Inapoi la Cautare

DECIZIE 313 /2019


referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 6 din Decretul-lege nr. 118/1990 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate din motive politice de dictatura instaurată cu începere de la 6 martie 1945, precum şi celor deportate în străinătate ori constituite în prizonieri


Puteti sa consultati o forma actualizata la data 22.10.2019, conform modificarilor publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, apasand butonul Cumpara Act.

Cumparati Actul varianta DOC

Forma la zi
Pret: 13,00 RON cu TVA
Doriti o forma actualizata , la zi (22.10.2019) , a acestui act ? Cumparati acum online, rapid si simplu varianta DOC !

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC



	

┌───────────────────┬──────────────────┐
│Valer Dorneanu │- preşedinte │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Petre Lăzăroiu │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Mircea Ştefan Minea│- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Daniel Marius Morar│- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Mona-Maria │- judecător │
│Pivniceru │ │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Livia Doina Stanciu│- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Simona-Maya │- judecător │
│Teodoroiu │ │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Varga Attila │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Cristina Cătălina │- │
│Turcu │magistrat-asistent│
└───────────────────┴──────────────────┘


    Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Sorin-Ioan-Daniel Chiriazi.

    1. Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 6 din Decretul-lege nr. 118/1990
 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate din motive politice de dictatura instaurată cu începere de la 6 martie 1945, precum şi celor deportate în străinătate ori constituite în prizonieri, excepţie ridicată de Nicolae Deda, în Dosarul nr. 7.766/3/2016 al Tribunalului Bucureşti - Secţia a VIII-a conflicte de muncă şi asigurări sociale, şi care formează obiectul Dosarului Curţii Constituţionale nr. 284 D/2017.

    2. La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care procedura de citare este legal îndeplinită.

    3. Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele Curţii acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere, ca inadmisibilă, a excepţiei de neconstituţionalitate. În acest sens arată că Legea fundamentală nu reglementează dreptul la indemnizaţie al persoanelor care au fost supuse măsurilor menţionate în decret. Autorul urmăreşte introducerea sa în categoria acelora care beneficiază de indemnizaţie, adică modificarea textului de lege criticat, astfel încât excepţia de neconstituţionalitate este inadmisibilă.

    CURTEA,

    având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată următoarele:

    4. Prin Sentinţa civilă nr. 9.444 din 24 octombrie 2016, pronunţată în Dosarul nr. 7.766/3/2016, Tribunalul Bucureşti - Secţia a VIII-a conflicte de muncă şi asigurări sociale a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 6 din Decretul-lege nr. 118/1990
 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate din motive politice de dictatura instaurată cu începere de la 6 martie 1945, precum şi celor deportate în străinătate ori constituite în prizonieri. Excepţia a fost ridicată de Nicolae Deda, într-o cauză având ca obiect acţiunea în anularea unei decizii emise de Casa de Pensii a Municipiului Bucureşti, prin care aceasta a stabilit în sarcina autorului un debit reprezentând drepturi băneşti încasate necuvenit, respectiv indemnizaţia de urmaş.

    5. În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se arată, în esenţă, că, prin prevederile art. 6 din Decretul-lege nr. 118/1990
, persoanele care au făcut obiectul măsurilor prevăzute de actul normativ menţionat şi care au deja o indemnizaţie stabilită potrivit acestuia sunt excluse de la beneficiul indemnizaţiei ce se acordă după moartea soţilor acestora şi care, la rândul lor, au făcut obiectul măsurilor represive reglementate de decret: detenţie, internare abuzivă în spitale de psihiatrie, deportare, prizonierat sau stabilire de domiciliu obligatoriu.

    6. Autorul arată că sunt două categorii de soţi supravieţuitori: prima categorie o formează soţii care nu au fost supuşi măsurilor prevăzute de decret şi care nu au indemnizaţie proprie, dar care, în urma decesului soţului beneficiar al indemnizaţiei, vor încasa respectiva indemnizaţie, iar cea de-a doua categorie o formează soţii care au propriile indemnizaţii, ce se acordă în condiţiile decretului, dar pe care textul de lege criticat îi exclude de la beneficiul indemnizaţiei acordate ca urmare a decesului soţului.

    7. Se mai susţine că prin prevederile Decretului-lege nr. 118/1990
 sunt instituite drepturi pentru persoanele persecutate, pe de-o parte, şi drepturi pentru soţii supravieţuitori ai acestora, pe de altă parte. Premisa acordării indemnizaţiilor către soţii supravieţuitori o constituie pierderea suferită, deoarece aceştia nu mai beneficiază de susţinerea, echilibrul, confortul moral şi sprijinul material asigurat de soţul decedat. Indemnizaţia prevăzută de art. 5 din Decretul-lege nr. 118/1990
 are valenţa unei veritabile pensii de urmaş.

    8. Astfel, ambele categorii sunt soţi supravieţuitori şi ambele categorii suferă acelaşi tip de prejudiciu, prin moartea soţului. Faptul că anumiţi soţi supravieţuitori încasează indemnizaţia prevăzută de decret, ce are în vedere un anumit tip de pierdere - respectiv cea generată de privarea de libertate sau supunerea la tratamentele anterior menţionate, nu înseamnă că prin aceasta li se repară şi prejudiciul rezultat în urma decesului soţului. Cele două indemnizaţii nu se exclud reciproc, întrucât urmăresc să repare prejudicii ce au surse diferite. În concluzie, distincţia operată de textul de lege criticat între cele două categorii de soţi supravieţuitori aduce atingere principiului constituţional al egalităţii în drepturi.

1   2   >  

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

Inapoi la Cautare

Comentarii Act

Nu sunt comentarii momentan.

Posteaza pe retele sociale

Pentru a posta un comentariu trebuie sa va autentificati


Daca nu aveti inca un cont si vreti sa va inregistrati dati click aici


Despre Companie

CTCE este liderul national in domeniul software legislativ. Avem o experienta de peste 35 ani in domeniul dezvoltarii de aplicatii software.
(aflati mai multe)

Termeni si Conditii
Comanda LegisPlus
Testeaza LegisPlus
Resurse Lege-Online

Nota CTCE

Continutul, designul, structura, precum si materialele Lege-Online.ro apartin C.T.C.E. - Piatra Neamt si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala.

Intrati in Contact

  • Telefon:
    (0233) 211 020 / (0233) 218 110
  • E-mail:
    office@ctce.ro
  • Adresa:
    Bd. Decebal, nr. 32
    610076, Piatra Neamt, Neamt
    Romania


CTCE - Centrul Teritorial de Calcul Economic

Info

Se încarcã, vã rugãm asteptati.