Inapoi la Cautare

DECIZIE 425 /2018


referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 77 din Legea nr. 567/2004 privind statutul personalului auxiliar de specialitate al instanţelor judecătoreşti şi al parchetelor de pe lângă acestea şi al personalului care funcţionează în cadrul Institutului Naţional de Expertize Criminalistice


Puteti sa consultati o forma actualizata la data 17.02.2020, conform modificarilor publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, apasand butonul Cumpara Act.

Cumparati Actul varianta DOC

Forma la zi
Pret: 13,00 RON cu TVA
Doriti o forma actualizata , la zi (17.02.2020) , a acestui act ? Cumparati acum online, rapid si simplu varianta DOC !

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC



	

┌───────────────────┬──────────────────┐
│Valer Dorneanu │- preşedinte │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Marian Enache │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Petre Lăzăroiu │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Mircea Ştefan Minea│- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Daniel Marius Morar│- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Mona-Maria │- judecător │
│Pivniceru │ │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Livia Doina Stanciu│- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Simona-Maya │- judecător │
│Teodoroiu │ │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Varga Attila │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Cristina Cătălina │- │
│Turcu │magistrat-asistent│
└───────────────────┴──────────────────┘


    Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Luminiţa Nicolescu.

    1. Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 77 din Legea nr. 567/2004
 privind statutul personalului auxiliar de specialitate al instanţelor judecătoreşti şi al parchetelor de pe lângă acestea şi al personalului care funcţionează în cadrul Institutului Naţional de Expertize Criminalistice, excepţie ridicată de Florin-Cosmin Neagu în Dosarul nr. 3.312/121/2016 al Tribunalului Galaţi - Secţia I civilă, şi care formează obiectul Dosarului Curţii Constituţionale nr. 1.007 D/2017.

    2. La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care procedura de citare este legal îndeplinită.

    3. Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care solicită respingerea, ca neîntemeiată, a excepţiei de neconstituţionalitate, arătând că interdicţia prevăzută de textul de lege criticat reprezintă o măsură necesară pentru asigurarea transparenţei în exercitarea funcţiei de grefier. Legiuitorul a instituit anumite incompatibilităţi în vederea îndeplinirii cu neutralitate, de către persoanele care exercită o funcţie publică, a activităţilor ce le revin.

    CURTEA,

    având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată următoarele:

    4. Prin Încheierea din 13 martie 2017, pronunţată în Dosarul nr. 3.312/121/2016, Tribunalul Galaţi - Secţia I civilă a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 77 din Legea nr. 567/2004
 privind statutul personalului auxiliar de specialitate al instanţelor judecătoreşti şi al parchetelor de pe lângă acestea şi al personalului care funcţionează în cadrul Institutului Naţional de Expertize Criminalistice. Florin-Cosmin Neagu a ridicat excepţia într-o cauză având ca obiect obligarea pârâţilor Ministerul Justiţiei şi Curtea de Apel Galaţi ca, prin hotărârea pronunţată, să îi recunoască dreptul de a desfăşura şi alte activităţi profesionale decât aceea de grefier.

    5. În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate, autorul arată că restrângerea dreptului la muncă în ceea ce îi priveşte pe grefieri este o măsură neconstituţională şi excesivă. Faptul că un grefier ar cumula două locuri de muncă sau ar exercita în afara programului instanţei şi alte activităţi profesionale legale, aducătoare de venit, nu ar constitui un atac la securitatea naţională, la ordinea şi morala publică şi nici nu ar aduce vreun prejudiciu de imagine justiţiei în ansamblu sau instituţiei în care îşi desfăşoară activitatea. Într-o societate democratică, dreptul la muncă este garantat. Fiecare persoană are dreptul să muncească „pentru a-şi produce în mod cinstit cele necesare traiului“. Potrivit art. 125 alin. (3) din Constituţie
, funcţia de judecător este incompatibilă cu exercitarea oricărei alte funcţii publice sau private, cu excepţia funcţiilor didactice din învăţământul superior. În capitolul VI din Constituţie
, referitor la autoritatea judecătorească, nu există nicio menţiune privind incompatibilitatea grefierilor, prin urmare intenţia legiuitorului a fost doar ca judecătorii să fie incompatibili cu alte funcţii, iar nu grefierii. De asemenea, potrivit art. 96 alin. (1) din Legea nr. 161/2003
, funcţionarii publici pot exercita funcţii sau activităţi în domeniul didactic, al cercetării ştiinţifice, al creaţiei literar-artistice şi în alte domenii de activitate din sectorul privat, care nu sunt în legătură directă sau indirectă cu atribuţiile exercitate ca funcţionar public, potrivit fişei postului. Din această perspectivă, limitarea dreptului la muncă al grefierilor este discriminatorie în comparaţie cu funcţionarii publici. Dreptul la muncă este unul dintre drepturile enumerate în art. 1 alin. (2) lit. e) din Ordonanţa Guvernului nr. 137/2000
, a cărui exercitare este garantată de către stat, în condiţiile de egalitate între cetăţeni. Din această perspectivă, restrângerea dreptului la muncă pentru grefieri este o discriminare pe bază de „categorie socială“, în condiţiile art. 2 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 137/2000
, faţă de celelalte funcţii publice, care nu au astfel de interdicţii.

    6. Tribunalul Galaţi - Secţia I civilă apreciază că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată, deoarece instituirea, prin textul de lege criticat, a incompatibilităţii menţionate este o opţiune a legiuitorului, care se circumscrie scopului prevăzut de art. 2 alin. (1) din Legea nr. 567/2004
, şi anume aceea de a asigura transparenţa în exercitarea funcţiei şi buna desfăşurare a activităţii instanţelor judecătoreşti. Un rol important în desfăşurarea respectivei activităţi revine personalului auxiliar de specialitate al instanţelor judecătoreşti, care este chemat să îndeplinească corect sarcinile ce îi revin, iar scopul urmărit este acela de a crea o imparţialitate efectivă a grefierilor în exercitarea profesiei lor.

    7. Potrivit dispoziţiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992
1   2   >  

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

Inapoi la Cautare

Comentarii Act

Nu sunt comentarii momentan.

Posteaza pe retele sociale

Pentru a posta un comentariu trebuie sa va autentificati


Daca nu aveti inca un cont si vreti sa va inregistrati dati click aici


Despre Companie

CTCE este liderul national in domeniul software legislativ. Avem o experienta de peste 35 ani in domeniul dezvoltarii de aplicatii software.
(aflati mai multe)

Termeni si Conditii
Comanda LegisPlus
Testeaza LegisPlus
Resurse Lege-Online

Nota CTCE

Continutul, designul, structura, precum si materialele Lege-Online.ro apartin C.T.C.E. - Piatra Neamt si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala.

Intrati in Contact

  • Telefon:
    (0233) 211 020 / (0233) 218 110
  • E-mail:
    office@ctce.ro
  • Adresa:
    Bd. Decebal, nr. 32
    610076, Piatra Neamt, Neamt
    Romania


CTCE - Centrul Teritorial de Calcul Economic

Info

Se încarcã, vã rugãm asteptati.