Inapoi la Cautare

DECIZIE 454 /2004


referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 12 lit. a) din Legea nr. 78/2000 pentru prevenirea, descoperirea şi sancţionarea faptelor de corupţie


Puteti sa consultati o forma actualizata la data 28.11.2021, conform modificarilor publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, apasand butonul Cumpara Act.

Cumparati Actul varianta DOC

Forma la zi
Pret: 13,00 RON cu TVA
Doriti o forma actualizata , la zi (28.11.2021) , a acestui act ? Cumparati acum online, rapid si simplu varianta DOC !

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC


    Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiată, deoarece textul legal criticat nu conţine nici un element de discriminare. De asemenea, nu se poate susţine că se aduce atingere libertăţii de exprimare, dat fiind că prevederile art. 12 lit. a) din Legea nr. 78/2000 au fost reglementate tocmai în spiritul textului constituţional invocat. Celelalte dispoziţii din Legea fundamentală nu au incidenţă în cauză.

                                    CURTEA,

având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată următoarele:

    Prin Încheierea din 23 aprilie 2004, pronunţată în Dosarul nr. 2.219/2002, Judecătoria Târgu Mureş a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 12 lit. a) din Legea nr. 78/2000 pentru prevenirea, descoperirea şi sancţionarea faptelor de corupţie.

    Excepţia a fost ridicată de Ioan Călugăr, cercetat în dosarul cu numărul de mai sus pentru săvârşirea infracţiunilor prevăzute şi pedepsite de art. 12 lit. a) din Legea nr. 78/2000 şi de art. 276 lit. a) din Legea nr. 31/1990.

    În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine că textele de lege atacate contravin principiilor specifice economiei de piaţă şi libertăţii contractuale, statuate prin normele constituţionale invocate în motivarea sa, şi consideră necesară modificarea sau eliminarea acestora, întrucât dispoziţiile criticate conţin formulări ambigue, neclare, existând astfel riscul unor "interpretări eronate şi al unor erori judiciare", cu importante consecinţe în materia răspunderii juridice penale. Mai consideră autorul excepţiei că art. 12 lit. a) din Legea nr. 78/2000 nu face nici un fel de distincţie privitoare la clasificarea informaţiei (confidenţială, strict secretă, publică, de notorietate etc.), lăsându-se numai la aprecierea instanţei de judecată definirea acesteia.

    Judecătoria Târgu Mureş opinează că excepţia de neconstituţionalitate este nefondată, întrucât dispoziţiile criticate, prin conţinutul lor, nu aduc atingere normelor constituţionale invocate.

    În ceea ce priveşte pretinsa formulare ambiguă a textului de lege atacat, instanţa apreciază că aceasta este clară, fără a da posibilitatea unor interpretări eronate, iar pe de altă parte, această critică nu poate fi primită, întrucât interpretarea prevederilor legale nu poate constitui obiectul controlului de constituţionalitate.

    Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate. De asemenea, în conformitate cu dispoziţiile art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, s-a solicitat punctul de vedere al instituţiei Avocatul Poporului.

    Preşedintele Camerei Deputaţilor consideră că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată, deoarece instituirea prin lege a unor limite în desfăşurarea unor operaţiuni financiare, ca acte de comerţ, în paralel cu exercitarea unor funcţii sau atribuţii, se justifică prin necesitatea asigurării unui echilibru între interesele individuale şi interesul general al societăţii, fără ca libertatea contractuală, dreptul de proprietate, liberul acces la o activitate economică sau principiul egalităţii în drepturi a cetăţenilor să fie încălcat.

    Guvernul României apreciază că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată, deoarece prin textul de lege criticat, care incriminează săvârşirea faptelor ce privesc efectuarea de operaţiuni financiare ori încheierea de tranzacţii financiare, utilizând informaţii obţinute în virtutea funcţiei, atribuţiei sau însărcinării unei persoane, nu se încalcă dreptul de proprietate ori accesul liber al persoanei la o activitate economică, libera iniţiativă, libertatea conştiinţei, dreptul la informare ori principiul egalităţii în drepturi, invocat de autorul excepţiei în motivarea sa. Astfel, art. 45 din Constituţie garantează libertatea activităţilor economice şi libera iniţiativă, cu condiţia exercitării acestor drepturi în limitele legii. De asemenea, textul de lege criticat se aplică tuturor persoanelor aflate în situaţii juridice identice şi nu creează nici un fel de privilegii sau discriminări.

    În ceea ce priveşte critica referitoare la ambiguitatea şi neclaritatea textului atacat, se precizează că modul de interpretare a legii nu intră în atribuţiile specifice competenţei Curţii Constituţionale.

    Avocatul Poporului consideră că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată, întrucât dispoziţiile criticate se aplică tuturor celor care se află în ipoteza normei supuse controlului de constituţionalitate, fără a fi, astfel, în vreun fel afectat principiul egalităţii în drepturi. Cât priveşte critica art. 44 din Legea fundamentală, Avocatul Poporului apreciază că aceasta nu poate fi reţinută, întrucât dreptul de proprietate al persoanelor care au săvârşit infracţiuni asimilate infracţiunilor de corupţie este garantat de Constituţie, în limitele stabilite de lege, în cazul de faţă, art. 12 lit. a) din Legea nr. 78/2000.

    Prevederile art. 45 din Constituţie nu au incidenţă în cauză.

    Preşedintele Senatului nu a comunicat punctul său de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
<   1   2   3   >  

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

Inapoi la Cautare

Despre Companie

CTCE este liderul national in domeniul software legislativ. Avem o experienta de peste 35 ani in domeniul dezvoltarii de aplicatii software.
(aflati mai multe)

Termeni si Conditii
Comanda iLegis
Testeaza iLegis
Resurse Lege-Online

Nota CTCE

Continutul, designul, structura, precum si materialele Lege-Online.ro apartin C.T.C.E. - Piatra Neamt si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala.

Intrati in Contact

  • Telefon:
    (0233) 211 020 / (0233) 218 110
  • E-mail:
    office@ctce.ro
  • Adresa:
    Bd. Decebal, nr. 32
    610076, Piatra Neamt, Neamt
    Romania


CTCE - Centrul Teritorial de Calcul Economic