Inapoi la Cautare

DECIZIE 402 /2020


referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 59 din Legea nr. 223/2015 privind pensiile militare de stat


Puteti sa consultati o forma actualizata la data 22.10.2020, conform modificarilor publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, apasand butonul Cumpara Act.

Cumparati Actul varianta DOC

Forma la zi
Pret: 13,00 RON cu TVA
Doriti o forma actualizata , la zi (22.10.2020) , a acestui act ? Cumparati acum online, rapid si simplu varianta DOC !

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC


	

┌───────────────────┬──────────────────┐
│Valer Dorneanu │- preşedinte │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Cristian Deliorga │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Marian Enache │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Daniel-Marius Morar│- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Mona-Maria │- judecător │
│Pivniceru │ │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Gheorghe Stan │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Livia Doina Stanciu│- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Elena-Simina │- judecător │
│Tănăsescu │ │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Varga Attila │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Patricia Marilena │- │
│Ionea │magistrat-asistent│
└───────────────────┴──────────────────┘


    Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Ioan-Sorin Daniel Chiriazi.

    1. Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 59 din Legea nr. 223/2015
 privind pensiile militare de stat. Excepţia a fost ridicată de Ion Şoricică în Dosarul nr. 44.737/3/2017 al Tribunalului Bucureşti - Secţia a VIII-a conflicte de muncă şi asigurări sociale şi constituie obiectul Dosarului Curţii Constituţionale nr. 1.543D/2018.

    2. La apelul nominal se prezintă autorul excepţiei, asistat de domnul avocat Aurelian Gabriel Uluitu. Lipseşte partea Casa de Pensii Sectorială a Ministerului Afacerilor Interne. Procedura de citare este legal îndeplinită.

    3. Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele Curţii acordă cuvântul reprezentantului autorului excepţiei, care pune concluzii de admitere a acesteia. În acest sens, arată că din anul 2011 pensiile militare au intrat în sfera de aplicare a principiului contributivităţii, aplicându-li-se aceleaşi reguli de actualizare ca celorlalţi pensionari din sistemul public de pensii. Cu toate acestea, textul de lege criticat prevede reguli diferite de actualizare a pensiilor pentru militari, astfel că majorările punctului de pensie nu vor determina creşterea cuantumului pensiilor acestora, ceea ce reprezintă o discriminare contrară prevederilor art. 16 alin. (1) din Constituţie
.

    4. Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiată. În acest sens, arată că beneficiarii pensiilor militare de stat şi pensionarii din sistemul public de pensii se află în situaţii diferite, astfel că tratamentul juridic diferit nu reprezintă o încălcare a prevederilor constituţionale invocate de autorul excepţiei.

    CURTEA,

    având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată următoarele:

    5. Prin Încheierea din 16 aprilie 2018, pronunţată în Dosarul nr. 44.737/3/2017, Tribunalul Bucureşti - Secţia a VIII-a conflicte de muncă şi asigurări sociale a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 59 din Legea nr. 223/2015
 privind pensiile militare de stat, astfel cum a fost modificat prin art. VII pct. 2 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 59/2017
 privind modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul pensiilor de serviciu. Excepţia a fost ridicată de Ion Şoricică cu prilejul soluţionării unei cauze referitoare la recalcularea pensiei.

    6. În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine, în esenţă, că dispoziţiile art. 59 din Legea nr. 223/2015
 contravin prevederilor art. 1 alin. (5)
 şi ale art. 16 alin. (1) din Constituţie
. În acest sens, arată că, începând cu luna ianuarie 2011, în aplicarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 1/2011
 privind stabilirea unor măsuri în domeniul pensiilor acordate beneficiarilor proveniţi din sistemul de apărare, ordine publică şi siguranţă naţională, pensia de care a beneficiat a fost calculată prin raportare la valoarea punctului de pensie. S-a consacrat astfel, inclusiv pentru pensionarii militari şi pentru cei proveniţi din sistemul de ordine publică, principiul contributivităţii în modul de stabilire în concret a valorii pensiei. Ca urmare a aplicării Legii nr. 223/2015, s-au creat dezechilibre majore în ceea ce priveşte stabilirea valorii pensiilor, cu luarea în considerare a veniturilor obţinute anterior pensionării. În concret, persoanele care au dobândit statutul de pensionar anterior anului 2010 au fost (şi rămân) defavorizate în raport cu cele care s-au pensionat sub imperiul acestui act normativ. Cu cât persoana s-a pensionat la un moment anterior mai îndepărtat de cel al intrării în vigoare a legii, cu atât pensia sa este mai mică faţă de valorile stabilite pentru pensionarii care au dobândit acest statut în intervalul 2015-2017. Ca reacţie la fenomenul îngrijorător al existenţei unor pensii foarte mari (de peste 10.000 lei), legiuitorul a intervenit prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 59/2017
. Scopul urmărit a fost acela de a fi „îngheţate“ pensiile de valoare mare, însă au fost afectaţi şi pensionarii cu pensii mici. În expunerea de motive din cuprinsul acestui act normativ se arată că temeiul adoptării lui a vizat evitarea unei situaţii în care să se manifeste „adâncirea discrepanţelor existente între diferite categorii de pensionari, determinate de cuantumul pensiilor de serviciu care este vădit mai mare faţă de pensia medie din sistemul public de pensii, sistem care are la bază, printre altele, principiul contributivităţii, al solidarităţii şi egalităţii de tratament între asiguraţii sistemului“, dar legiuitorul nu a avut în vedere că soluţiile prevăzute în ordonanţă conduc la diferenţieri majore, veritabile discriminări, între membrii aceleiaşi categorii de pensionari, respectiv cei care rămân cu pensii foarte mari şi ceilalţi.

    7. În ceea ce priveşte critica de neconstituţionalitate raportată la prevederile art. 16 alin. (1) din Constituţie
1   2   >  

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

Inapoi la Cautare

Comentarii Act

Nu sunt comentarii momentan.

Posteaza pe retele sociale

Pentru a posta un comentariu trebuie sa va autentificati


Daca nu aveti inca un cont si vreti sa va inregistrati dati click aici


Despre Companie

CTCE este liderul national in domeniul software legislativ. Avem o experienta de peste 35 ani in domeniul dezvoltarii de aplicatii software.
(aflati mai multe)

Termeni si Conditii
Comanda LegisPlus
Testeaza LegisPlus
Resurse Lege-Online

Nota CTCE

Continutul, designul, structura, precum si materialele Lege-Online.ro apartin C.T.C.E. - Piatra Neamt si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala.

Intrati in Contact

  • Telefon:
    (0233) 211 020 / (0233) 218 110
  • E-mail:
    office@ctce.ro
  • Adresa:
    Bd. Decebal, nr. 32
    610076, Piatra Neamt, Neamt
    Romania


CTCE - Centrul Teritorial de Calcul Economic

Info

Se încarcã, vã rugãm asteptati.