Inapoi la Cautare

DECIZIE 388 /2018


referitoare la sesizarea de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Hotărârii Parlamentului României nr. 19 din 18 aprilie 2018 pentru constituirea Comisiei speciale comune a Camerei Deputaţilor şi Senatului privind analizarea şi actualizarea cadrului normativ cu incidenţă în domeniul securităţii naţionale


Puteti sa consultati o forma actualizata la data 21.02.2020, conform modificarilor publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, apasand butonul Cumpara Act.

Cumparati Actul varianta DOC

Forma la zi
Pret: 13,00 RON cu TVA
Doriti o forma actualizata , la zi (21.02.2020) , a acestui act ? Cumparati acum online, rapid si simplu varianta DOC !

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC



	

┌───────────────┬──────────────────────┐
│Valer Dorneanu │- preşedinte │
├───────────────┼──────────────────────┤
│Marian Enache │- judecător │
├───────────────┼──────────────────────┤
│Petre Lăzăroiu │- judecător │
├───────────────┼──────────────────────┤
│Mircea Ştefan │- judecător │
│Minea │ │
├───────────────┼──────────────────────┤
│Daniel Marius │- judecător │
│Morar │ │
├───────────────┼──────────────────────┤
│Mona-Maria │- judecător │
│Pivniceru │ │
├───────────────┼──────────────────────┤
│Livia Doina │- judecător │
│Stanciu │ │
├───────────────┼──────────────────────┤
│Simona-Maya │- judecător │
│Teodoroiu │ │
├───────────────┼──────────────────────┤
│Varga Attila │- judecător │
├───────────────┼──────────────────────┤
│Mihaela Senia │- │
│Costinescu │magistrat-asistent-şef│
└───────────────┴──────────────────────┘


    1. Pe rol se află soluţionarea sesizării de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Hotărârii Parlamentului României nr. 19 din 18 aprilie 2018
 pentru constituirea Comisiei speciale comune a Camerei Deputaţilor şi Senatului privind analizarea şi actualizarea cadrului normativ cu incidenţă în domeniul securităţii naţionale, sesizare formulată de Grupul parlamentar al Partidului Naţional Liberal, în temeiul prevederilor art. 146 lit. l) din Constituţie
 şi art. 27 alin. (1) din Legea nr. 47/1992
 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale.

    2. Cu Adresa nr. 2/4.149 din 27 aprilie 2018, Secretarul General al Camerei Deputaţilor a transmis Curţii Constituţionale sesizarea formulată, care a fost înregistrată la Curtea Constituţională sub nr. 3.179 din 27 aprilie 2018 şi constituie obiectul Dosarului nr. 621L/2/2018.

    3. În motivarea sesizării de neconstituţionalitate autorii acesteia susţin că, prin modul în care sunt formulate dispoziţiile art. 1 lit. b)
 şi d) din Hotărârea Parlamentului României nr. 19 din 18 aprilie 2018
 pentru constituirea Comisiei speciale comune a Camerei Deputaţilor şi Senatului privind analizarea şi actualizarea cadrului normativ cu incidenţă în domeniul securităţii naţionale nu rezultă cu claritate şi precizie care este rolul comisiei speciale prin raportare la rolul comisiilor permanente ale celor două Camere cu atribuţii în domeniul actelor normative cu incidenţă asupra securităţii naţionale, respectiv al comisiilor permanente ale Camerei Deputaţilor şi Senatului, în special cele de apărare, ordine publică şi siguranţă naţională.

    4. Conform art. 64 alin. (4) din Constituţie
, „Fiecare Cameră îşi constituie comisii permanente şi poate institui comisii de anchetă sau alte comisii speciale. Camerele îşi pot constitui comisii comune“. În aplicarea dispoziţiei constituţionale, art. 4 alin. (2) din Regulamentul
 activităţilor comune ale Camerelor Deputaţilor şi Senatului prevede posibilitatea celor două Camere de a-şi „constitui, în afara comisiilor comune permanente, comisii speciale şi comisii de anchetă parlamentară“. De asemenea, art. 8 alin. (1)
 din acelaşi regulament prevede faptul că „La nivelul Parlamentului se pot constitui comisii speciale pentru avizarea unor acte normative complexe, pentru elaborarea unor propuneri legislative sau pentru alte scopuri precizate în hotărârile de constituire a respectivelor comisii“. Obiectivele stabilite prin Hotărârea Parlamentului României nr. 19/2018
 pentru comisie vizează aspecte care ţin de „analizarea“ conţinutului unor acte normative, „modificarea“ unor acte normative în domeniul securităţii naţionale, cât şi „centralizarea“, în vederea examinării iniţiativelor legislative care au incidenţă în materia securităţii naţionale aflate în procedură în cele două Camere ale Parlamentului. Or, prin raportare la textul constituţional al art. 64 alin. (4) teza a doua
 şi la dispoziţiile Regulamentului
 activităţilor comune ale Camerei Deputaţilor şi Senatului, nu este clar dacă această comisie specială „avizează acte normative complexe“, aflate în prezent în procedură parlamentară, „elaborează propuneri legislative“ sau doar analizează cadrul normativ actual în domeniul securităţii naţionale. Astfel, din analiza obiectivului prevăzut la art. 1 lit. b)
 şi c)
 rezultă faptul că acesta nu priveşte avizarea unor acte normative complexe, întrucât avizarea presupune exprimarea unei opinii cu privire la acte normative aflate în procedură parlamentară, iar nu elaborarea, modificarea ori completarea (proceduri cu caracter decizional) respectivelor acte normative. Prin complexitatea şi modul de redactare a obiectivului de la art. 1 lit. c)
 din hotărâre pare că atribuţia comisiei speciale este aceea de a elabora propuneri legislative noi cu incidenţă asupra securităţii naţionale. Din această perspectivă obiectivul enunţat la art. 1 lit. c)
 intră în contradicţie cu obiectivele detaliate prin dispoziţiile art. 1 lit. b)
 şi d)
 din hotărâre. Întrucât scopul comisiei este atât elaborarea propunerilor de modificare şi sistematizare, după caz, a tuturor textelor legislative care reglementează materia, cât şi centralizarea, în vederea examinării iniţiativelor legislative care au incidenţă în materia securităţii naţionale, aflate în procedură parlamentară, precum şi a celor ce urmează a intra în procedură parlamentară pe toată perioada desfăşurării activităţii Comisiei speciale, rezultă că scopul Comisiei nu ar fi acela de a elabora propuneri legislative noi, ci acela de a amenda propuneri legislative deja formulate sau care vor fi formulate de titulari ai dreptului de iniţiativă legislativă, propuneri care se află/vor intra în procedură parlamentară. Aceste iniţiative legislative, după ce vor fi amendate de comisie, ar trebui să intre sau să îşi continue procedura de legiferare obişnuită, ajungând în faţa comisiilor permanente ale celor două Camere, respectiv în faţa plenului celor două Camere, astfel încât comisiile permanente şi fiecare dintre cele două Camere să îşi poată realiza competenţele proprii, cu respectarea principiului bicameralismului diferenţiat şi funcţional instituit de Constituţie
.

    5. Or, lipsa de claritate şi precizie a acestui scop prin raportare la celelalte obiective ale comisiei speciale generează impredictibilitate cu privire la procedura ulterioară de legiferare pe care trebuie să o urmeze cele două Camere: fie este vorba de o comisie specială ce elaborează propuneri legislative noi, caz în care procedura legislativă nu ar mai trebui să parcurgă etapa obligatorie a avizării de către comisiile permanente ale celor două Camere, fie este vorba de o comisie sui generis, care se adaugă în procedura avizării legilor de către comisiile permanente. Această neclaritate este de natură să conducă la încălcarea art. 1 alin. (5) din Constituţie
1   2   >  

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

Inapoi la Cautare

Comentarii Act

Nu sunt comentarii momentan.

Posteaza pe retele sociale

Pentru a posta un comentariu trebuie sa va autentificati


Daca nu aveti inca un cont si vreti sa va inregistrati dati click aici


Despre Companie

CTCE este liderul national in domeniul software legislativ. Avem o experienta de peste 35 ani in domeniul dezvoltarii de aplicatii software.
(aflati mai multe)

Termeni si Conditii
Comanda LegisPlus
Testeaza LegisPlus
Resurse Lege-Online

Nota CTCE

Continutul, designul, structura, precum si materialele Lege-Online.ro apartin C.T.C.E. - Piatra Neamt si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala.

Intrati in Contact

  • Telefon:
    (0233) 211 020 / (0233) 218 110
  • E-mail:
    office@ctce.ro
  • Adresa:
    Bd. Decebal, nr. 32
    610076, Piatra Neamt, Neamt
    Romania


CTCE - Centrul Teritorial de Calcul Economic

Info

Se încarcã, vã rugãm asteptati.