CURTEA,având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată următoarele: Prin Încheierea din 28 noiembrie 2007, pronunţată în Dosarul nr. 3.915/107/2007, Tribunalul Alba - Secţia civilă a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 1 şi
art. 21 din Ordonanţa Guvernului nr. 8/2007 privind salarizarea personalului auxiliar din cadrul instanţelor judecătoreşti şi al parchetelor de pe lângă acestea, precum şi din cadrul altor unităţi din sistemul justiţiei. Excepţia a fost ridicată de Mihaela Toth şi Sergiu-Andrei Toth în cadrul unei acţiuni civile. În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorii acesteia susţin că
art. 1 din Ordonanţa Guvernului nr. 7/2007 este contrar prevederilor art. 115 alin. (2) din Constituţie, întrucât se referă şi la alte drepturi decât cele avute în vedere de
art. 1 pct. III.7 din Legea nr. 502/2006, prin care Guvernul a fost abilitat să emită
Ordonanţa Guvernului nr. 8/2007. Pentru aceleaşi motive, art. 21 care se referă la dreptul la asistenţă medicală gratuită, iar nu la salarizare, depăşeşte limitele abilitării, fiind contrar art. 115 alin. (2) din Constituţie. De asemenea, consideră că a fost restrâns în mod neconstituţional dreptul la asistenţă medicală gratuită, întrucât, contrar reglementării anterioare, aceasta nu se mai acordă şi soţului/soţiei şi copilului aflat în întreţinerea personalului auxiliar de specialitate. Tribunalul Alba - Secţia civilă apreciază că excepţia de neconstituţionalitate nu este întemeiată, întrucât
Legea nr. 247/2007 a aprobat cu modificări
Ordonanţa Guvernului nr. 8/2007, incluzându-se menţiunea "alte drepturi", astfel că s-a acoperit formularea lacunară şi generală din legea de abilitare. În conformitate cu dispoziţiile
art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului, precum şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate. Guvernul consideră că excepţia de neconstituţionalitate este inadmisibilă. În acest sens, arată că textele constituţionale pretins încălcate nu au legătură cu
art. 1 şi 21 din Ordonanţa Guvernului nr. 8/2007. Astfel, în ceea ce priveşte art. 1 din ordonanţă, arată că acesta este un text de aplicabilitate generală, statuând categoriile de personal cărora li se aplică prevederile acestui act normativ. Cât priveşte dreptul personalului auxiliar de specialitate al instanţelor judecătoreşti şi al parchetelor de pe lângă acestea, în activitate sau pensionari, precum şi al soţului/soţiei şi al copiilor aflaţi în întreţinerea acestuia la asistenţă medicală, medicamente şi proteze, în mod gratuit, menţionează că sunt aplicabile prevederile
art. 67 din Legea nr. 567/2004, iar nu prevederile
art. 21 din Ordonanţa Guvernului nr. 8/2007, astfel că în cauză, în realitate, se ridică probleme de aplicare a legii, aspecte ce nu revin competenţei instanţei de contencios constituţional. Avocatul Poporului consideră că prevederile de lege criticate sunt constituţionale. Astfel, în ceea ce priveşte critica de neconstituţionalitate raportată la art. 53 din Constituţie, arată că aceasta priveşte o omisiune legislativă şi, în consecinţă, nu poate fi soluţionată de Curtea Constituţională. În ceea ce priveşte critica de neconstituţionalitate extrinsecă raportată la prevederile
art. 115 alin. (2) din Constituţie, arată că Ordonanţa Guvernului nr. 8/2007 a fost adoptată cu respectarea prevederilor legii de abilitare. Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au transmis punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate. CURTEA,examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate, prevederile Constituţiei, precum şi
Legea nr. 47/1992, reţine următoarele: Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale
art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate. Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile
art. 1 şi 21 din Ordonanţa Guvernului nr. 8/2007 privind salarizarea personalului auxiliar din cadrul instanţelor judecătoreşti şi al parchetelor de pe lângă acestea, precum şi din cadrul altor unităţi din sistemul justiţiei, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 72 din 31 ianuarie 2007, şi aprobată cu modificări prin
Legea nr. 247/2007, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 485 din 19 iulie 2007. Textele de lege criticate au următoarea redactare: - Art. 1: "Prezenta ordonanţă reglementează salarizarea şi alte drepturi ale personalului auxiliar de specialitate şi personalului conex din cadrul instanţelor judecătoreşti şi al parchetelor de pe lângă acestea, astfel cum este definit la
art. 3 din Legea nr. 567/2004 privind statutul personalului auxiliar de specialitate al instanţelor judecătoreşti şi al parchetelor de pe lângă acestea, cu modificările şi completările ulterioare.";