Inapoi la Cautare

DECIZIE 345 /2019


referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 89 alin. 4 din Legea nr. 80/1995 privind statutul cadrelor militare


Puteti sa consultati o forma actualizata la data 22.10.2019, conform modificarilor publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, apasand butonul Cumpara Act.

Cumparati Actul varianta DOC

Forma la zi
Pret: 13,00 RON cu TVA
Doriti o forma actualizata , la zi (22.10.2019) , a acestui act ? Cumparati acum online, rapid si simplu varianta DOC !

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC


	

┌───────────────────┬──────────────────┐
│Valer Dorneanu │- preşedinte │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Petre Lăzăroiu │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Mircea Ştefan Minea│- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Daniel Marius Morar│- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Mona-Maria │- judecător │
│Pivniceru │ │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Livia Doina Stanciu│- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Simona-Maya │- judecător │
│Teodoroiu │ │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Varga Attila │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Patricia Marilena │- │
│Ionea │magistrat-asistent│
└───────────────────┴──────────────────┘


    Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Luminiţa Nicolescu.

    1. Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 89 alin. 4 din Legea nr. 80/1995
 privind statutul cadrelor militare, excepţie ridicată de Adriana Costea în Dosarul nr. 4.557/63/2016 al Curţii de Apel Craiova - Secţia contencios administrativ şi fiscal şi care constituie obiectul Dosarului Curţii Constituţionale nr. 2.404D/2017.

    2. La apelul nominal se prezintă personal autoarea excepţiei, asistată de domnul avocat Dan Alexandru Foamete Gabroveanu, cu împuternicire avocaţială depusă la dosar. De asemenea, răspund Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă, prin doamna consilier juridic Daniela Grancea, cu delegaţie depusă la dosar, şi Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă „Oltenia“, prin domnul consilier juridic Laurenţiu Ştefan, cu delegaţie depusă la dosar.

    3. Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele Curţii acordă cuvântul reprezentantului autoarei excepţiei, care susţine că excepţia este admisibilă, dispoziţiile de lege criticate fiind incidente în cauză. În acest sens arată că autoarea excepţiei nu a fost suspendată din cauza unui dosar penal, ci din cauza faptului că i s-a retras accesul la informaţii clasificate. În data de 5 decembrie 2015 i s-a comunicat autoarei excepţiei că a fost începută cercetarea penală împotriva sa. I-a fost ridicat accesul la informaţii clasificate o lună şi jumătate mai târziu. Faptul că a trecut acest termen denotă că cineva a studiat şi a găsit o modalitate care să ducă la trecerea în rezervă a autoarei excepţiei. Consideră că este la latitudinea instanţei să ataşeze anumite documente din dosar care să demonstreze că excepţia are legătură cu soluţionarea cauzei. Invocă Decizia nr. 766 din 15 iunie 2011
, în care Curtea Constituţională a statuat că au legătură cu soluţionarea cauzei toate dispoziţiile de drept substanţial şi de drept procedural care vizează drepturile subiective deduse judecăţii şi fac posibilă desfăşurarea şi finalizarea procedurii judiciare. Legea face vorbire de legătura cu soluţionarea cauzei, fapt care nu se limitează doar la soluţia care urmează a fi pronunţată în cauza respectivă. Pe fondul cauzei, arată că legea, prin definiţia care se dă militarului, face referire la militari, pe care îi separă, ulterior, pe categorii profesionale, respectiv pe structuri. În situaţia cercetării penale îndreptate împotriva unui militar însă, consideră că este inadmisibilă crearea unui tratament juridic diferenţiat. Astfel, dacă este cercetat penal un militar din Ministerul Apărării Naţionale, acesta este de drept suspendat din funcţie. În aceeaşi situaţie, un militar din Ministerul Afacerilor Interne nu va fi suspendat, ci va putea fi pus la dispoziţie, atunci când este trimis în judecată. Ce înseamnă „a fi pus la dispoziţie“ nu este explicat în lege. Sunt menţionate doar efectele punerii la dispoziţie, respectiv trecerea în rezervă la un termen de trei luni, dacă nu este identificat un post corespunzător. Or, în cadrul structurilor militare nu există un post care să nu presupună accesul la informaţiile clasificate. În sfârşit, arată că şi în situaţia în care s-ar considera că s-a invocat o omisiune legislativă, din Decizia Curţii Constituţionale nr. 107 din 27 februarie 2014
 reiese că instanţa de contencios constituţional poate analiza o astfel de critică. În concluzie, solicită admiterea excepţiei de neconstituţionalitate.

    4. Reprezentanta Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă pune concluzii de respingere a excepţiei ca neîntemeiată. Arată că dispoziţiile de lege invocate, respectiv art. 89 alin. 2
 şi 4 din Legea nr. 80/1995
, se referă la instituţii juridice diferite, anume suspendarea din funcţie şi punerea la dispoziţie. Textul alin. 2
 face trimitere la starea de arest preventiv, pe când alin. 4
 vorbeşte despre cadrele militare trimise în judecată sau care sunt judecate în stare de libertate. De asemenea, arată că art. 89 din Legea nr. 80/1995
 a mai fost supus analizei de neconstituţionalitate, Curtea Constituţională pronunţându-se în sensul respingerii excepţiei de neconstituţionalitate.

    5. Reprezentantul Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă „Oltenia“ arată că motivul trecerii autoarei excepţiei în rezervă îl reprezintă pierderea accesului la informaţii clasificate, întrucât autoarea excepţiei nu a respectat legislaţia referitoare la păstrarea acestor informaţii. Totodată, arată că excepţia nu îndeplineşte condiţia ca dispoziţia de lege criticată să aibă legătură cu soluţionarea cauzei, motivele punerii la dispoziţie a autoarei excepţiei fiind menţionate de art. 82 lit. a) din Legea nr. 80/1995
, şi nu în textul de lege supus analizei de constituţionalitate. De asemenea, consideră că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată, deoarece dispoziţiile de lege criticate nu contravin prevederilor constituţionale referitoare la prezumţia de nevinovăţie şi nici celor referitoare la egalitatea în drepturi a cetăţenilor.

    6. Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiată. Astfel, pe de o parte, arată că dispoziţiile de lege criticate nu au legătură cu soluţionarea cauzei în care excepţia de neconstituţionalitate a fost ridicată. Pe de altă parte, arată că dispoziţiile art. 89 alin. 2
 şi 4 din Legea nr. 80/1995
 se referă la instituţii juridice diferite, ce produc efecte distincte, în funcţie de situaţiile obiectiv diferite în care se găsesc cadrele militare, astfel că apar ca neîntemeiate criticile raportate la prevederile art. 16 din Constituţie. Aminteşte, totodată, că, în jurisprudenţa sa, Curtea Constituţională s-a mai pronunţat cu privire la constituţionalitatea dispoziţiilor de lege criticate.

    CURTEA,

    având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată următoarele:
1   2   >  

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

Inapoi la Cautare

Comentarii Act

Nu sunt comentarii momentan.

Posteaza pe retele sociale

Pentru a posta un comentariu trebuie sa va autentificati


Daca nu aveti inca un cont si vreti sa va inregistrati dati click aici


Despre Companie

CTCE este liderul national in domeniul software legislativ. Avem o experienta de peste 35 ani in domeniul dezvoltarii de aplicatii software.
(aflati mai multe)

Termeni si Conditii
Comanda LegisPlus
Testeaza LegisPlus
Resurse Lege-Online

Nota CTCE

Continutul, designul, structura, precum si materialele Lege-Online.ro apartin C.T.C.E. - Piatra Neamt si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala.

Intrati in Contact

  • Telefon:
    (0233) 211 020 / (0233) 218 110
  • E-mail:
    office@ctce.ro
  • Adresa:
    Bd. Decebal, nr. 32
    610076, Piatra Neamt, Neamt
    Romania


CTCE - Centrul Teritorial de Calcul Economic

Info

Se încarcã, vã rugãm asteptati.