Inapoi la Cautare

DECIZIE 300 /2003


asupra sesizării de neconstituţionalitate a Legii privind aprobarea Ordonanţei Guvernului nr. 18/2003 pentru modificarea art. 40 din Legea nr. 41/1994 privind organizarea şi funcţionarea Societăţii Române de Radiodifuziune şi Societăţii Române de Televiziune


Puteti sa consultati o forma actualizata la data 28.11.2021, conform modificarilor publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, apasand butonul Cumpara Act.

Cumparati Actul varianta DOC

Forma la zi
Pret: 13,00 RON cu TVA
Doriti o forma actualizata , la zi (28.11.2021) , a acestui act ? Cumparati acum online, rapid si simplu varianta DOC !

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC


    II. Legea privind aprobarea Ordonanţei Guvernului nr. 18/2003 a fost adoptată atât de către Senat, cat şi de către Camera Deputaţilor, cu votul majorităţii membrilor fiecărei Camere, prezenţi la şedinţa, asa cum prevăd dispoziţiile art. 74 alin. (2) din Constituţie.

    Guvernul a transmis Curţii Constituţionale punctul sau de vedere, cu Adresa nr. 5/6868 A.N. din 7 iulie 2003, în sensul că sesizarea este neîntemeiată.

    I. Potrivit dispoziţiilor art. 31 alin. (5) din Constituţie sunt de domeniul legii organice doar normele care reglementează organizarea serviciilor publice de radio şi de televiziune şi controlul parlamentar asupra activităţii acestora. Legea nr. 41/1994 privind organizarea şi funcţionarea Societăţii Române de Radiodifuziune şi Societăţii Române de Televiziune, republicată, deşi este o lege organică, fiind adoptată ca atare, cuprinde şi prevederi care reglementează aspecte ce nu sunt apartinatoare domeniului legii organice, cum sunt şi cele reglementate prin art. 40 al legii. În temeiul principiului simetriei juridice, o norma de natura legii ordinare, chiar fiind cuprinsă într-o lege organică, poate fi modificată printr-o norma de aceeaşi natură.

    II. Cu referire la susţinerea ca legea criticata a fost adoptată cu nerespectarea dispoziţiilor art. 74 alin. (2) din Constituţie, se arata ca la şedinţa Camerei Deputaţilor din 5 iunie 2003, asa cum rezultă din stenograma, s-a supus votului amendamentul de eliminare a alin. (1) şi (2) ale art. 40, iar nu articolul unic din textul Ordonanţei Guvernului nr. 18/2003. În urma votului, rezultatele au fost: 34 de voturi pentru, 71 împotriva şi nici o abţinere. Din aceasta rezultă ca din numărul de 105 deputaţi prezenţi în sala în acel moment, au votat împotriva acestui amendament mai mult decât majoritatea deputaţilor prezenţi, respectându-se astfel prevederile art. 103 alin. (3) din Regulamentul Camerei Deputaţilor, republicat. Se precizează, în continuare, ca doar adoptarea legilor ordinare, în ansamblu, este condiţionată, pe de o parte, de prezenta în sala a majorităţii deputaţilor, asa cum prevăd dispoziţiile art. 64 din Constituţie şi art. 134 alin. (1) din Hotărârea nr. 8/1994 pentru aprobarea Regulamentului Camerei Deputaţilor, iar pe de altă parte, de exprimarea votului favorabil de către jumătate plus unu dintre cei prezenţi. În cazul adoptării amendamentelor, dispoziţii ale aceluiaşi regulament prevăd că nu se aplică regula prezentei majorităţii deputaţilor şi că nu se recurge la verificarea cvorumului înainte de votare, pentru adoptarea lui fiind necesar sa voteze, în favoare, jumătate plus unu din numărul deputaţilor prezenţi în sala. Camera Deputaţilor s-a pronunţat, prin vot, asupra proiectului de lege, în ansamblul sau, la şedinţa din 17 iunie 2003, când 194 de deputaţi au votat în favoarea proiectului de lege, iar 36 împotriva, fiind respectate normele procedurale referitoare la cvorumul de şedinţa, prevăzut de art. 64 din Constituţie, şi la numărul de voturi cerut pentru adoptarea unei legi ordinare, care, potrivit art. 74 alin. (2) din Constituţie, este de jumătate plus unu din numărul membrilor prezenţi ai fiecărei Camere.

    În vederea stabilirii faptului dacă au fost sau nu respectate normele constituţionale referitoare la procedura de legiferare, Curtea a examinat şi stenogramele şedinţelor Camerei Deputaţilor şi ale Senatului, în care a fost dezbătut şi adoptat proiectul legii ce constituie obiectul controlului de constituţionalitate.

                                    CURTEA,

examinând sesizarea grupului de deputaţi, punctele de vedere ale preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernului, stenogramele şedinţelor Camerei Deputaţilor şi ale Senatului în care a fost dezbătut proiectul legii criticate, raportul întocmit de judecătorul-raportor, dispoziţiile Legii privind aprobarea Ordonanţei Guvernului nr. 18/2003 pentru modificarea art. 40 din Legea nr. 41/1994 privind organizarea şi funcţionarea Societăţii Române de Radiodifuziune şi Societăţii Române de Televiziune, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, republicată, retine următoarele:

    Curtea a fost legal sesizată şi este competenţa, în temeiul dispoziţiilor art. 144 lit. a) din Constituţie, precum şi celor ale art. 2, art. 12 şi art. 17 din Legea nr. 47/1992, să se pronunţe asupra constituţionalităţii legii criticate.

    I.1. Prin sesizare se solicita, în primul rând, să se constate ca, în aplicarea art. 114 alin. (5) din Constituţie, Parlamentul a adoptat Legea privind aprobarea Ordonanţei Guvernului nr. 18/2003 pentru modificarea art. 40 din Legea nr. 41/1994 privind organizarea şi funcţionarea Societăţii Române de Radiodifuziune şi Societăţii Române de Televiziune, cu încălcarea dispoziţiilor art. 114 alin. (1), coroborate cu cele ale art. 31 alin. (5) din Constituţie. Astfel, deşi în conformitate cu dispoziţiile art. 31 alin. (5) din Constituţie, organizarea serviciilor publice autonome de radio şi de televiziune se reglementează prin lege organică, cum este Legea nr. 41/1994, totuşi art. 40 a fost modificat prin Ordonanţa Guvernului nr. 18/2003, act normativ de nivelul legii ordinare.

    Art. 40 din Legea nr. 41/1994, republicată, astfel cum a fost modificat prin Ordonanţa Guvernului nr. 18/2003, are următorul cuprins: "(1) Veniturile proprii ale Societăţii Române de Radiodifuziune şi Societăţii Române de Televiziune provin din taxele pentru serviciul public de radiodifuziune şi pentru cel de televiziune, din sume încasate din realizarea obiectului de activitate, precum şi din donaţii şi sponsorizări.

    (2) Toate persoanele fizice şi juridice cu domiciliul, respectiv sediul, în România sunt obligate sa plătească o taxa pentru serviciul public de radiodifuziune şi o taxa pentru serviciul public de televiziune, în calitate de beneficiari ai acestora.

    (3) Nivelul taxelor pe categorii de plătitori, modalitatea de încasare şi scutirile de plată se stabilesc prin hotărâre a Guvernului".

    Dispoziţiile constituţionale considerate a fi fost incalcate au următorul cuprins:

    - Art. 31 alin. (5): "Serviciile publice de radio şi de televiziune sunt autonome. [...] Organizarea acestor servicii şi controlul parlamentar asupra activităţii lor se reglementează prin lege organică".

    - Art. 114: "(1) Parlamentul poate adopta o lege specială de abilitare a Guvernului pentru a emite ordonanţe în domenii care nu fac obiectul legilor organice".
<   1   2   3   >  

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

Inapoi la Cautare

Despre Companie

CTCE este liderul national in domeniul software legislativ. Avem o experienta de peste 35 ani in domeniul dezvoltarii de aplicatii software.
(aflati mai multe)

Termeni si Conditii
Comanda iLegis
Testeaza iLegis
Resurse Lege-Online

Nota CTCE

Continutul, designul, structura, precum si materialele Lege-Online.ro apartin C.T.C.E. - Piatra Neamt si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala.

Intrati in Contact

  • Telefon:
    (0233) 211 020 / (0233) 218 110
  • E-mail:
    office@ctce.ro
  • Adresa:
    Bd. Decebal, nr. 32
    610076, Piatra Neamt, Neamt
    Romania


CTCE - Centrul Teritorial de Calcul Economic