Inapoi la Cautare

DECIZIE 385 /2013


referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. II din Legea nr. 144/2012 pentru modificarea Ordonanţei Guvernului nr. 15/2002 privind aplicarea tarifului de utilizare şi a tarifului de trecere pe reţeaua de drumuri naţionale din România


Puteti sa consultati o forma actualizata la data 20.06.2021, conform modificarilor publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, apasand butonul Cumpara Act.

Cumparati Actul varianta DOC

Forma la zi
Pret: 13,00 RON cu TVA
Doriti o forma actualizata , la zi (20.06.2021) , a acestui act ? Cumparati acum online, rapid si simplu varianta DOC !

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

    Curtea, din oficiu, vãzând identitatea de obiect a cauzelor menţionate, pune în discuţie problema conexãrii lor.

    Reprezentantul Ministerului Public este de acord cu propunerea de conexare.

    Curtea, în temeiul art. 53 alin. (5) din Legea nr. 47/1992, dispune conexarea Dosarului nr. 366D/2013 la Dosarul nr. 45D/2013, care a fost primul înregistrat.

    Cauza fiind în stare de judecatã, preşedintele Curţii acordã cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere, ca neîntemeiatã, a excepţiei de neconstituţionalitate, în argumentarea acestei opinii invocând, mutatis mutandis, cele statuate de Curtea Constituţionalã prin Decizia nr. 227 din 13 martie 2010, în sensul cã dispoziţiile art. 12 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor sunt neconstituţionale în mãsura în care prin sintagma "nu se mai sancţioneazã" prevãzutã în text se înţelege doar aplicarea sancţiunii contravenţionale, nu şi executarea acesteia.

                                    CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarelor, reţine urmãtoarele:

    Prin încheierile din 10 ianuarie 2013 şi 8 mai 2013, pronunţate în dosarele nr. 15.909/245/2011 şi, respectiv, nr. 1.112/244/2012, Tribunalul Iaşi - Secţia a II-a de contencios administrativ şi fiscal şi Tribunalul Vaslui - Secţia civilã au sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. II din Legea nr. 144/2012 pentru modificarea Ordonanţei Guvernului nr. 15/2002 privind aplicarea tarifului de utilizare şi a tarifului de trecere pe reţeaua de drumuri naţionale din România, excepţie ridicatã de Compania Naţionalã de Autostrãzi şi Drumuri Naţionale din România - S.A. - Direcţia Regionalã Drumuri şi Poduri Iaşi în cauze având ca obiect soluţionarea plângerilor formulate împotriva unor procese-verbale de constatare şi sancţionare a contravenţiei constând în circulaţia pe drumurile publice fãrã rovinietã valabilã.

    În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine, în esenţã, cã textul de lege criticat contravine principiului neretroactivitãţii legii, întrucât se aplicã şi unor situaţii care au luat naştere înainte de intrarea sa în vigoare.

    Tribunalul Iaşi - Secţia a II-a de contencios administrativ şi fiscal apreciazã cã norma instituitã prin art. II din Legea nr. 144/2012 are naturã contravenţionalã, producând efecte favorabile contravenienţilor ce au fost sancţionaţi în baza Ordonanţei Guvernului nr. 15/2002 şi au contestat în justiţie tarifele de despãgubiri prevãzute de aceasta. Considerã cã, prin urmare, este aplicabilã excepţia prevãzutã de teza a doua a art. 15 alin. (2) din Constituţie, în sensul cã legea contravenţionalã mai favorabilã poate dispune şi pentru trecut.

    Tribunalul Vaslui - Secţia civilã considerã cã textul de lege criticat este constituţional, întrucât, conform art. 15 alin. (2) din Constituţie, legea dispune numai pentru viitor, cu excepţia legii penale sau contravenţionale mai favorabile, fiind recunoscut, aşadar, caracterul retroactiv şi al legii contravenţionale mai favorabile. Or, obligaţia contravenientului de a achita contravaloarea tarifului de despãgubire este o consecinţã a stabilirii rãspunderii contravenţionale a acestuia.

    Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierile de sesizare au fost comunicate preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

    Guvernul aratã cã, prin abrogarea tuturor prevederilor referitoare la tariful de despãgubire care se stabilea în funcţie de tipul autovehiculului folosit fãrã a deţine rovinietã valabilã, inclusiv în cazul litigiilor aflate pe rolul instanţei de fond, se revine la soluţia legislativã anterioarã introducerii acestui tarif. Aşadar, pentru eventualele despãgubiri cauzate prin sãvârşirea contravenţiei se aplicã dreptul comun, în acord cu dispoziţiile art. 23 din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, potrivit cãrora, în cazul în care prin sãvârşirea contravenţiei s-a cauzat o pagubã şi existã tarife de evaluare a acesteia, persoana împuternicitã sã aplice sancţiunea stabileşte şi despãgubirea, cu acordul expres al persoanei vãtãmate, fãcând menţiunea corespunzãtoare în procesul-verbal, iar dacã nu existã tarif de evaluare a pagubei, persoana vãtãmatã îşi va putea valorifica pretenţiile potrivit dreptului comun. În consecinţã, considerã cã excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã, în mãsura în care prin dispoziţiile art. II din Legea nr. 144/2012 nu sunt avute în vedere şi tarifele de despãgubire aplicate, contestate şi plãtite în urma litigiilor a cãror soluţionare a fost finalizatã anterior noului cadru legislativ.

    Mai aratã, în punctul de vedere exprimat în Dosarul nr. 366D/2013, cã obligaţia de platã a acestor tarife de despãgubire a luat naştere în mod valabil potrivit reglementãrilor în vigoare şi nu a fost stinsã prin plata cãtre creditor, astfel cã situaţia juridicã nu poate fi calificatã drept "facta praeterita", ci "facta pendentia", ale cãrei efecte nu au fost consumate. Legea nouã nu modificã temeiul juridic al obligaţiei debitorului, respectiv modalitatea de constituire a situaţiei juridice, ci doar modalitatea de executare, mai precis, de stingere a obligaţiei. Mai mult, în materia reglementatã prin legea criticatã, dat fiind obiectul asupra cãruia opereazã scutirea, dispoziţia criticatã nu poate avea ca domeniu temporal de acţiune decât obligaţiile nãscute în trecut, pentru care statul poate institui aceastã exonerare. Aşa fiind, apreciazã cã dispoziţiile criticate respectã principiul "tempus regit actum" şi dispoziţiile constituţionale cuprinse în art. 15 alin. (2) privind neretroactivitatea legii civile.

    Avocatul Poporului apreciazã cã textul de lege criticat nu contravine art. 15 alin. (2) din Constituţie, deoarece vizeazã situaţii juridice generate de aplicarea tarifului de despãgubire aflate sub incidenţa reglementãrilor în materie contravenţionalã, astfel cã tariful de despãgubire împrumutã din natura juridicã a sancţiunii contravenţionale. În argumentarea acestui punct de vedere aratã, în esenţã, cã tariful de despãgubire care era datorat de conducãtorii autovehiculelor care încãlcau obligaţia achitãrii rovinietei valabile reprezenta echivalentul tarifului de utilizare pe durata a 12 luni, indiferent de valoarea prejudiciului cauzat, nefiind posibilã o evaluare efectivã a întinderii prejudiciului produs prin sãvârşirea faptei contravenţionale, în funcţie de împrejurãrile în care aceasta era sãvârşitã. Aratã cã, în opinia sa, prin aplicarea amenzii contravenţionale şi a tarifului de despãgubire pentru fapta de a circula fãrã a deţine rovinietã valabilã se încãlca principiul aplicãrii unei singure sancţiuni principale pentru o faptã contravenţionalã, ca aplicare în materie contravenţionalã a principiului de drept penal non bis în idem. Conchide cã, în actuala redactare, textul de lege criticat este constituţional.

    Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.

<   1   2   3   >  

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

Inapoi la Cautare

Comentarii Act

Nu sunt comentarii momentan.

Posteaza pe retele sociale

Pentru a posta un comentariu trebuie sa va autentificati


Daca nu aveti inca un cont si vreti sa va inregistrati dati click aici


Despre Companie

CTCE este liderul national in domeniul software legislativ. Avem o experienta de peste 35 ani in domeniul dezvoltarii de aplicatii software.
(aflati mai multe)

Termeni si Conditii
Comanda LegisPlus
Testeaza LegisPlus
Resurse Lege-Online

Nota CTCE

Continutul, designul, structura, precum si materialele Lege-Online.ro apartin C.T.C.E. - Piatra Neamt si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala.

Intrati in Contact

  • Telefon:
    (0233) 211 020 / (0233) 218 110
  • E-mail:
    office@ctce.ro
  • Adresa:
    Bd. Decebal, nr. 32
    610076, Piatra Neamt, Neamt
    Romania


CTCE - Centrul Teritorial de Calcul Economic

Info

Se încarcã, vã rugãm asteptati.