Inapoi la Cautare

DECIZIE 411 /2008


referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 1 şi art. 21 din Ordonanţa Guvernului nr. 8/2007 privind salarizarea personalului auxiliar din cadrul instanţelor judecătoreşti şi al parchetelor de pe lângă acestea, precum şi din cadrul altor unităţi din sistemul justiţiei


Puteti sa consultati o forma actualizata la data 05.07.2022, conform modificarilor publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, apasand butonul Cumpara Act.

Cumparati Actul varianta DOC

Forma la zi
Pret: 13,00 RON cu TVA
Doriti o forma actualizata , la zi (05.07.2022) , a acestui act ? Cumparati acum online, rapid si simplu varianta DOC !

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

    - Art. 21: "(1) Personalul auxiliar de specialitate al instanţelor judecătoreşti şi al parchetelor de pe lângă acestea, în activitate sau pensionari, beneficiază în mod gratuit de asistenţă medicală, medicamente şi proteze, în condiţiile respectării dispoziţiilor legale privind plata contribuţiei la asigurările sociale de sănătate.

    (2) Condiţiile de acordare în mod gratuit a asistenţei medicale, a medicamentelor şi protezelor sunt stabilite prin hotărâre a Guvernului."

    Autorii excepţiei consideră că aceste prevederi de lege sunt contrare următoarelor articole din Constituţie: art. 53 privind restrângerea unor drepturi sau libertăţi şi art. 115 alin. (2) prin care se arată că "Legea de abilitare va stabili, în mod obligatoriu, domeniul şi data până la care se pot emite ordonanţe".

    Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constată că necesitatea reglementării unui nou sistem de salarizare a personalului auxiliar din cadrul instanţelor judecătoreşti şi al parchetelor de pe lângă acestea, precum şi din cadrul altor unităţi din sistemul justiţiei a fost determinată de o serie de raţiuni, între care cele mai importante au fost necesitatea corelării salarizării cu noile categorii de personal de specialitate reglementate prin acte normative mai recente, înlăturarea anumitor diferenţe nejustificate sub aspectul salarizării între diferitele categorii de personal, implementarea strategiilor guvernamentale care a presupus o regândire a salarizării, astfel încât aceasta să fie adecvată noilor atribuţii ce au revenit personalului auxiliar, şi, nu în ultimul rând, realizarea unei reglementări unitare, coerente a drepturilor acestora.

    În acest sens, urmărind conţinutul art. 1 pct. III.7 din Legea nr. 502/2006 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.051 din 29 decembrie 2006, prin care Guvernul a fost abilitat să emită ordonanţa pentru reglementarea salarizării personalului auxiliar din cadrul instanţelor judecătoreşti şi al parchetelor de pe lângă acestea, precum şi din cadrul altor unităţi din sistemul justiţiei, Ordonanţa Guvernului nr. 8/2007 a dat o nouă reglementare în această materie, abrogând dispoziţiile Legii nr. 50/1996 privind salarizarea şi alte drepturi ale personalului din organele autorităţii judecătoreşti, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 563 din 18 noiembrie 1999, cu modificările şi completările ulterioare, şi pe cele ale Legii nr. 56/1996 privind salarizarea şi alte drepturi ale judecătorilor Curţii Supreme de Justiţie, ale magistraţilor-asistenţi şi ale celorlalte categorii de personal, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 139 din 4 iulie 1996, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi orice alte dispoziţii contrare.

    Având în vedere strânsa legătură dintre sistemul de salarizare şi celelalte drepturi reglementate de Ordonanţa Guvernului nr. 8/2007 din perspectiva raţiunilor care au stat la baza emiterii acestui act normativ, Curtea apreciază că nu au fost încălcate prevederile art. 115 alin. (2) din Constituţie.

    În acest sens trebuie reţinute şi cele statuate în Decizia nr. 903 din 16 octombrie 2007, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 763 din 12 noiembrie 2007, în sensul că "numai în măsura în care ordonanţa este emisă de Guvern fără existenţa împuternicirii date de Parlament în acest scop sau când prin conţinutul său aceasta s-ar îndepărta evident de domeniul pentru care Parlamentul a abilitat Guvernul să emită ordonanţe, numai într-un atare caz o asemenea ordonanţă este neconstituţională".

    În ceea ce priveşte critica de neconstituţionalitate raportată la dispoziţiile art. 53 din Constituţie, Curtea constată că, potrivit art. 47 alin. (2) din Constituţie, "cetăţenii au dreptul la pensie, la concediu de maternitate plătit, la asistenţă medicală în unităţile sanitare de stat, la ajutor de şomaj şi la alte forme de asigurări sociale publice sau private, prevăzute de lege". Prin urmare, legiuitorul este în drept să stabilească conţinutul, limitele şi condiţiile acordării acestor drepturi, precum şi să modifice, ori de câte ori apare această necesitate, condiţiile şi criteriile de acordare a acestor drepturi, fără ca aceasta să aibă semnificaţia unei restrângeri contrare dispoziţiilor art. 53 din Constituţie.

    În acelaşi timp, Curtea consideră că nu poate fi reţinută nici susţinerea Guvernului privind inaplicabilitatea în cauză a prevederilor art. 21 din Ordonanţa Guvernului nr. 8/2007 şi incidenţa prevederilor art. 67 din Legea nr. 567/2004 privind statutul personalului auxiliar de specialitate al instanţelor judecătoreşti şi al parchetelor de pe lângă acestea, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.197 din 14 decembrie 2004. În acest sens trebuie observat că prin prevederile art. 30 lit. c) din Ordonanţa Guvernului nr. 8/2007 s-a dispus abrogarea oricăror dispoziţii contrare prevederilor acestui act normativ.

    Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

                     CURTEA CONSTITUŢIONALĂ

                        În numele legii

                            DECIDE:

    Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 1 şi 21 din Ordonanţa Guvernului nr. 8/2007 privind salarizarea personalului auxiliar din cadrul instanţelor judecătoreşti şi al parchetelor de pe lângă acestea, precum şi din cadrul altor unităţi din sistemul justiţiei, excepţie ridicată de Mihaela Toth şi Sergiu-Andrei Toth în Dosarul nr. 3.915/107/2007 al Tribunalului Alba - Secţia civilă.

    Definitivă şi general obligatorie.

<   2   3   4   >  

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

Inapoi la Cautare

Despre Companie

CTCE este liderul national in domeniul software legislativ. Avem o experienta de peste 35 ani in domeniul dezvoltarii de aplicatii software.
(aflati mai multe)

Termeni si Conditii
Comanda iLegis
Testeaza iLegis
Resurse Lege-Online

Nota CTCE

Continutul, designul, structura, precum si materialele Lege-Online.ro apartin C.T.C.E. - Piatra Neamt si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala.

Intrati in Contact

  • Telefon:
    (0233) 211 020 / (0233) 218 110
  • E-mail:
    office@ctce.ro
  • Adresa:
    Bd. Decebal, nr. 32
    610076, Piatra Neamt, Neamt
    Romania


CTCE - Centrul Teritorial de Calcul Economic