Inapoi la Cautare

DECIZIE 312 /2008


referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 171 alin. 2 şi 3 din Codul de procedură penală


Puteti sa consultati o forma actualizata la data 28.11.2021, conform modificarilor publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, apasand butonul Cumpara Act.

Cumparati Actul varianta DOC

Forma la zi
Pret: 13,00 RON cu TVA
Doriti o forma actualizata , la zi (28.11.2021) , a acestui act ? Cumparati acum online, rapid si simplu varianta DOC !

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

    Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiată.

                            CURTEA,

având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată următoarele:

    Prin Încheierea din 21 august 2007, pronunţată în Dosarul nr. 5.920/245/2007, Judecătoria Iaşi a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 171 alin. 2 şi 3 din Codul de procedură penală, excepţie ridicată de Anton Ciobanu în dosarul de mai sus având ca obiect soluţionarea unei cauze penale.

    În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine că prevederile legale menţionate încalcă dispoziţiile constituţionale ale art. 16 alin. (1) referitoare la egalitatea cetăţenilor în faţa legii, ale art. 24 alin. (2) referitoare la dreptul părţilor de a fi asistate în tot cursul procesului de un avocat, precum şi ale art. 6 paragraful 3 pct. c) şi d) din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale referitoare la anumite drepturi speciale ale acuzatului, deoarece prin instituirea unor situaţii diferite care consacră regula asistenţei juridice obligatorii în faza de urmărire penală faţă de cele existente în faza de cercetare judecătorească se încalcă dreptul la apărare şi egalitatea cetăţenilor în faţa legii.

    De asemenea, din interpretarea prevederilor legale criticate raportate la dispoziţiile art. 172 alin. 1 din Codul de procedură penală, se contrage ideea că inculpatul nu are dreptul de a participa la audierea martorilor şi de a le pune întrebări în mod direct, sens în care se aduce atingere dreptului consacrat de art. 6 lit. c) din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale.

    Judecătoria Iaşi opinează că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată.

    Potrivit art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

    Guvernul apreciază că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată, deoarece reglementarea diferită a dreptului la asistenţă juridică este o problemă de legiferare care intră în competenţa exclusivă a legiuitorului, art. 24 din Constituţie privitor la dreptul la apărare, este reflectat în art. 171 alin. 1 din Codul de procedură penală, care prevede că învinuitul sau inculpatul are dreptul să fie asistat de un apărător în tot cursul urmăririi penale sau al judecăţii, iar organele judiciare sunt obligate să-i aducă la cunoştinţă acest drept. Aşa fiind, Constituţia şi Codul de procedură penală consacră dreptul la asistenţă juridică, drept care poate fi folosit sau nu.

    De asemenea, dreptul la apărare include dreptul la asistenţă juridică, dar nu presupune, în mod automat, dreptul la asistenţă juridică obligatorie care reprezintă o excepţie de la caracterul facultativ şi care a fost instituită de legiuitor pentru anumite cazuri speciale.

    Avocatul Poporului consideră că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată, deoarece dispoziţiile legale criticate prin care sunt enumerate limitativ un număr de situaţii speciale în care învinuitul sau inculpatul beneficiază de asistenţă juridică obligatorie, respectiv într-un număr de opt cazuri în faza urmăririi penale şi a judecăţii, şi într-un număr de două cazuri numai pentru faza judecăţii, nu instituie privilegii sau discriminări între persoanele prevăzute în ipoteza normei. În plus, principiul egalităţii nu înseamnă uniformitate, astfel încât, dacă la situaţii egale trebuie să corespundă un tratament egal, la situaţii diferite tratamentul juridic nu poate fi decât diferit.

    Cât priveşte critica faţă de art. 24 alin. (2) din Constituţie şi de art. 6 paragraful 3 lit. c) şi d) din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale, Avocatul Poporului arată că aceasta nu poate fi primită, întrucât dreptul la apărare nu poate fi confundat cu dreptul la asistenţă juridică obligatorie, primul fiind în toate cazurile, iar cel de-al doilea fiind creat de legiuitor, care stabileşte şi cazurile în care se consideră că este necesar.

    Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

                            CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, susţinerile părţilor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:

<   1   2   3   >  

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

Inapoi la Cautare

Despre Companie

CTCE este liderul national in domeniul software legislativ. Avem o experienta de peste 35 ani in domeniul dezvoltarii de aplicatii software.
(aflati mai multe)

Termeni si Conditii
Comanda iLegis
Testeaza iLegis
Resurse Lege-Online

Nota CTCE

Continutul, designul, structura, precum si materialele Lege-Online.ro apartin C.T.C.E. - Piatra Neamt si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala.

Intrati in Contact

  • Telefon:
    (0233) 211 020 / (0233) 218 110
  • E-mail:
    office@ctce.ro
  • Adresa:
    Bd. Decebal, nr. 32
    610076, Piatra Neamt, Neamt
    Romania


CTCE - Centrul Teritorial de Calcul Economic