaţi în manifestarea liberă a credinţei religioase, aspect ce se traduce prin descurajarea acestor forme asociative. Or, raţiunea pentru care legiuitorul a gândit scutirea de la plata impozitului a imobilelor ce prin destinaţie deservesc drept lăcaşuri de cult a fost tocmai aceea de a garanta libertatea de exprimare religioasă, împrejurare ce, în contextul actual de după apariţia legii cultelor şi înfiinţarea asociaţiilor religioase şi fără a se actualiza şi conţinutul Codului fiscal, tinde să transforme sensul iniţial dat acestui text de lege.

    9. Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie - Secţia de contencios administrativ şi fiscal opinează în sensul că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată şi arată că stabilirea prin lege a obligaţiei de plată a anumitor impozite sau taxe, precum şi a eventualelor scutiri de plată este resortul exclusiv al legiuitorului. În acelaşi sens, legea poate prevedea domeniile, activităţile, veniturile sau categoriile de persoane scutite de la plata impozitelor ori a taxelor locale. Stabilirea obligaţiei de plată a impozitelor şi a taxelor locale, precum şi scutirea de la plată a unor impozite sau taxe pentru anumite bunuri ori venituri sau pentru anumite categorii de contribuabili se întemeiază pe principiul aşezării juste a sarcinilor fiscale.

    10. Potrivit dispoziţiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

    11. Guvernul apreciază că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată. În acest sens arată, mai întâi, că nemulţumirile autoarei excepţiei de neconstituţionalitate nu constituie veritabile motive de neconstituţionalitate, acestea vizând modul în care autoritatea fiscală a interpretat şi a aplicat prevederile legale criticate. Or, controlul unei eventuale aplicări greşite a legii de către organele fiscale, concretizată într-o decizie de impunere, nu ţine de resortul contenciosului constituţional, Curtea neputând analiza temeinicia acestui act. Partea care se consideră vătămată are, potrivit prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală, posibilitatea contestării acestui act în faţa organului emitent, iar ulterior în faţa instanţei de judecată. În acest context precizează că instanţa de contencios constituţional a statuat că, potrivit competenţelor sale, aceasta asigură, pe calea controlului de constituţionalitate, supremaţia Constituţiei în sistemul juridic normativ, nefiind competentă să cenzureze legalitatea unor hotărâri judecătoreşti sau să constate că acestea sunt lipsite de efecte juridice.
1   2   >  

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

Inapoi la Cautare

Comentarii Act

Nu sunt comentarii momentan.

Posteaza pe retele sociale

Pentru a posta un comentariu trebuie sa va autentificati


Daca nu aveti inca un cont si vreti sa va inregistrati dati click aici


Despre Companie

CTCE este liderul national in domeniul software legislativ. Avem o experienta de peste 35 ani in domeniul dezvoltarii de aplicatii software.
(aflati mai multe)

Termeni si Conditii
Comanda LegisPlus
Testeaza LegisPlus
Resurse Lege-Online

Nota CTCE

Continutul, designul, structura, precum si materialele Lege-Online.ro apartin C.T.C.E. - Piatra Neamt si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala.

Intrati in Contact

  • Telefon:
    (0233) 211 020 / (0233) 218 110
  • E-mail:
    office@ctce.ro
  • Adresa:
    Bd. Decebal, nr. 32
    610076, Piatra Neamt, Neamt
    Romania


CTCE - Centrul Teritorial de Calcul Economic

Info

Se încarcã, vã rugãm asteptati.