Inapoi la Cautare

DECIZIE 289 /2001


referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 29 alin. (1) din Legea nr. 64/1995 privind procedura reorganizării judiciare şi a falimentului, republicată


Puteti sa consultati o forma actualizata la data 27.02.2021, conform modificarilor publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, apasand butonul Cumpara Act.

Cumparati Actul varianta DOC

Forma la zi
Pret: 13,00 RON cu TVA
Doriti o forma actualizata , la zi (27.02.2021) , a acestui act ? Cumparati acum online, rapid si simplu varianta DOC !

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

    În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine, în esenta, ca dispoziţia legală criticata contravine textelor de principiu ale art. 54 din Constituţie, întrucât prin introducerea unei cereri în instanţa, în condiţiile art. 29 alin. (1) din Legea nr. 64/1995, republicată, se încalcă drepturile şi libertăţile comerciantului debitor ce are şi calitatea de creditor faţă de initiatorul cererii. În lipsa posibilităţii de compensare a creanţelor reciproce pe care, eventual, le pot avea creditorul şi debitorul exista posibilitatea ca un comerciant creditor să îşi exercite în mod abuziv, în opinia autorului excepţiei, dreptul sau "de a formula o cerere introductivă a procedurii prevăzute de Legea nr. 64/1995, republicată". Conform motivarii excepţiei se încalcă astfel şi dispoziţiile art. 134 alin. (2) lit. a) din Constituţie.

    Instanţa de judecată, exprimandu-şi opinia, foloseşte, în mod greşit, formula "admite excepţia de neconstituţionalitate" în loc de "considera fondată sau intemeiata excepţia de neconstituţionalitate". Este însă evident ca instanţa nu a înţeles să soluţioneze ea însăşi excepţia, întrucât a dispus trimiterea dosarului la Curtea Constituţională pentru soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate invocate de debitoarea Societatea Comercială "Delta Telecom"- S.A. din Bucureşti.

    Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.

    Guvernul, în punctul sau de vedere, considera ca art. 29 alin. (1) din Legea nr. 64/1995, republicată, nu este contrar dispoziţiilor art. 54 şi ale art. 134 alin. (2) lit. a) din Constituţie. Guvernul apreciază ca alin. (1) al art. 29 a fost desprins din context numai pentru a fi criticat. Conform părerii exprimate de Guvern compensarea prevăzută la art. 1143-1153 din Codul civil se încadrează în aceste dispoziţii şi deci "nu se încalcă drepturile şi libertăţile comerciantului debitor ce are şi calitatea de creditor faţă de initiatorul cererii".

    Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.

                                CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, susţinerile părţilor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile Legii nr. 47/1992, retine următoarele:

    Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competenţa, potrivit dispoziţiilor art. 144 lit. c) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (1), art. 2, 3, 12 şi 23 din Legea nr. 47/1992, republicată, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate ridicată.

    Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 29 alin. (1) din Legea nr. 64/1995, republicată, dispoziţii care au următorul cuprins: "Orice creditor, care are o creanta certa, lichidă şi exigibilă, poate introduce la tribunal o cerere împotriva unui debitor care, timp de cel puţin 30 de zile, a încetat plăţile."

    Autorul excepţiei susţine ca aceste dispoziţii legale contravin prevederilor constituţionale ale art. 54 şi ale art. 134 alin. (2) lit. a), care au următorul cuprins:

    - Art. 54: "Cetăţenii români, cetăţenii străini şi apatrizii trebuie să-şi exercite drepturile şi libertăţile constituţionale cu buna-credinţa, fără sa încalce drepturile şi libertăţile celorlalţi.";

    - Art. 134 alin. (2) lit. a): "(2) Statul trebuie să asigure:

    a) libertatea comerţului protecţia concurentei loiale, crearea cadrului favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de producţie;"

    Dispoziţiile legale criticate au mai fost supuse controlului de constituţionalitate, Curtea constatând ca acestea sunt constituţionale. Astfel, prin Decizia nr. 189 din 10 octombrie 2000, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 92 din 22 februarie 2001, prin care a soluţionat excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 29 alin. (1) din Legea nr. 64/1995, republicată, excepţie intemeiata pe aceeaşi critica de neconstituţionalitate constând în încălcarea dispoziţiilor art. 54 şi ale art. 134 alin. (2) lit. a) din Constituţie, Curtea a reţinut ca dispoziţiile art. 54 nu sunt incidente în cauza. Curtea a considerat ca art. 54 din Constituţie, prevăzând obligativitatea pentru cetăţenii români, cetăţenii străini şi apatrizi de a-şi exercită cu bunacredinta drepturile şi libertăţile constituţionale, fără sa încalce drepturile celorlalţi, nu pot fi aplicabile şi comercianţilor societăţi comerciale.

    Referitor la invocarea încălcării dispoziţiilor art. 134 alin. (2) lit. a) din Constituţie Curtea a considerat ca nici aceasta sustinere nu este intemeiata. S-a reţinut de către Curte ca textul criticat asigura respectarea prevederilor art. 134 alin. (2) lit. a) privind libertatea comerţului şi protecţia concurentei loiale tocmai prin instituirea unei proceduri pentru plata pasivului debitorului aflat în încetare de plati.

<   1   2   3   >  

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

Inapoi la Cautare

Comentarii Act

Nu sunt comentarii momentan.

Posteaza pe retele sociale

Pentru a posta un comentariu trebuie sa va autentificati


Daca nu aveti inca un cont si vreti sa va inregistrati dati click aici


Despre Companie

CTCE este liderul national in domeniul software legislativ. Avem o experienta de peste 35 ani in domeniul dezvoltarii de aplicatii software.
(aflati mai multe)

Termeni si Conditii
Comanda LegisPlus
Testeaza LegisPlus
Resurse Lege-Online

Nota CTCE

Continutul, designul, structura, precum si materialele Lege-Online.ro apartin C.T.C.E. - Piatra Neamt si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala.

Intrati in Contact

  • Telefon:
    (0233) 211 020 / (0233) 218 110
  • E-mail:
    office@ctce.ro
  • Adresa:
    Bd. Decebal, nr. 32
    610076, Piatra Neamt, Neamt
    Romania


CTCE - Centrul Teritorial de Calcul Economic

Info

Se încarcã, vã rugãm asteptati.