Inapoi la Cautare

DECIZIE 405 /2005


referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 278^1 alin. 1 din Codul de procedură penală


Puteti sa consultati o forma actualizata la data 06.12.2019, conform modificarilor publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, apasand butonul Cumpara Act.

Cumparati Actul varianta DOC

Forma la zi
Pret: 13,00 RON cu TVA
Doriti o forma actualizata , la zi (06.12.2019) , a acestui act ? Cumparati acum online, rapid si simplu varianta DOC !

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC


având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine următoarele:

    Prin Încheierea din 30 martie 2005, pronunţată în Dosarul nr. 1.672/P/2005, Tribunalul Vrancea - Secţia penală a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 278^1 alin. 1 din Codul de procedură penală, excepţie ridicată de Fabrizio Mosconi în dosarul menţionat.

    În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine, în esenţă, că sintagma "orice alte persoane ale căror interese legitime sunt vătămate", cuprinsă în textul de lege criticat, permite, prin nedefinirea strictă a persoanelor la care face referire, ca parchetul să ignore o reclamaţie-denunţ prin care s-a solicitat un control ierarhic asupra procurorilor care au fost implicaţi în soluţionarea dosarelor arătate în conţinutul denunţului. În fapt, autorul excepţiei a formulat o "reclamaţie" cu privire la "desfăşurarea instrucţiei penale la nivelul parchetelor locale, Parchetul de pe lângă Judecătoria Focşani, Parchetul de pe lângă Tribunalul Vrancea şi Parchetul de pe lângă Curtea de Apel Galaţi", care a fost înaintată Judecătoriei Focşani, spre competentă soluţionare în conformitate cu dispoziţiile art. 278^1 din Codul de procedură penală, de către Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie. Judecătoria Focşani, prin Sentinţa penală nr. 3.327 din 12 noiembrie 2004, pronunţată în Dosarul nr. 8.098/2004, a respins ca inadmisibilă această cerere, apreciind că nu este de natură penală şi nu intră în competenţa instanţelor judecătoreşti, dispunând înaintarea unei copii a cererii intitulate "reclamaţie" la Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie. Împotriva acestei hotărâri, Fabrizio Mosconi a formulat recurs, în cadrul căruia a ridicat excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 278^1 din Codul de procedură penală, susţinând că "învestit cu soluţionarea unor cereri, reclamaţii şi denunţuri care trebuie soluţionate în exercitarea atribuţiilor constituţionale ale controlului ierarhic prin desesizare şi trimiterea oricăror asemenea petiţii cu caracter administrativ instanţei, sub acoperirea calificării sesizării administrative ca plângere potrivit art. 278^1 , parchetul se sustrage atribuţiilor de control ierarhic de pe poziţia unei persoane ale cărei interese legitime au fost vătămate".

    Tribunalul Vrancea - Secţia penală apreciază că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată. Se arată că «împrejurarea că o instituţie a Ministerului Public, în cadrul relaţiilor cu publicul, dispune trimiterea unei "Reclamaţii" spre alte instituţii nu conferă dispoziţiilor art. 278^1 Cod procedură penală interpretarea potrivit căreia această instituţie poate fi cuprinsă în expresia "orice alte persoane"». Prin expresia "orice alte persoane ale căror interese legitime sunt vătămate", din cuprinsul art. 278^1 din Codul de procedură penală, "legiuitorul nu numai că a aplicat principiile privind exercitarea drepturilor şi libertăţilor constituţionale, dar le-a conferit acestora garantarea respectării lor aşa cum au fost înscrise în Declaraţia Universală a Drepturilor Omului".

    În conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.

    Guvernul consideră că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată. Arată că, în mod contrar susţinerilor autorului excepţiei, dispoziţiile legale criticate sunt menite a transpune în procedura penală un drept extrem de important acordat victimei, acela de contestare în justiţie a rezoluţiilor sau a ordonanţelor procurorului de netrimitere în judecată. Prin sintagma "orice alte persoane ale căror interese legitime sunt vătămate" trebuie să se înţeleagă, în opinia Guvernului, toate celelalte categorii de persoane care, deşi nu au calitatea procesuală penală de "persoană vătămată", în sensul prevăzut de Codul de procedură penală, sunt totuşi lezate în interesele lor de soluţiile date într-un anumit dosar de către procuror. Legiuitorul nu a intenţionat să includă în rândul acestor persoane parchetele sau Ministerul Public, iar o interpretare în acest sens se îndepărtează de la litera şi, mai ales, de la spiritul legii.

    Avocatul Poporului apreciază că textul legal ce face obiectul excepţiei de neconstituţionalitate nu încalcă prevederile constituţionale ale art. 16 alin. (1), întrucât acesta se aplică tuturor celor aflaţi în situaţia prevăzută în ipoteza normei criticate, fără nici o discriminare pe criterii arbitrare. Totodată, se arată că art. 278^1 alin. 1 din Codul de procedură penală nu îngrădeşte liberul acces la justiţie, ci, dimpotrivă, asigură realizarea acestui drept în acord cu prevederile art. 21 din Constituţie.

    În concluzie, Avocatul Poporului, făcând referire şi la jurisprudenţa Curţii Constituţionale în materie, consideră că excepţia este neîntemeiată.

    Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate ridicată.

                          CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile Legii nr. 47/1992, reţine următoarele:

    Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate ridicată.

    Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 278^1 alin. 1 din Codul de procedură penală, potrivit cărora "După respingerea plângerii făcute conform art. 275-278 împotriva rezoluţiei de neîncepere a urmăririi penale sau a ordonanţei ori, după caz, a rezoluţiei de clasare, de scoatere de sub urmărire penală sau de încetare a urmăririi penale, date de procuror, persoana vătămată, precum şi orice alte persoane ale căror interese legitime sunt vătămate pot face plângere în termen de 20 de zile de la data comunicării de către procuror a modului de rezolvare, potrivit art. 277 şi 278, la instanţa căreia i-ar reveni, potrivit legii, competenţa să judece cauza în primă instanţă".

    Prevederile constituţionale pretins încălcate sunt cele cuprinse în art. 18 alin. (1), art. 51 alin. (1), (2) şi (3), art. 52, art. 121 şi art. 132 alin. (1), având următoarea redactare:

    - Art. 18 alin. (1): "(1) Cetăţenii străini şi apatrizii care locuiesc în România se bucură de protecţia generală a persoanelor şi a averilor, garantată de Constituţie şi de alte legi.";
<   1   2   3   >  

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

Inapoi la Cautare

Comentarii Act

Nu sunt comentarii momentan.

Posteaza pe retele sociale

Pentru a posta un comentariu trebuie sa va autentificati


Daca nu aveti inca un cont si vreti sa va inregistrati dati click aici


Despre Companie

CTCE este liderul national in domeniul software legislativ. Avem o experienta de peste 35 ani in domeniul dezvoltarii de aplicatii software.
(aflati mai multe)

Termeni si Conditii
Comanda LegisPlus
Testeaza LegisPlus
Resurse Lege-Online

Nota CTCE

Continutul, designul, structura, precum si materialele Lege-Online.ro apartin C.T.C.E. - Piatra Neamt si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala.

Intrati in Contact

  • Telefon:
    (0233) 211 020 / (0233) 218 110
  • E-mail:
    office@ctce.ro
  • Adresa:
    Bd. Decebal, nr. 32
    610076, Piatra Neamt, Neamt
    Romania


CTCE - Centrul Teritorial de Calcul Economic

Info

Se încarcã, vã rugãm asteptati.