Inapoi la Cautare

DECIZIE 266 /2015


referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. II din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 92/2012 privind luarea unor măsuri în domeniul învăţământului şi cercetării, precum şi în ceea ce priveşte plata sumelor prevăzute în hotărâri judecătoreşti devenite executorii în perioada 1 ianuarie-31 decembrie 2013 şi art. 24 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 103/2013 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice în anul 2014, precum şi alte măsuri în domeniul cheltuielilor publice


Puteti sa consultati o forma actualizata la data 12.12.2019, conform modificarilor publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, apasand butonul Cumpara Act.

Cumparati Actul varianta DOC

Forma la zi
Pret: 13,00 RON cu TVA
Doriti o forma actualizata , la zi (12.12.2019) , a acestui act ? Cumparati acum online, rapid si simplu varianta DOC !

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC



	

    Augustin Zegrean - preşedinte
    Valer Dorneanu - judecător
    Petre Lăzăroiu - judecător
    Mircea Ştefan Minea - judecător
    Daniel Marius Morar - judecător
    Mona-Maria Pivniceru - judecător
    Puskas Valentin Zoltan - judecător
    Simona-Maya Teodoroiu - judecător
    Tudorel Toader - judecător
    Afrodita Laura Tutunaru - magistrat-asistent


    Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Liviu-Daniel Arcer.

    1. Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. II din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 92/2012 privind luarea unor măsuri în domeniul învăţământului şi cercetării, precum şi în ceea ce priveşte plata sumelor prevăzute în hotărâri judecătoreşti devenite executorii în perioada 1 ianuarie-31 decembrie 2013 şi art. 24 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 103/2013 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice în anul 2014, precum şi alte măsuri în domeniul cheltuielilor publice, excepţie ridicată de Asociaţia Părinţilor Liceului "Don Orione" din Oradea în Dosarul nr. 278/35/CA/2014 al Curţii de Apel Oradea - Secţia a II-a civilă de contencios administrativ şi fiscal şi care formează obiectul Dosarului Curţii Constituţionale nr. 991D/2014.

    2. La apelul nominal se prezintă, pentru autorul excepţiei, domnul avocat Cristian Bălănean din cadrul Baroului Bihor, cu delegaţie la dosar, şi se constată lipsa celeilalte părţi. Procedura de citare este legal îndeplinită.

    3. Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele Curţii acordă cuvântul domnului avocat, care solicită admiterea excepţiei, deoarece prin prorogarea dispoziţiilor din Legea nr. 1/2011 se creează o situaţie discriminatorie între instituţiile de învăţământ preuniversitar de stat, pe de o parte, şi cele private şi confesionale, pe de altă parte. Educaţia naţională reprezintă un obiectiv strategic şi de interes naţional, motiv pentru care nimănui, nici măcar Guvernului, nu-i este îngăduit să-şi exercite atribuţiile în mod discreţionar şi abuziv. Elevii din învăţământul preuniversitar obligatoriu privat şi confesional nu se află cu nimic mai prejos în comparaţie cu elevii din învăţământul general obligatoriu de stat. Or, de patru ani, prin prorogarea intrării în vigoare a prevederilor din Legea nr. 1/2011 continuă şi se perpetuează această situaţie discriminatorie. Dreptul la învăţătură reglementat şi garantat de art. 32 din Constituţia României implică în mod necesar şi corelativ din partea statului obligaţii şi prestaţii materiale de natura celor asumate prin Legea educaţiei naţionale. Totodată, simpla invocare generică a limitării resurselor bugetare nu este de natură să justifice tratamentul juridic diferit.

4. Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate, ca neîntemeiată, deoarece, potrivit art. 32 alin. (4) din Constituţie, numai învăţământul de stat este gratuit. Deşi ulterior, prin Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, s-au aşezat pe poziţii de egalitate cele trei forme de învăţământ preuniversitar, de stat şi, respectiv, privat şi confesional, lipsa resurselor materiale a împiedicat obiectiv şi rezonabil finanţarea egală a acestora. De aceea nu pot fi primite criticile avansate, deoarece statul român trebuie să dea în primul rând prioritate învăţământului de stat şi în măsura posibilităţilor sale să procedeze şi la finanţarea celorlalte tipuri de învăţământ.

    4. Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate, ca neîntemeiată, deoarece, potrivit art. 32 alin. (4) din Constituţie, numai învăţământul de stat este gratuit. Deşi ulterior, prin Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, s-au aşezat pe poziţii de egalitate cele trei forme de învăţământ preuniversitar, de stat şi, respectiv, privat şi confesional, lipsa resurselor materiale a împiedicat obiectiv şi rezonabil finanţarea egală a acestora. De aceea nu pot fi primite criticile avansate, deoarece statul român trebuie să dea în primul rând prioritate învăţământului de stat şi în măsura posibilităţilor sale să procedeze şi la finanţarea celorlalte tipuri de învăţământ.

                                    CURTEA,

având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată următoarele:

    5. Prin Încheierea din 15 octombrie 2014, pronunţată în Dosarul nr. 278/35/CA/2014, Curtea de Apel Oradea - Secţia a II-a civilă de contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. II din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 92/2012 privind luarea unor măsuri în domeniul învăţământului şi cercetării, precum şi în ceea ce priveşte plata sumelor prevăzute în hotărâri judecătoreşti devenite executorii în perioada 1 ianuarie-31 decembrie 2013 şi art. 24 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 103/2013 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice în anul 2014, precum şi alte măsuri în domeniul cheltuielilor publice, excepţie ridicată de Asociaţia Părinţilor Liceului "Don Orione" din Oradea într-o cauză având ca obiect soluţionarea unei acţiuni în contencios administrativ.

    6. În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine că prevederile legale menţionate sunt neconstituţionale, deoarece, prin prorogarea drepturilor de finanţare prevăzute în Legea nr. 1/2011, elevii din instituţiile de învăţământ particular sunt discriminaţi în raport cu elevii din instituţiile de învăţământ de stat. Dreptul la învăţătură implică în mod necesar obligaţii şi prestaţii materiale din partea statului, cum sunt cele din art. 9 alin. (1) şi art. 101 alin. (2) din Legea nr. 1/2011, iar acestea nu se pot acorda în mod discriminatoriu. Prin notele de fundamentare ale celor două ordonanţe, starea de discriminare este reliefată în mod limpede, invocându-se doar motivul generic al "impactului financiar major pe care îl generează" acordarea sumelor pentru învăţământul preuniversitar privat. Or, acest motiv nu poate justifica în niciun mod aplicarea unui tratament diferit faţă de elevii din învăţământul particular, câtă vreme aceştia sunt într-o relaţie absolută de egalitate cu elevii din învăţământul de stat. Exprimând ideea de egalitate într-o formă pozitivă, dreptul la nediscriminare protejează persoanele fizice şi persoanele juridice aflate în situaţii asemănătoare împotriva aplicării unui tratament diferit.

    7. Curtea de Apel Oradea - Secţia a II-a civilă de contencios administrativ şi fiscal opinează că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată, deoarece suspendarea pe o perioadă determinată a aplicării unor prevederi legale privind finanţarea de la bugetul de stat a învăţământului privat nu este neconstituţională, având în vedere contextul situaţiei economice actuale, caracterul limitat în timp al unei astfel de măsuri şi impactul asupra bugetului de stat al unei astfel de finanţări.

    8. Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.

    9. Guvernul apreciază că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată, deoarece nu poate fi pus semnul egalităţii între unităţile de învăţământ de stat şi cele particulare. Potrivit art. 60 alin. (3) şi (7) din Legea nr. 1/2011, unităţile particulare de învăţământ sunt unităţi libere, deschise, autonome atât din punct de vedere organizatoric, cât şi economico-financiar, având drept fundament proprietatea privată garantată de Constituţie, iar directorii acestor unităţi sunt numiţi de conducerea persoanei juridice fondatoare, cu respectarea criteriilor de competenţă. Actul de numire se aduce la cunoştinţa inspectoratului şcolar pe raza căruia îşi desfăşoară activitatea unitatea respectivă. Aşa fiind, din această perspectivă şi raportat la impactul unei astfel de finanţări asupra bugetului de stat în contextul situaţiei economice actuale, nu se poate reţine nici încălcarea art. 32 alin. (1) şi (5) din Constituţie.

    10. Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Avocatul Poporului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
1   2   >  

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

Inapoi la Cautare

Comentarii Act

Nu sunt comentarii momentan.

Posteaza pe retele sociale

Pentru a posta un comentariu trebuie sa va autentificati


Daca nu aveti inca un cont si vreti sa va inregistrati dati click aici


Despre Companie

CTCE este liderul national in domeniul software legislativ. Avem o experienta de peste 35 ani in domeniul dezvoltarii de aplicatii software.
(aflati mai multe)

Termeni si Conditii
Comanda LegisPlus
Testeaza LegisPlus
Resurse Lege-Online

Nota CTCE

Continutul, designul, structura, precum si materialele Lege-Online.ro apartin C.T.C.E. - Piatra Neamt si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala.

Intrati in Contact

  • Telefon:
    (0233) 211 020 / (0233) 218 110
  • E-mail:
    office@ctce.ro
  • Adresa:
    Bd. Decebal, nr. 32
    610076, Piatra Neamt, Neamt
    Romania


CTCE - Centrul Teritorial de Calcul Economic

Info

Se încarcã, vã rugãm asteptati.