Inapoi la Cautare

DECIZIE 471 /2019


referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 230 alin. (1) teza întâi din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală


Puteti sa consultati o forma actualizata la data 27.01.2020, conform modificarilor publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, apasand butonul Cumpara Act.

Cumparati Actul varianta DOC

Forma la zi
Pret: 13,00 RON cu TVA
Doriti o forma actualizata , la zi (27.01.2020) , a acestui act ? Cumparati acum online, rapid si simplu varianta DOC !

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC


	

┌───────────────────┬──────────────────┐
│Valer Dorneanu │- preşedinte │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Cristian Deliorga │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Marian Enache │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Daniel Marius Morar│- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Mona-Maria │- judecător │
│Pivniceru │ │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Gheorghe Stan │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Livia Doina Stanciu│- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Elena-Simina │- judecător │
│Tănăsescu │ │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Varga Attila │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Ioniţa Cochinţu │- │
│ │magistrat-asistent│
└───────────────────┴──────────────────┘


    Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Ioan-Sorin-Daniel Chiriazi.

    1. Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 230 alin. (1) teza întâi din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală
, excepţie ridicată de Bogdan Dumitrache în Dosarul nr. 21.206/300/2016 al Judecătoriei Sectorului 2 Bucureşti - Secţia civilă şi care formează obiectul Dosarului Curţii Constituţionale nr. 672D/2017.

    2. La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de care procedura de citare este legal îndeplinită.

    3. Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele Curţii acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere, ca neîntemeiată, a excepţiei de neconstituţionalitate. Precizează că instanţa de contencios constituţional s-a mai pronunţat anterior asupra acestei soluţii legislative cuprinse în Codul de procedură fiscală din anul 2003
, sens în care menţionează jurisprudenţa Curţii Constituţionale în materie, respectiv Decizia nr. 1.495 din 18 noiembrie 2010
, prin care s-a arătat că adoptarea unui regim juridic special în materia creanţelor bugetare îşi găseşte fundamentul constituţional în dispoziţiile art. 135 alin. (2) lit. b) din Constituţie
, conform cărora statul trebuie să asigure, printre altele, protejarea intereselor naţionale în activitatea financiară. Totodată, se apreciază că nu poate fi vorba despre o încălcare a prevederilor constituţionale menţionate în susţinerea excepţiei ca urmare a exceptării creanţelor în discuţie de la încuviinţarea executării silite, deoarece legiuitorul a reglementat posibilitatea persoanelor interesate de a contesta orice act de executare silită (Decizia nr. 246 din 16 martie 2010
, Decizia nr. 519 din 19 aprilie 2011
, Decizia nr. 524 din 9 octombrie 2014
).

    CURTEA,

    având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată următoarele:

    4. Prin Încheierea din 8 februarie 2017, pronunţată în Dosarul nr. 21.206/300/2016, Judecătoria Sectorului 2 Bucureşti - Secţia civilă a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 230 alin. (1) teza întâi din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală
, excepţie ridicată de Bogdan Dumitrache într-o cauză având ca obiect soluţionarea unei contestaţii la executare.

    5. În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine, în esenţă, că prevederile criticate sunt neconstituţionale, deoarece permit începerea executării silite prin comunicarea somaţiei formulate de organul de executare fiscală ce administrează creanţa fiscală în discuţie, în lipsa unei încuviinţări a executării silite de către instanţa de judecată care să verifice dacă sunt îndeplinite condiţiile pentru începerea unui asemenea demers. Se precizează că organul de executare fiscală nu este independent faţă de creditorul fiscal şi nici nu este un reprezentant al acestuia, ci, de regulă, este chiar creditorul fiscal. Se susţine că prin jurisprudenţa instanţei de contencios constituţional, spre exemplu Decizia nr. 458 din 31 martie 2009
 şi Decizia nr. 895 din 17 decembrie 2015
, s-a impus soluţia încuviinţării executării silite fără a se distinge în funcţie de temeiul executării - respectiv titlu executoriu fiind o hotărâre judecătorească ce are o origine judiciară sau titlu executoriu extrajudiciar, astfel cum este titlul executoriu fiscal. Prin urmare, caracterul unitar al procesului impune respectarea garanţiilor ce caracterizează dreptul la un proces echitabil, sub aspectul independenţei şi al imparţialităţii autorităţii, inclusiv în faza executării silite, întrucât intervenţia instanţei de judecată nu se poate realiza doar ex post pe calea soluţionării unei contestaţii la executare silită fiscală. În acest context se învederează jurisprudenţa Curţii Constituţionale şi a Curţii Europene a Drepturilor Omului cu privire la executarea silită în materie civilă, respectiv în ceea ce priveşte imparţialitatea şi independenţa instanţelor judecătoreşti.

    6. Judecătoria Sectorului 2 Bucureşti - Secţia civilă opinează în sensul că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată. Având în vedere natura raporturilor juridice în materie, se arată că lipsa încuviinţării executării silite de către instanţă este justificată faţă de întregul specific al acestei proceduri, nefiind încălcate prevederile constituţionale invocate, deoarece neregulile constatate pe parcursul executării silite pot fi atacate pe calea contestaţiei de drept comun.

1   2   >  

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

Inapoi la Cautare

Comentarii Act

Nu sunt comentarii momentan.

Posteaza pe retele sociale

Pentru a posta un comentariu trebuie sa va autentificati


Daca nu aveti inca un cont si vreti sa va inregistrati dati click aici


Despre Companie

CTCE este liderul national in domeniul software legislativ. Avem o experienta de peste 35 ani in domeniul dezvoltarii de aplicatii software.
(aflati mai multe)

Termeni si Conditii
Comanda LegisPlus
Testeaza LegisPlus
Resurse Lege-Online

Nota CTCE

Continutul, designul, structura, precum si materialele Lege-Online.ro apartin C.T.C.E. - Piatra Neamt si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala.

Intrati in Contact

  • Telefon:
    (0233) 211 020 / (0233) 218 110
  • E-mail:
    office@ctce.ro
  • Adresa:
    Bd. Decebal, nr. 32
    610076, Piatra Neamt, Neamt
    Romania


CTCE - Centrul Teritorial de Calcul Economic

Info

Se încarcã, vã rugãm asteptati.