Inapoi la Cautare

DECIZIE 394 /2019


referitoare la obiecţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Legii pentru completarea art. 12 din Legea nr. 78/2000 pentru prevenirea, descoperirea şi sancţionarea faptelor de corupţie


Puteti sa consultati o forma actualizata la data 19.10.2019, conform modificarilor publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, apasand butonul Cumpara Act.

Cumparati Actul varianta DOC

Forma la zi
Pret: 13,00 RON cu TVA
Doriti o forma actualizata , la zi (19.10.2019) , a acestui act ? Cumparati acum online, rapid si simplu varianta DOC !

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC



	

┌───────────────┬──────────────────────┐
│Valer Dorneanu │- preşedinte │
├───────────────┼──────────────────────┤
│Marian Enache │- judecător │
├───────────────┼──────────────────────┤
│Petre Lăzăroiu │- judecător │
├───────────────┼──────────────────────┤
│Mircea Ştefan │- judecător │
│Minea │ │
├───────────────┼──────────────────────┤
│Daniel Marius │- judecător │
│Morar │ │
├───────────────┼──────────────────────┤
│Mona-Maria │- judecător │
│Pivniceru │ │
├───────────────┼──────────────────────┤
│Livia Doina │- judecător │
│Stanciu │ │
├───────────────┼──────────────────────┤
│Simona-Maya │- judecător │
│Teodoroiu │ │
├───────────────┼──────────────────────┤
│Varga Attila │- judecător │
├───────────────┼──────────────────────┤
│Benke Károly │- │
│ │magistrat-asistent-şef│
├───────────────┴──────────────────────┤
│ │
└──────────────────────────────────────┘


    1. Pe rol se află soluţionarea obiecţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Legii pentru completarea art. 12 din Legea nr. 78/2000
pentru prevenirea, descoperirea şi sancţionarea faptelor de corupţie, obiecţie formulată de 88 de deputaţi.

    2. Obiecţia de neconstituţionalitate a fost înregistrată la Curtea Constituţională cu nr. 3.394 din 2 mai 2019 şi constituie obiectul Dosarului nr. 1.138A/2019.

    3. În motivarea obiecţiei de neconstituţionalitate se susţine că legea criticată încalcă art. 1 alin. (3)
 şi art. 147 alin. (4) din Constituţie
. Astfel se arată că în aplicarea principiului constituţional al colaborării loiale între autorităţile statului, Parlamentului, prin procedura reexaminării reglementate de art. 147 alin. (2) din Constituţie
, îi revine obligaţia de a pune de acord prevederile constatate ca fiind neconstituţionale prin decizia pronunţată în cadrul controlului a priori de constituţionalitate, fapt pentru care trebuie să ţină cont atât de dispozitivul, cât şi de considerentele ataşate deciziei. În acest sens se invocă Decizia nr. 432 din 21 iunie 2018
, paragraful 46, şi se apreciază că Parlamentul, în procedura de reexaminare, a ignorat considerentele cu caracter general din Decizia nr. 584 din 25 septembrie 2018
, paragrafele 68 şi 72, fapt care afectează, din perspectivă constituţională, conţinutul articolului unic în forma adoptată după reexaminare. Se susţine că din aceste considerente rezultă că legiuitorul avea obligaţia, din perspectivă constituţională, de a lua act de necesitatea menţinerii în vigoare a formei actuale a art. 12 din Legea nr. 78/2000
; per a contrario restrângerea conţinutului infracţiunii realizată prin dispoziţiile alin. (2), nou-introdus prin legea criticată, este neconstituţională. În consecinţă, legiuitorul, în procedura reexaminării, avea obligaţia de a constata că întreaga lege este neconstituţională şi, pe cale de consecinţă, de a o respinge. Neprocedând astfel Parlamentul a ignorat atât caracterul erga omnes al deciziilor Curţii Constituţionale, cât şi jurisprudenţa acesteia, respectiv Decizia nr. 432 din 21 iunie 2018
, paragraful 46. Totodată, menţinerea unor texte de lege care sunt afectate de un viciu de neconstituţionalitate reprezintă atât o încălcare a principiului colaborării loiale între autorităţile statului şi a principiului securităţii juridice, derivat din art. 1 alin. (3) din Constituţie,
 în componenta referitoare la calitatea actelor normative, cât şi o afectare gravă a posibilităţii cetăţenilor de a-şi conforma conduita unor norme juridice elaborate şi adoptate de autoritatea legislativă, cu încălcarea Constituţiei
.

    4. De asemenea se susţine că legea criticată restrânge domeniul de aplicare al infracţiunii reglementate prin norma în vigoare, legiuitorul refuzând aplicarea obligaţiei regulamentare de a asigura corelarea tehnico-legislativă cu Decizia nr. 584 din 25 septembrie 2018
, contrar art. 1 alin. (3)
 şi art. 147 alin. (4) din Constituţie
. În acest sens se arată că normele edictate, astfel cum prevede art. 36 din Legea nr. 24/2000
 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative, trebuie să fie clare, previzibile şi lipsite de echivoc pentru a satisface cerinţa referitoare la calitatea actului normativ, parte esenţială a principiului securităţii juridice consacrat pe cale jurisprudenţială, dedus din art. 1 alin. (3) din Constituţie
. Legiuitorului, în procedura reexaminării, îi revine obligaţia de a asigura corelările tehnico-legislative necesare în aplicarea Deciziei nr. 584 din 25 septembrie 2018
, pentru ca actul normativ adoptat să îndeplinească cerinţele legale de claritate, fluenţă şi accesibilitate. În acest sens se invocă art. 134 din Regulamentul Camerei Deputaţilor
. Se susţine că noua reglementare adoptată restrânge sfera de aplicare a infracţiunii prevăzute în art. 12 din Legea nr. 78/2000
, „ceea ce face imposibilă aplicarea textului normativ unor fapte incriminate de norma în vigoare“. În continuare, sunt redate paragrafele 57-58 şi 63-66 ale Deciziei nr. 584 din 25 septembrie 2018
 şi se concluzionează în sensul că textul criticat restrânge, cu depăşirea marjei de apreciere a legiuitorului şi cu încălcarea Deciziei nr. 584 din 25 septembrie 2018
, modalitatea de săvârşire a infracţiunii - constând în efectuarea de operaţiuni financiare incompatibile cu funcţia - la acţiunile enumerate exhaustiv, respectiv „operaţiuni care antrenează circulaţia de capital, operaţiuni de bancă, de schimb valutar sau de credit, operaţiuni de plasament, în burse, în asigurări, în plasament mutual ori privitor la conturile bancare şi cele asimilate acestora, tranzacţii comerciale interne şi internaţionale“. Mai mult, noul alin. (2) al art. 12 din Legea nr. 78/2000
1   2   >  

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

Inapoi la Cautare

Comentarii Act

Nu sunt comentarii momentan.

Posteaza pe retele sociale

Pentru a posta un comentariu trebuie sa va autentificati


Daca nu aveti inca un cont si vreti sa va inregistrati dati click aici


Despre Companie

CTCE este liderul national in domeniul software legislativ. Avem o experienta de peste 35 ani in domeniul dezvoltarii de aplicatii software.
(aflati mai multe)

Termeni si Conditii
Comanda LegisPlus
Testeaza LegisPlus
Resurse Lege-Online

Nota CTCE

Continutul, designul, structura, precum si materialele Lege-Online.ro apartin C.T.C.E. - Piatra Neamt si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala.

Intrati in Contact

  • Telefon:
    (0233) 211 020 / (0233) 218 110
  • E-mail:
    office@ctce.ro
  • Adresa:
    Bd. Decebal, nr. 32
    610076, Piatra Neamt, Neamt
    Romania


CTCE - Centrul Teritorial de Calcul Economic

Info

Se încarcã, vã rugãm asteptati.