Inapoi la Cautare

DECIZIE 389 /2018


referitoare la obiecţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Legii pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 70/2017 privind modificarea şi completarea Legii nr. 160/1998 pentru organizarea şi exercitarea profesiunii de medic veterinar


Puteti sa consultati o forma actualizata la data 28.11.2020, conform modificarilor publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, apasand butonul Cumpara Act.

Cumparati Actul varianta DOC

Forma la zi
Pret: 13,00 RON cu TVA
Doriti o forma actualizata , la zi (28.11.2020) , a acestui act ? Cumparati acum online, rapid si simplu varianta DOC !

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC



	

┌───────────────┬──────────────────────┐
│Valer Dorneanu │- preşedinte │
├───────────────┼──────────────────────┤
│Marian Enache │- judecător │
├───────────────┼──────────────────────┤
│Petre Lăzăroiu │- judecător │
├───────────────┼──────────────────────┤
│Mircea Ştefan │- judecător │
│Minea │ │
├───────────────┼──────────────────────┤
│Daniel Marius │- judecător │
│Morar │ │
├───────────────┼──────────────────────┤
│Mona-Maria │- judecător │
│Pivniceru │ │
├───────────────┼──────────────────────┤
│Livia Doina │- judecător │
│Stanciu │ │
├───────────────┼──────────────────────┤
│Simona-Maya │- judecător │
│Teodoroiu │ │
├───────────────┼──────────────────────┤
│Varga Attila │- judecător │
├───────────────┼──────────────────────┤
│Mihaela Senia │- │
│Costinescu │magistrat-asistent-şef│
└───────────────┴──────────────────────┘


    1. Pe rol se află soluţionarea obiecţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Legii pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 70/2017
 privind modificarea şi completarea Legii nr. 160/1998
 pentru organizarea şi exercitarea profesiunii de medic veterinar, obiecţie formulată de un număr de 62 de deputaţi aparţinând Grupului parlamentar al Partidului Naţional Liberal, în temeiul prevederilor art. 146 lit. a) din Constituţie
 şi art. 15 din Legea nr. 47/1992
 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale.

    2. Cu Adresa nr. 2/4.307 din 3 mai 2018, Secretarul general al Camerei Deputaţilor a trimis Curţii Constituţionale sesizarea formulată, care a fost înregistrată la Curtea Constituţională cu nr. 3.291 din 3 mai 2018 şi constituie obiectul Dosarului nr. 642A/2018.

    3. În motivarea sesizării de neconstituţionalitate autorii formulează critici de neconstituţionalitate intrinsecă referitoare la dispoziţiile articolului unic pct. 1, 2 şi 3 din Legea pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 70/2017
 privind modificarea şi completarea Legii nr. 160/1998
 pentru organizarea şi exercitarea profesiunii de medic veterinar, precum şi cu privire la lege, în ansamblul său.

    4. Analizând legile speciale care reglementează sectorial cele şapte profesii menţionate în Directiva 2005/36/CE, autorii obiecţiei observă că acestea prevăd că, pentru a exercita profesia, profesionistul trebuie să fie membru al organismului profesional respectiv. În vederea transpunerii Directivei 2013/55/CE, Guvernul şi Parlamentul României au modificat şi completat legile speciale pentru profesiile reglementate, fără să modifice sau să elimine însă prevederea prin care, pentru a-şi exercita profesia, profesioniştii trebuie să facă parte din organismul profesional în cauză, singura excepţie fiind legea care reglementează profesia de medic veterinar. Parlamentul României a propus înlocuirea prevederilor art. 16 alin. (2) din Legea nr. 160/1998
, cu textul care prevede obligativitatea suspendării calităţii de membru al Colegiului Medicilor Veterinari, în cazul medicilor veterinari care sunt funcţionari publici. Prin această modificare legislativă, practic profesia de medic veterinar este dereglementată, iar consecinţele vor fi extrem de grave în ceea ce priveşte exercitarea profesiei, dar mai ales în ceea ce priveşte libertatea de mişcare şi de stabilire a medicilor veterinari în ţările membre ale Uniunii Europene. Dacă medicul veterinar funcţionar public este suspendat din Colegiul Medicilor Veterinari, pe durata suspendării calităţii de membru este suspendat şi dreptul de liberă practică medicală veterinară, precum şi dreptul de a utiliza parafa. Or, restrângerea unor drepturi şi libertăţi, printre care dreptul la asociere şi dreptul la muncă, prevăzute de art. 9
, art. 40 alin. (1)
 şi art. 41 din Constituţie
, este posibilă doar în condiţiile stipulate de art. 53 din Constituţie
, iar speţa de faţă nu se încadrează în niciuna dintre condiţiile stipulate de norma constituţională. De asemenea, sunt încălcate şi dispoziţiile art. 148 alin. (2) din Constituţie
, prin aceea că Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 70/2017
 nu respectă legislaţia europeană din domeniu, iar textul nu este pus în acord cu Hotărârea Curţii de Justiţie a Uniunii Europene din 1 martie 2018, pronunţată în Cauza 297/16.

    5. În ceea ce priveşte eliminarea competenţei exclusive a medicului veterinar referitoare la comercializarea cu amănuntul şi utilizarea produselor medicinale veterinare, autorii sesizării susţin că, prin modificarea art. 4 lit. i) din Legea nr. 160/1998
, se încalcă prevederile art. 15 din Directiva 2006/123/CE, coroborată cu Directiva 2005/36/CE, întrucât aceste activităţi sunt rezervate profesiei de medic veterinar. Totodată, nu sunt respectate nici prevederile art. 168 alin. (1) din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene
. Eliminarea din textul legii a dreptului exclusiv al medicului veterinar de a comercializa cu amănuntul şi de a utiliza medicamentele veterinare, dă posibilitatea oricărei persoane care nu este calificată în domeniul medical veterinar să efectueze astfel de activităţi, punând în pericol sănătatea publică. În acest context, trebuie subliniat că eliminarea calităţii de asociat majoritar a unui medic veterinar, din acţionariatul farmaciilor şi punctelor farmaceutice veterinare, va da posibilitatea oricărei persoane, indiferent de pregătire, să înfiinţeze astfel de unităţi, iar obiectivul principal va fi efectiv comerţul. Prin urmare, numărul farmaciilor şi al punctelor farmaceutice veterinare va creşte exponenţial, lucru care va face imposibil controlul circulaţiei medicamentului veterinar în România. Tot astfel, va creşte posibilitatea comercializării produselor medicinale fără prescripţie medicală veterinară, crescând şi riscurile pentru sănătatea publică şi mediul înconjurător.

    6. Noua reglementare „dă posibilitatea ca personalul cu studii medii (tehnician/asistent veterinar) să utilizeze şi să administreze produsele medicinale din categoria stupefiante şi psihotrope, în condiţiile în care, conform Legii nr. 339/2005
 şi normelor de aplicare ale acesteia, doar medicul veterinar are dreptul de a prescrie, utiliza şi administra astfel de produse. Ţinerea la zi a registrului de evidenţă al substanţelor stupefiante şi psihotrope este sub responsabilitatea şi semnătura medicului veterinar. Medicul veterinar consemnează în registrul zilnic substanţa utilizată, cantitatea etc. Astfel, se încalcă Directiva 36/2005, deoarece singura profesie, care are competenţe dobândite prin curricula obligatorie să utilizeze produsele medicinale veterinare la animale, este cea de medic veterinar. Activitatea medicilor veterinari este una rezervată prin Directiva 2005/36/CE privind recunoaşterea calificărilor profesionale şi Directiva 2006/123/CE privind serviciile în cadrul pieţei interne“.
1   2   >  

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

Inapoi la Cautare

Comentarii Act

Nu sunt comentarii momentan.

Posteaza pe retele sociale

Pentru a posta un comentariu trebuie sa va autentificati


Daca nu aveti inca un cont si vreti sa va inregistrati dati click aici


Despre Companie

CTCE este liderul national in domeniul software legislativ. Avem o experienta de peste 35 ani in domeniul dezvoltarii de aplicatii software.
(aflati mai multe)

Termeni si Conditii
Comanda LegisPlus
Testeaza LegisPlus
Resurse Lege-Online

Nota CTCE

Continutul, designul, structura, precum si materialele Lege-Online.ro apartin C.T.C.E. - Piatra Neamt si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala.

Intrati in Contact

  • Telefon:
    (0233) 211 020 / (0233) 218 110
  • E-mail:
    office@ctce.ro
  • Adresa:
    Bd. Decebal, nr. 32
    610076, Piatra Neamt, Neamt
    Romania


CTCE - Centrul Teritorial de Calcul Economic

Info

Se încarcã, vã rugãm asteptati.