Inapoi la Cautare

DECIZIE 356 /2007


asupra cererii de soluţionare a conflictului juridic de natură constituţională dintre Preşedintele României şi Guvernul României, formulată de primul-ministru Călin Popescu-Tăriceanu


Puteti sa consultati o forma actualizata la data 05.07.2020, conform modificarilor publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, apasand butonul Cumpara Act.

Cumparati Actul varianta DOC

Forma la zi
Pret: 13,00 RON cu TVA
Doriti o forma actualizata , la zi (05.07.2020) , a acestui act ? Cumparati acum online, rapid si simplu varianta DOC !

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC



    I. Prin Cererea cu nr. 5/1371/CPT din 12 martie 2007, primul-ministru al Guvernului a solicitat, în temeiul dispoziţiilor art. 146 lit. e) din Constituţie şi ale art. 34 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, să se constate existenţa unui conflict juridic de natură constituţională între Preşedintele României şi Guvernul României şi să se dispună restabilirea legalităţii constituţionale privind raporturile instituţionale ale şefului statului cu Guvernul României.

    Cererea a fost înregistrată la Curtea Constituţională sub nr. 2201 din 13 martie 2007 şi formează obiectul Dosarului nr. 343E/2007.

    În motivarea cererii se susţin, în esenţă, următoarele:

    1. În fapt:

    - La 5 februarie 2007, Mihai Răzvan Ungureanu şi-a prezentat demisia din funcţia de ministru al afacerilor externe, în conformitate cu prevederile art. 106 din Constituţie şi ale art. 5 din Legea nr. 90/2001 privind organizarea şi funcţionarea Guvernului României şi a ministerelor. Demisia a fost înregistrată la nr. 5/611/CPT din 5 februarie 2007 şi a devenit irevocabilă după 15 zile de la depunere. A fost înaintată Preşedintelui României cu Adresa nr. 5/954/CPT din 19 februarie 2007, pentru a emite decretul prin care să se ia act de demisie şi să se constate vacantă funcţia.

    - Luând act de vacanţa funcţiei de ministru al afacerilor externe, Preşedintele României ar fi trebuit ca, în conformitate cu art. 10 din Legea nr. 90/2001, să numească, la propunerea primului-ministru, conform Scrisorii nr. 5/954/CPT din 19 februarie 2007, un nou ministru al afacerilor externe, în persoana senatorului Adrian Mihai Cioroianu. Preşedintele României nu a dat curs acestei cereri, deşi "avea obligaţia legală de a declara, de îndată, vacantă funcţia", şi a refuzat să îl numească pe Adrian Mihai Cioroianu în funcţia de ministru al afacerilor externe.

    - Refuzul Preşedintelui României "prejudiciază grav activitatea Guvernului şi chiar mai mult, s-a creat o situaţie gravă în ceea ce priveşte relaţiile internaţionale ale României", în primul rând cu cele ale statelor membre ale Uniunii Europene şi ale NATO.

    - "Prin acest refuz s-a creat deja o imagine nefavorabilă pentru politica externă a României: se pot pune sub semnul provizoratului o serie de negocieri şi contacte diplomatice", precum şi lipsă de încredere în Guvern. Se mai menţionează că "niciun stat nu poate fi lipsit o perioadă atât de îndelungată de un ministru de externe".

    2. În drept:

    - Raporturile dintre Guvern şi Preşedintele României sunt foarte clare cu privire la situaţia creată prin demisia unui membru al Guvernului. Art. 106 din Constituţie prevede cazurile de încetare a funcţiei şi, între acestea, demisia, iar art. 6 din Legea nr. 90/2001 detaliază efectele demisiei.

    - Refuzând să declare vacanţa funcţiei, şeful statului a încălcat dispoziţiile art. 8 alin. (1) din Legea nr. 90/2001.

    - Art. 10 din Legea nr. 90/2001 stabileşte procedura de numire a noului ministru şi, chiar dacă textul nu prevede un termen nici pentru propunerea primului-ministru, nici pentru numirea de către Preşedinte, "este evident că aceste acte se îndeplinesc în cel mai scurt timp posibil".

    - Primul-ministru este cel care răspunde pentru eventualele disfuncţii ale cabinetului şi "şeful statului este singurul vinovat de situaţia creată", deoarece neîndeplinind obligaţia constituţională a prejudiciat activitatea Guvernului, "dând naştere unui conflict juridic de natură constituţională între două autorităţi publice ale statului, Preşedintele şi Guvernul".

    - Preşedintele României "refuză să-şi îndeplinească o atribuţie de natură executivă, ce i-a fost stabilită prin art. 85 alin. (2) din Constituţie, art. 8 alin. (1) şi art. 10 din Legea nr. 90/2001". Niciun text al Constituţiei nu-i conferă dreptul Preşedintelui României de a tergiversa numirea unui membru al Guvernului, dacă propunerea făcută în acest sens a urmat prevederea constituţională. Refuzul şefului statului dăunează grav climatului politic şi încrederii în instituţiile statului şi imaginii externe a României.

1   2   >  

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

Inapoi la Cautare

Comentarii Act

Nu sunt comentarii momentan.

Posteaza pe retele sociale

Pentru a posta un comentariu trebuie sa va autentificati


Daca nu aveti inca un cont si vreti sa va inregistrati dati click aici


Despre Companie

CTCE este liderul national in domeniul software legislativ. Avem o experienta de peste 35 ani in domeniul dezvoltarii de aplicatii software.
(aflati mai multe)

Termeni si Conditii
Comanda LegisPlus
Testeaza LegisPlus
Resurse Lege-Online

Nota CTCE

Continutul, designul, structura, precum si materialele Lege-Online.ro apartin C.T.C.E. - Piatra Neamt si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala.

Intrati in Contact

  • Telefon:
    (0233) 211 020 / (0233) 218 110
  • E-mail:
    office@ctce.ro
  • Adresa:
    Bd. Decebal, nr. 32
    610076, Piatra Neamt, Neamt
    Romania


CTCE - Centrul Teritorial de Calcul Economic

Info

Se încarcã, vã rugãm asteptati.