Inapoi la Cautare

DECIZIE 321 /2022


referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor pct. 2 nota 1 din capitolul I din anexa nr. II la Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, aşa cum au fost interpretate prin Decizia nr. 3 din 20 ianuarie 2020, pronunţată de Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie - Completul pentru dezlegarea unor chestiuni de drept


Puteti sa consultati o forma actualizata la data 05.12.2022, conform modificarilor publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, apasand butonul Cumpara Act.

Cumparati Actul varianta DOC

Forma la zi
Pret: 13,00 RON cu TVA
Doriti o forma actualizata , la zi (05.12.2022) , a acestui act ? Cumparati acum online, rapid si simplu varianta DOC !

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

. Având în vedere aceste prevederi rezultă că medicii inspectori sanitari dezvoltă atât o carieră medicală, cât şi una administrativă; cu toate acestea, din fişa postului se înţelege că aceştia desfăşoară exclusiv activităţi medicale, respectiv igienă şi sănătate publică, cu atribuţii şi răspunderi suplimentare, specifice funcţionarilor publici. În ciuda acestui fapt, Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie - Completul pentru dezlegarea unor chestiuni de drept, prin Decizia nr. 3 din 20 ianuarie 2020
, a statuat că personalul cu statut de funcţionar public încadrat în serviciul de control în sănătate publică din direcţiile de sănătate publică, cu pregătire profesională superioară în medicină şi confirmare în specialităţile medicale de igienă, medicina muncii şi sănătate publică, nu face parte din categoria „personalului de specialitate“ din direcţiile de sănătate publică, prevăzut la pct. 2 nota 1 din capitolul I din anexa nr. II la Legea-cadru nr. 153/2017
, încălcându-se, astfel, art. 15 alin. (2),
 art. 16 alin. (1)
 şi art. 53 din Constituţie
, aşa cum au fost acestea interpretate şi dezvoltate de Curtea Constituţională.

    7. Autorul menţionează că legislaţia anterioară Legii-cadru nr. 153/2017
 nu instituia această situaţie discriminatorie. În schimb, potrivit legislaţiei în vigoare, ordonatorii de credite au libertatea de a încadra în anexa nr. II
 sau în anexa nr. VIII la Legea-cadru nr. 153/2017
 personalul care îndeplineşte ambele calităţi, respectiv de medic specialist (condiţie prevăzută pentru a ocupa poziţia de funcţionar public prin concurs) şi funcţionar public. Funcţionarii publici din direcţiile de sănătate publică, cu pregătire superioară în medicină şi confirmate în specialitatea de medic primar de igienă sau sănătate publică, din cadrul inspecţiei sanitare de stat (control în sănătate publică), fac parte, însă, în primul rând, din categoria personalului din sănătate şi, ca atare, salarizarea lor ar trebui să fie subsumată anexei nr. II,
 şi nu anexei nr. VIII la Legea-cadru nr. 153/2017
. De altfel, condiţia esenţială pentru ocuparea poziţiei de funcţionar public este deţinerea calităţii de medic. Calitatea de medic primar/specialist în sănătate publică la nivelul structurii de conducere a direcţiilor de sănătate publică este intrinsec legată de abilitatea de a asigura scopul acestor structuri specializate, de a pune în aplicare politica şi programele naţionale de sănătate publică pe plan local, de a identifica problemele locale prioritare de sănătate publică, de a elabora şi implementa acţiuni locale de sănătate publică.

    8. În final, autorul arată că, prin interpretarea greşită a textelor de lege, începând cu 1 martie 2018, salariul calculat conform noii legi a salarizării este cu aproape 8.000 de lei mai mic decât al unui medic primar - personal contractual în cadrul Direcţii de Sănătate Publică Sibiu, deşi deţine şi funcţie publică, adică răspundere şi atribuţii suplimentare, greu puse la încercare în pandemia de coronavirus, ceea ce reprezintă o gravă inechitate.

    9. Curtea de Apel Alba Iulia - Secţia de contencios administrativ şi fiscal arată că prevederile criticate nu disting între personal contractual şi funcţionari publici, ci prevăd foarte clar că se aplică personalului de specialitate din direcţiile de sănătate publică, iar personalul cu statut de funcţionar public încadrat în serviciul de control în sănătate publică din direcţiile de sănătate publică nu face parte din categoriile personalului de specialitate din direcţiile de sănătate publică, astfel că prevederile criticate nu îl vizează pe autorul excepţiei.

    10. În plus, prevederile criticate exprimă o opţiune a legiuitorului, Curtea Constituţională statuând, în mod constant, că drepturile salariale ale personalului autorităţilor şi instituţiilor publice, inclusiv drepturile suplimentare, sunt stabilite prin lege; or, în virtutea acestei atribuţii, legiuitorul poate, în funcţie de modificarea resurselor bugetare, să intervină asupra criteriilor de acordare şi a cuantumurilor valorice ale unor drepturi, să anuleze ori să suspende vremelnic acordarea unora dintre drepturile prevăzute.

    11. În sfârşit, art. 53 din Constituţie
 nu se încalcă, întrucât stabilirea sistemului de salarizare este atributul exclusiv al legiuitorului, singurul în măsură să aprecieze criteriile legale pe baza cărora se fundamentează un anumit sistem de încadrare într-o anumită categorie profesională.

    12. Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992
, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

    13. Guvernul, preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Avocatul Poporului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

    CURTEA,

<   1   2   3   >  

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

Inapoi la Cautare

Despre Companie

CTCE este liderul national in domeniul software legislativ. Avem o experienta de peste 35 ani in domeniul dezvoltarii de aplicatii software.
(aflati mai multe)

Termeni si Conditii
Comanda iLegis
Testeaza iLegis
Resurse Lege-Online

Nota CTCE

Continutul, designul, structura, precum si materialele Lege-Online.ro apartin C.T.C.E. - Piatra Neamt si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala.

Intrati in Contact

  • Telefon:
    (0233) 211 020 / (0233) 218 110
  • E-mail:
    office@ctce.ro
  • Adresa:
    Bd. Decebal, nr. 32
    610076, Piatra Neamt, Neamt
    Romania


CTCE - Centrul Teritorial de Calcul Economic