Inapoi la Cautare

DECIZIE 316 /2004


referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 11 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 40/1999 privind protecţia chiriaşilor şi stabilirea chiriei pentru spaţiile cu destinaţia de locuinţe


Puteti sa consultati o forma actualizata la data 01.04.2020, conform modificarilor publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, apasand butonul Cumpara Act.

Cumparati Actul varianta DOC

Forma la zi
Pret: 13,00 RON cu TVA
Doriti o forma actualizata , la zi (01.04.2020) , a acestui act ? Cumparati acum online, rapid si simplu varianta DOC !

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC


                            CURTEA,

având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine următoarele:

    Prin Încheierea din 1 martie 2004, pronunţată în Dosarul nr. 16.494/2003, Judecătoria Iaşi a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 11 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 40/1999 privind protecţia chiriaşilor şi stabilirea chiriei pentru spaţiile cu destinaţia de locuinţe, excepţie ridicată de Ovidiu Drăgan.

    În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine că dispoziţiile art. 11 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 40/1999 încalcă dispoziţiile art. 24, 44, art. 73 alin. (3) lit. m) şi ale art. 115 alin. (1) din Constituţie, republicată. În esenţă, se susţine că textul criticat acordă unei persoane posibilitatea de a formula cerere de evacuare pe cale de ordonanţă preşedinţială în mod necondiţionat, încălcându-se astfel dreptul de apărare al chiriaşului. Arată că prin aceasta se aduce atingere şi dreptului de proprietate al chiriaşului asupra îmbunătăţirilor aduse imobilului. Mai susţine că textul de lege criticat reglementează regimul proprietăţii private, încălcându-se astfel prevederile constituţionale cuprinse în art. 73 alin. (3) şi art. 115, deoarece regimul proprietăţii private nu poate fi reglementat decât prin legi organice, nu şi prin ordonanţe de urgenţă.

    Judecătoria Iaşi consideră excepţia de neconstituţionalitate ca fiind neîntemeiată. În acest sens, arată că dispoziţiile de lege criticate instituie o procedură specială derogatorie de la dreptul comun în materie de ordonanţă preşedinţială, în scopul soluţionării acestor cauze, cu urgenţă şi precădere, fără ca prin aceasta să fie încălcat principiul constituţional al garantării proprietăţii. Se arată că nu sunt încălcate nici dispoziţiile constituţionale ale art. 24 privind dreptul la apărare.

    În conformitate cu dispoziţiile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate, iar în conformitate cu art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu modificările ulterioare, a fost solicitat punctul de vedere al acestei instituţii.

    Guvernul apreciază că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată. Invocând jurisprudenţa Curţii Constituţionale, arată că interdicţia reglementării de către Guvern în domeniul legilor organice priveşte numai ordonanţele Guvernului emise în baza unei legi speciale de abilitare, nu şi ordonanţele de urgenţă. În ceea ce priveşte pretinsa încălcare a dreptului la apărare, precizează că procedura ordonanţei preşedinţiale nu aduce atingere acestui drept, pârâtul având posibilitatea de a uza de toate regulile procedurale pentru a dovedi netemeinicia pretenţiilor reclamantului.

    Şi, în fine, se subliniază că textul de lege criticat nu contravine art. 44 din Constituţie, republicată, ci, dimpotrivă, este o expresie a ocrotirii dreptului de proprietate privată, dat fiind faptul că recurgerea la ordonanţa preşedinţială este o "modalitate eficientă de ocrotire a dreptului de proprietate a reclamantului".

    Avocatul Poporului apreciază excepţia ca neîntemeiată. În acest sens arată că prevederile legale criticate nu încalcă dreptul la apărare al chiriaşului, dat fiind că acesta are la dispoziţie căile de atac împotriva executării ordonanţei preşedinţiale. Mai mult, măsura evacuării, instituită prin textul de lege criticat, face parte din ansamblul procedurilor de judecată, instituite prin lege, modalitate de reglementare conformă cu dispoziţiile art. 126 alin. (2) din Constituţie, republicată. Încălcarea art. 44 din Constituţie, republicată, nu poate fi reţinută, dat fiind că textul legal criticat reglementează exercitarea de către proprietar a prerogativelor dreptului său de proprietate asupra locuinţei, şi nu dreptul chiriaşului de a obţine despăgubiri pentru sporul de valoare adus locuinţei.

    Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.

                               CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului şi cel al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, susţinerile părţii prezente, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile Legii nr. 47/1992, reţine următoarele:

    Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, republicată, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, republicată, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate ridicată.

    Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate, astfel cum a fost formulat de către autorul excepţiei, îl constituie prevederile art. 11 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 40/1999 privind protecţia chiriaşilor şi stabilirea chiriei pentru spaţiile cu destinaţia de locuinţe, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 148 din 8 aprilie 1999, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 241/2001, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 265 din 23 mai 2001.

    Prevederile legale criticate au următorul conţinut:
<   1   2   3   >  

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

Inapoi la Cautare

Comentarii Act

Nu sunt comentarii momentan.

Posteaza pe retele sociale

Pentru a posta un comentariu trebuie sa va autentificati


Daca nu aveti inca un cont si vreti sa va inregistrati dati click aici


Despre Companie

CTCE este liderul national in domeniul software legislativ. Avem o experienta de peste 35 ani in domeniul dezvoltarii de aplicatii software.
(aflati mai multe)

Termeni si Conditii
Comanda LegisPlus
Testeaza LegisPlus
Resurse Lege-Online

Nota CTCE

Continutul, designul, structura, precum si materialele Lege-Online.ro apartin C.T.C.E. - Piatra Neamt si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala.

Intrati in Contact

  • Telefon:
    (0233) 211 020 / (0233) 218 110
  • E-mail:
    office@ctce.ro
  • Adresa:
    Bd. Decebal, nr. 32
    610076, Piatra Neamt, Neamt
    Romania


CTCE - Centrul Teritorial de Calcul Economic

Info

Se încarcã, vã rugãm asteptati.