Inapoi la Cautare

DECIZIE 4 /2003


cu privire la problema dacă primarul are calitatea procesuala de a ataca, în fata instanţei de contencios administrativ, hotărârile consiliului local pe care le considera nelegale


Puteti sa consultati o forma actualizata la data 14.10.2019, conform modificarilor publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, apasand butonul Cumpara Act.

Cumparati Actul varianta DOC

Forma la zi
Pret: 13,00 RON cu TVA
Doriti o forma actualizata , la zi (14.10.2019) , a acestui act ? Cumparati acum online, rapid si simplu varianta DOC !

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC



    Sub preşedinţia vicepreşedintelui Curţii Supreme de Justiţie, Lidia Barbulescu,

    s-a luat în examinare recursul în interesul legii, declarat de procurorul general al Parchetului de pe lângă Curtea Suprema de Justiţie, referitor la aplicarea dispoziţiilor art. 68 alin. (1) lit. b) din Legea administraţiei publice locale nr. 215/2001, privind posibilitatea primarului de a ataca, în faţa instanţei de contencios administrativ, hotărârile adoptate de consiliul local pe care le considera ilegale.

    Ministerul Public a fost reprezentat de procurorul Paula Pantea.

    Procurorul a susţinut recursul în interesul legii astfel cum a fost formulat, cerând să se decidă în sensul că primarul nu are calitatea procesuala activa de a ataca, în faţa instanţei de contencios administrativ, hotărârile adoptate de consiliul local.

                          CURTEA,

asupra recursului în interesul legii de faţa, în baza lucrărilor din dosar, constata următoarele:

    În aplicarea dispoziţiilor art. 68 alin. (1) lit. b) din Legea administraţiei publice locale nr. 215/2001, instanţele de judecată nu au un punct de vedere unitar cu privire la problema dacă primarul are calitatea procesuala de a ataca, în faţa instanţei de contencios administrativ, hotărârile consiliului local pe care le considera nelegale.

    Astfel, unele instanţe au hotărât ca primarul are calitate procesuala activa, în temeiul dispoziţiilor art. 1 din Legea contenciosului administrativ nr. 29/1990, considerând ca prevederile art. 68 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 215/2001, potrivit cărora primarul, în situaţia în care apreciază ca o hotărâre a consiliului local este ilegala, îl sesizează pe prefect în termen de 3 zile de la adoptare, nu se referă la o procedură judiciară.

    Alte instanţe, dimpotriva, au decis respingerea cererii de anulare a hotărârii consiliului local formulate de primar, motivand ca acesta nu are calitate procesuala activa deoarece, potrivit art. 27 şi 135 din Legea nr. 215/2001, numai prefectul poate ataca, în faţa instanţei de contencios administrativ, hotărârile consiliului local pe care le considera nelegale.

    Aceste din urma instanţe au procedat legal.

    Potrivit art. 5 alin. (1) din Legea nr. 215/2001, "competentele şi atribuţiile autorităţilor administraţiei publice locale se stabilesc numai prin lege", iar "aceste competente sunt depline şi exclusive, cu excepţia cazurilor prevăzute de lege".

    În raport cu aceste dispoziţii, prevederile art. 68 alin. (1) lit. b) din aceeaşi lege, în sensul că primarul "asigura aducerea la îndeplinire a hotărârilor consiliului local", precum şi ca "în situaţia în care apreciază ca o hotărâre este ilegala, în termen de 3 zile de la adoptare îl sesizează pe prefect", nu pot avea decât semnificatia ca primarul nu are la dispoziţie o alta modalitate de a ataca o hotărâre pe care o considera ilegala decât aceea de a-l sesiza pe prefect despre ilegalitatea observata.

    A da o alta interpretare prevederii menţionate ar insemna să se încalce principiul legalităţii competentelor şi atribuţiilor stabilit în art. 5 alin. (2) din Legea nr. 215/2001, prin care se subliniaza ca "autonomia locală conferă autorităţilor publice locale dreptul ca, în limitele legii, să aibă iniţiative în toate domeniile, cu excepţia celor care sunt date în mod expres în competenţa altor autorităţi publice".

    Or, prin art. 27 alin. (1) din Legea nr. 215/2001 se prevede că "prefectul poate ataca, în total sau în parte, în faţa instanţei de contencios administrativ, hotărârile adoptate de consiliul local sau de consiliul judeţean, precum şi dispoziţiile emise de primar sau de preşedintele consiliului judeţean, în cazul în care considera aceste acte sau prevederi din ele ca fiind ilegale".

1   2   >  

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

Inapoi la Cautare

Comentarii Act

Nu sunt comentarii momentan.

Posteaza pe retele sociale

Pentru a posta un comentariu trebuie sa va autentificati


Daca nu aveti inca un cont si vreti sa va inregistrati dati click aici


Despre Companie

CTCE este liderul national in domeniul software legislativ. Avem o experienta de peste 35 ani in domeniul dezvoltarii de aplicatii software.
(aflati mai multe)

Termeni si Conditii
Comanda LegisPlus
Testeaza LegisPlus
Resurse Lege-Online

Nota CTCE

Continutul, designul, structura, precum si materialele Lege-Online.ro apartin C.T.C.E. - Piatra Neamt si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala.

Intrati in Contact

  • Telefon:
    (0233) 211 020 / (0233) 218 110
  • E-mail:
    office@ctce.ro
  • Adresa:
    Bd. Decebal, nr. 32
    610076, Piatra Neamt, Neamt
    Romania


CTCE - Centrul Teritorial de Calcul Economic

Info

Se încarcã, vã rugãm asteptati.