Inapoi la Cautare

DECIZIE 40 /2020


referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 26 alin. (4) din Ordonanţa Guvernului nr. 137/2000 privind prevenirea şi sancţionarea tuturor formelor de discriminare


Puteti sa consultati o forma actualizata la data 14.07.2020, conform modificarilor publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, apasand butonul Cumpara Act.

Cumparati Actul varianta DOC

Forma la zi
Pret: 13,00 RON cu TVA
Doriti o forma actualizata , la zi (14.07.2020) , a acestui act ? Cumparati acum online, rapid si simplu varianta DOC !

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC



	

┌───────────────┬──────────────────────┐
│Valer Dorneanu │- preşedinte │
├───────────────┼──────────────────────┤
│Cristian │- judecător │
│Deliorga │ │
├───────────────┼──────────────────────┤
│Marian Enache │- judecător │
├───────────────┼──────────────────────┤
│Daniel Marius │- judecător │
│Morar │ │
├───────────────┼──────────────────────┤
│Mona-Maria │- judecător │
│Pivniceru │ │
├───────────────┼──────────────────────┤
│Gheorghe Stan │- judecător │
├───────────────┼──────────────────────┤
│Livia Doina │- judecător │
│Stanciu │ │
├───────────────┼──────────────────────┤
│Elena-Simina │- judecător │
│Tănăsescu │ │
├───────────────┼──────────────────────┤
│Varga Attila │- judecător │
├───────────────┼──────────────────────┤
│Benke Károly │- │
│ │magistrat-asistent-şef│
└───────────────┴──────────────────────┘


    Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Sorin-Ioan-Daniel Chiriazi.

    1. Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 26 alin. (4) din Ordonanţa Guvernului nr. 137/2000
 privind prevenirea şi sancţionarea tuturor formelor de discriminare, excepţie ridicată de Dumitru Daniel Şerban în Dosarul nr. 8.246/2/2016 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal şi care constituie obiectul Dosarului Curţii Constituţionale nr. 2.295D/2017.

    2. La apelul nominal se prezintă autorul excepţiei de neconstituţionalitate, lipsind celelalte părţi. Procedura de citare este legal îndeplinită.

    3. Magistratul-asistent-şef referă asupra faptului că autorul excepţiei de neconstituţionalitate a depus note scrise prin care solicită admiterea acesteia, iar Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminării a depus la rândul său note scrise, prin care solicită respingerea, ca neîntemeiată, a excepţiei de neconstituţionalitate.

    4. Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele Curţii acordă cuvântul autorului excepţiei de neconstituţionalitate, care solicită admiterea acesteia. Se arată că instituţia prescripţiei răspunderii în materie contravenţională cu referire la faptele de discriminare a căzut în derizoriu, astfel că, prin efectul normei criticate, această formă a răspunderii a devenit imprescriptibilă. Oricât de mult ar dura cercetarea la nivelul Consiliului Naţional pentru Combaterea Discriminării, acesta nu poate constata intervenţia prescripţiei răspunderii contravenţionale, deşi contravenţiile se subsumează materiei penale în sensul art. 6 din Convenţia
 pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale. Norma criticată consacră un nonsens juridic şi logic, întrucât aplicarea sancţiunii contravenţionale nu se poate prescrie de la data aplicării acesteia. Astfel, prescripţia ar trebui să curgă de la data săvârşirii faptei, nu de la data soluţionării acţiunii de către Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminării. Se apreciază că dispoziţiile criticate încalcă art. 1 alin. (5)
 şi art. 21 alin. (3) din Constituţie
.

    5. Având cuvântul, reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere, ca neîntemeiată, a excepţiei de neconstituţionalitate. Se precizează că sesizarea Consiliului Naţional pentru Combaterea Discriminării trebuie realizată într-un termen de 1 an de la data săvârşirii faptei de discriminare, acesta având la dispoziţie un termen de 90 de zile pentru soluţionarea acesteia. De la soluţionarea sesizării curge termenul de 6 luni de aplicare a sancţiunii contravenţionale. Prin urmare, nu se poate susţine că textele legale consacră o imprescriptibilitate a răspunderii în materie contravenţională cu referire la faptele de discriminare.

    CURTEA,

    având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată următoarele:

    6. Prin Sentinţa nr. 1.388 din 13 aprilie 2017, pronunţată în Dosarul nr. 8.246/2/2016, Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 26 alin. (4) din Ordonanţa Guvernului nr. 137/2000
 privind prevenirea şi sancţionarea tuturor formelor de discriminare, excepţie ridicată de Şerban Dumitru Daniel într-o cauză având ca obiect soluţionarea unei cereri formulate împotriva deciziei Consiliului Naţional pentru Combaterea Discriminării prin care autorul excepţiei a fost sancţionat cu amendă contravenţională pentru săvârşirea faptei prevăzute de art. 2 alin. (5)
 coroborat cu art. 15 din Ordonanţa Guvernului nr. 137/2000
.

    7. În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se arată că textul criticat este lipsit de coerenţă şi precizie, întrucât, deşi art. 20 din ordonanţă prevede că hotărârea Consiliului Naţional pentru Combaterea Discriminării produce efecte juridice de la data comunicării, totuşi ea produce efecte juridice prin declanşarea curgerii termenului de prescripţie de la data soluţionării petiţiei. Se susţine că data de la care curge termenul de prescripţie este una incertă, întrucât persoana vătămată are la dispoziţie un termen de 1 an de la data săvârşirii faptei să sesizeze Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminării, care, la rândul său, are la dispoziţie un termen de recomandare de 90 de zile pentru soluţionarea petiţiei şi un altul de 30 de zile pentru comunicare. Astfel, se critică faptul că termenul de prescripţie nu curge de la data săvârşirii faptei, ci de la data incertă a soluţionării petiţiei de către Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminării. Se menţionează că, anterior acestei soluţii legislative criticate, aplicarea sancţiunilor contravenţionale se prescria în termen de 6 luni de la data sesizării Consiliului, astfel că în maximum 1 an şi 6 luni intervenea prescripţia aplicării sancţiunii.

1   2   >  

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

Inapoi la Cautare

Comentarii Act

Nu sunt comentarii momentan.

Posteaza pe retele sociale

Pentru a posta un comentariu trebuie sa va autentificati


Daca nu aveti inca un cont si vreti sa va inregistrati dati click aici


Despre Companie

CTCE este liderul national in domeniul software legislativ. Avem o experienta de peste 35 ani in domeniul dezvoltarii de aplicatii software.
(aflati mai multe)

Termeni si Conditii
Comanda LegisPlus
Testeaza LegisPlus
Resurse Lege-Online

Nota CTCE

Continutul, designul, structura, precum si materialele Lege-Online.ro apartin C.T.C.E. - Piatra Neamt si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala.

Intrati in Contact

  • Telefon:
    (0233) 211 020 / (0233) 218 110
  • E-mail:
    office@ctce.ro
  • Adresa:
    Bd. Decebal, nr. 32
    610076, Piatra Neamt, Neamt
    Romania


CTCE - Centrul Teritorial de Calcul Economic

Info

Se încarcã, vã rugãm asteptati.