Inapoi la Cautare

DECIZIE 28 /2020


referitoare la obiecţia de neconstituţionalitate a Legii privind unele măsuri aplicabile în anul 2020 referitoare la concursul de admitere la Institutul Naţional al Magistraturii, formarea profesională iniţială a judecătorilor şi procurorilor, examenul de absolvire a Institutului Naţional al Magistraturii, stagiul şi examenul de capacitate al judecătorilor şi procurorilor stagiari


Puteti sa consultati o forma actualizata la data 09.04.2020, conform modificarilor publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, apasand butonul Cumpara Act.

Cumparati Actul varianta DOC

Forma la zi
Pret: 13,00 RON cu TVA
Doriti o forma actualizata , la zi (09.04.2020) , a acestui act ? Cumparati acum online, rapid si simplu varianta DOC !

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC



	

┌───────────────┬──────────────────────┐
│Valer Dorneanu │- preşedinte │
├───────────────┼──────────────────────┤
│Cristian │- judecător │
│Deliorga │ │
├───────────────┼──────────────────────┤
│Marian Enache │- judecător │
├───────────────┼──────────────────────┤
│Daniel Marius │- judecător │
│Morar │ │
├───────────────┼──────────────────────┤
│Mona-Maria │- judecător │
│Pivniceru │ │
├───────────────┼──────────────────────┤
│Gheorghe Stan │- judecător │
├───────────────┼──────────────────────┤
│Livia Doina │- judecător │
│Stanciu │ │
├───────────────┼──────────────────────┤
│Elena-Simina │- judecător │
│Tănăsescu │ │
├───────────────┼──────────────────────┤
│Varga Attila │- judecător │
├───────────────┼──────────────────────┤
│Benke Károly │- │
│ │magistrat-asistent-şef│
└───────────────┴──────────────────────┘


    1. Pe rol se află soluţionarea obiecţiei de neconstituţionalitate a Legii privind unele măsuri aplicabile în anul 2020 referitoare la concursul de admitere la Institutul Naţional al Magistraturii, formarea profesională iniţială a judecătorilor şi procurorilor, examenul de absolvire a Institutului Naţional al Magistraturii, stagiul şi examenul de capacitate al judecătorilor şi procurorilor stagiari, obiecţie formulată de un număr de 55 de deputaţi aparţinând Grupului parlamentar al Partidului Social Democrat.

    2. Obiecţia de neconstituţionalitate a fost înregistrată la Curtea Constituţională cu nr. 10.406 din 16 decembrie 2019 şi constituie obiectul Dosarului nr. 3.366A/2019.

    3. În motivarea obiecţiei de neconstituţionalitate se susţine că legea criticată încalcă art. 114 din Constituţie
 cu referire la condiţiile în care Guvernul îşi poate angaja răspunderea asupra unui proiect de lege, având în vedere că, în accepţiunea Deciziei Curţii Constituţionale nr. 1.557 din 18 noiembrie 2009, modalitatea simplificată de legiferare prin angajarea răspunderii poate fi folosită in extremis atunci când adoptarea proiectului de lege în procedura obişnuită sau de urgenţă nu mai este posibilă, ceea ce nu a fost cazul în privinţa legii supuse controlului de constituţionalitate.

    4. Se arată că proiectul de lege prezentat Parlamentului de către Guvern la data de 12 decembrie 2019 îşi are sorgintea în Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 7/2019
, prin care Guvernul a identificat o soluţie temporară apreciată ca necesară Institutului Naţional al Magistraturii pentru o mai bună pregătire a instituţiei în vederea aplicării dispoziţiilor din Legea nr. 242/2018
 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 303/2004
 privind statutul judecătorilor şi procurorilor referitoare la pregătirea viitorilor magistraţi. Proiectul de lege de aprobare a ordonanţei de urgenţă antereferite a fost înregistrat la Camera Deputaţilor la data de 20 februarie 2019, a fost adoptat de Camera Deputaţilor la 25 martie 2019, ca urmare a depăşirii termenului de dezbatere a acestuia de 45 de zile. În procedura legislativă desfăşurată la Senat, se arată că raportul privitor la proiectul de lege a fost depus de Comisia juridică, de numiri, disciplină, imunităţi şi validări, însă plenul Senatului, în urma dezbaterilor din 11 iunie 2019, a dispus retrimiterea la comisie în vederea întocmirii unui raport suplimentar. Prin raportul suplimentar din 25 iunie 2019 s-a propus respingerea ordonanţei de urgenţă. La 3 iulie 2019, în cadrul dezbaterilor din plenul Senatului, s-a hotărât resesizarea Comisiei pentru un nou raport suplimentar, iar în prezent comisia urmează să finalizeze şi să înainteze plenului Senatului spre dezbatere cel de-al doilea raport suplimentar. În şedinţa comisiei din data de 10 decembrie 2019, în prezenţa şi la solicitarea reprezentanţilor Consiliului Superior al Magistraturii şi ai Ministerului Justiţiei, s-a decis finalizarea procedurii parlamentare privind dezbaterea şi adoptarea acestui proiect în prima sesiune ordinară a anului 2020, având în vedere că (i) admiterea la Institutul Naţional al Magistraturii în anul 2019 s-a derulat conform aceleiaşi proceduri şi în considerarea aceleiaşi durate şi structuri a studiilor ca şi în reglementările anterioare ordonanţei de urgenţă, situaţie considerată ca fiind tranzitorie, aplicabilă doar pentru anul 2019, (ii) nu există urgenţă pentru a reglementa modificări tot cu caracter tranzitoriu privind admiterea la Institutul Naţional al Magistraturii pentru anul 2020, soluţia ce se va adopta urmând a avea caracter permanent, şi (iii) atât reprezentanţii puterii legiuitoare, cât şi cei ai puterii executive au convenit că admiterea la Institutul Naţional al Magistraturii, structura şi durata studiilor trebuie să facă obiectul unei soluţii atent analizate şi larg acceptate.

    5. Deşi reprezentanţii Ministerului Justiţiei cunoşteau stadiul proiectului de lege, au înţeles să promoveze, prin angajarea răspunderii Guvernului, o procedură care elimină participarea parlamentarilor şi a asociaţiilor profesionale invitate să ia parte la lucrările comisiei, pentru a putea susţine eventuale soluţii de îmbunătăţire a actului normativ supus aprobării, de la dezbaterile din cadrul comisiilor de specialitate şi plen. Demersul nejustificat şi excesiv al Guvernului ar putea genera grave distorsiuni în funcţionarea justiţiei din România, cu atât mai mult cu cât procedura parlamentară privind Institutul Naţional al Magistraturii ar putea fi finalizată cu o altă soluţie legislativă faţă de cea propusă de Guvern prin angajarea răspunderii.

    6. Invocarea urgenţei în promovarea soluţiei legislative care a făcut obiectul angajării răspunderii Guvernului nu poate fi reţinută. Se arată că, în prezent, dispoziţiile referitoare la formarea profesională iniţială a judecătorilor şi procurorilor, examenul de absolvire a Institutului Naţional al Magistraturii, stagiul şi examenul de capacitate al judecătorilor şi procurorilor stagiari sunt în derulare şi se desfăşoară potrivit prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 7/2019
, care produc efecte depline până la finalizarea procedurii parlamentare de aprobare/respingere a ordonanţei de urgenţă. Modificările propuse prin angajarea răspunderii urmează să fie aplicate spre sfârşitul anului 2020 sau chiar în 2021, în condiţiile în care în anul 2019 Institutul Naţional al Magistraturii nu a reuşit să finalizeze examenul de admitere, fiind doar demarată procedura de examen prevăzută a se finaliza la data de 28 februarie 2020.

    7. Or, conform jurisprudenţei Curţii Constituţionale, angajarea răspunderii Guvernului asupra unui proiect de lege urmăreşte ca acesta să fie adoptat în condiţii de maximă celeritate, conţinutul reglementării vizând stabilirea unor măsuri urgente într-un domeniu de maximă importanţă, iar aplicarea acestora trebuie să fie imediată. Măsuri urgente cu aplicare imediată se regăseau în varianta proiectului de lege privind unele măsuri pentru asigurarea bunei funcţionări a instanţelor judecătoreşti şi a parchetelor de pe lângă acestea în anul 2020, transmis de Guvern către Parlament la data de 11 decembrie 2019, proiect conţinând trei articole, din care două vizau prorogarea intrării în vigoare a unor instituţii ce ar fi trebuit să fie aplicabile de la 1 ianuarie 2020, dar pentru a căror aplicare nu au fost identificate resursele necesare, iar cel de-al treilea viza şcolarizarea în cadrul Institutului Naţional al Magistraturii. În spiritul bunei colaborări dintre puterile statului, Senatul, în calitate de Cameră decizională, a luat act de preocuparea Guvernului şi a sistemului judiciar cu privire la insuficienta pregătire pentru intrarea în vigoare a unor dispoziţii la data de 1 ianuarie 2020 şi a decis adoptarea, în unanimitate, a Legii de aprobare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 92/2018
, cu amendamente, prin care au fost prorogate termenele care se regăseau şi în proiectul Guvernului, în situaţia pensionării anticipate termenul fiind prorogat chiar cu doi ani faţă de doar un an în proiectul Guvernului.

    8. Se susţine că Guvernul nu poate întrerupe un proces de legiferare, invocându-se în acest sens Decizia nr. 1.431 din 3 noiembrie 2010
. Se consideră că Guvernul avea obligaţia legală de a aştepta finalizarea procedurii parlamentare cu privire la proiectul de lege pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 7/2019
.

    9. Cu privire la încălcarea art. 2 alin. (1) din Constituţie
, se arată că actul fundamental prevede trei modalităţi de legiferare, dintre care una uzuală, firească şi două excepţionale, şi anume prin angajarea răspunderii Guvernului şi prin adoptarea ordonanţelor de urgenţă. Aceste din urmă modalităţi de legiferare au un caracter atipic şi pot fi folosite doar în situaţii excepţionale. Consecinţele angajării răspunderii pot fi însă mult mai grave, întrucât proiectul de lege propus într-o asemenea procedură poate fi adoptat fără dezbateri, fără explicaţii, Guvernul putând respinge pur şi simplu orice amendament, spre deosebire de procedura de adoptare a ordonanţelor de urgenţă, care intră în vigoare doar după depunerea lor spre dezbatere la Camera Deputaţilor sau Senat şi, astfel, pot fi corectate eventualele greşeli sau derapaje. Se subliniază că angajarea răspunderii asupra unui proiect de lege reprezintă o modalitate legislativă indirectă de adoptare a unei legi, care, neurmând procedura parlamentară obişnuită, este practic adoptată tacit în absenţa dezbaterilor

1   2   >  

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

Inapoi la Cautare

Comentarii Act

Nu sunt comentarii momentan.

Posteaza pe retele sociale

Pentru a posta un comentariu trebuie sa va autentificati


Daca nu aveti inca un cont si vreti sa va inregistrati dati click aici


Despre Companie

CTCE este liderul national in domeniul software legislativ. Avem o experienta de peste 35 ani in domeniul dezvoltarii de aplicatii software.
(aflati mai multe)

Termeni si Conditii
Comanda LegisPlus
Testeaza LegisPlus
Resurse Lege-Online

Nota CTCE

Continutul, designul, structura, precum si materialele Lege-Online.ro apartin C.T.C.E. - Piatra Neamt si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala.

Intrati in Contact

  • Telefon:
    (0233) 211 020 / (0233) 218 110
  • E-mail:
    office@ctce.ro
  • Adresa:
    Bd. Decebal, nr. 32
    610076, Piatra Neamt, Neamt
    Romania


CTCE - Centrul Teritorial de Calcul Economic

Info

Se încarcã, vã rugãm asteptati.