Inapoi la Cautare

DECIZIE 25 /2020


referitoare la sesizarea de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Hotărârii Senatului României nr. 36 din 10 septembrie 2019 pentru alegerea preşedintelui Senatului


Puteti sa consultati o forma actualizata la data 06.06.2020, conform modificarilor publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, apasand butonul Cumpara Act.

Cumparati Actul varianta DOC

Forma la zi
Pret: 13,00 RON cu TVA
Doriti o forma actualizata , la zi (06.06.2020) , a acestui act ? Cumparati acum online, rapid si simplu varianta DOC !

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC


	

┌───────────────┬──────────────────────┐
│Valer Dorneanu │- preşedinte │
├───────────────┼──────────────────────┤
│Cristian │- judecător │
│Deliorga │ │
├───────────────┼──────────────────────┤
│Marian Enache │- judecător │
├───────────────┼──────────────────────┤
│Daniel Marius │- judecător │
│Morar │ │
├───────────────┼──────────────────────┤
│Mona-Maria │- judecător │
│Pivniceru │ │
├───────────────┼──────────────────────┤
│Gheorghe Stan │- judecător │
├───────────────┼──────────────────────┤
│Livia Doina │- judecător │
│Stanciu │ │
├───────────────┼──────────────────────┤
│Elena-Simina │- judecător │
│Tănăsescu │ │
├───────────────┼──────────────────────┤
│Varga Attila │- judecător │
├───────────────┼──────────────────────┤
│Mihaela Senia │- │
│Costinescu │magistrat-asistent-şef│
└───────────────┴──────────────────────┘


    1. Pe rol se află soluţionarea sesizării de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Hotărârii Senatului României nr. 36 din 10 septembrie 2019
 pentru alegerea preşedintelui Senatului, sesizare formulată de un număr de 33 de senatori, membri ai grupurilor parlamentare ale Partidului Naţional Liberal, Partidului Alianţa Liberalilor şi Democraţilor şi Uniunii Democrate Maghiare din România, precum şi de senatori neafiliaţi, în temeiul prevederilor art. 146 lit. l) din Constituţie
 şi art. 27 alin. (1) din Legea nr. 47/1992
 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale.

    2. Cu Adresa nr. 5.201 din 19 septembrie 2019, secretarul general al Senatului a transmis Curţii Constituţionale sesizarea formulată, care a fost înregistrată la Curtea Constituţională cu nr. 7.179 din 19 septembrie 2019 şi constituie obiectul Dosarului nr. 2.435L/2/2019.

    3. În motivarea sesizării de neconstituţionalitate, autorii acesteia arată că, la data de 26 august 2019, forurile de conducere statutare ale Partidului Alianţa Liberalilor şi Democraţilor (ALDE) au luat decizia de denunţare unilaterală a Protocolului de constituire a Coaliţiei de Guvernare pentru Dezvoltare şi Democraţie P.S.D.-ALDE din data de 19 decembrie 2016 şi de retragere a ALDE din coaliţia de guvernare. Ca urmare a ruperii coaliţiei de guvernare şi încetării protocolului de guvernare P.S.D.-ALDE prin denunţare unilaterală, senatorul şi preşedintele ALDE, Călin Popescu-Tăriceanu, propus şi ales în funcţia de preşedinte al Senatului din partea coaliţiei de guvernare, şi-a anunţat demisia din funcţia de preşedinte al Senatului în şedinţa plenului Camerei din data de 2 septembrie 2019. Având în vedere vacanţa funcţiei, s-a declanşat procedura de alegere a unui nou preşedinte al Senatului, conform art. 23 din Regulamentul Senatului
, care la alin. (1)
 prevede că „Preşedintele Senatului este ales, prin vot secret, cu buletine de vot pe care sunt înscrise, în ordinea descrescătoare a mărimii grupului parlamentar, numele şi prenumele tuturor candidaţilor propuşi de liderii grupurilor parlamentare. Fiecare grup poate face o singură propunere“. Deşi norma regulamentară prevede că un grup parlamentar poate propune un candidat, care în mod implicit este membru al respectivului grup, grupul senatorial P.S.D. l-a propus pentru funcţia de preşedinte al Senatului pe senatorul Teodor Meleşcanu, membru al grupului parlamentar ALDE. În urma rezultatelor înregistrate în turul doi de scrutin, senatorul Teodor Meleşcanu a fost ales preşedinte al Senatului, lucru consfinţit prin Hotărârea Senatului României nr. 36 din 10 septembrie 2019
. Senatorul Teodor Meleşcanu, în noua calitate de preşedinte al Senatului, a anunţat în plenul acestei Camere că îşi menţine calitatea de membru în grupul parlamentar ALDE.

    4. Prin raportare la considerentele rezultate din jurisprudenţa Curţii Constituţionale cu privire la admisibilitatea sesizărilor privind neconstituţionalitatea unor hotărâri ale Camerelor Parlamentului, autorii sesizării consideră că Hotărârea Senatului nr. 36/2019
 pentru alegerea preşedintelui Senatului intră sub incidenţa dispoziţiilor art. 27 din Legea nr. 47/1992
 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, fiind o hotărâre care prin obiectul ei vizează organizarea şi funcţionarea unei autorităţi de rang constituţional (Senatul României), iar normele încălcate în procedura adoptării sunt atât de rang constituţional, cât şi infraconstituţional (Regulamentul Senatului). Hotărârea Senatului nr. 36/2019
 încalcă în mod efectiv, şi nu formal, reguli şi principii constituţionale reglementate la nivel de Constituţie
, respectiv principiul configuraţiei politice prevăzut de art. 64 alin. (5) din Constituţie
, motiv pentru care apreciază că sesizarea de neconstituţionalitate îndeplineşte toate condiţiile de admisibilitate.

    5. Autorii sesizării apreciază că prin adoptarea Hotărârii Senatului României nr. 36/2019
 au fost încălcate prevederile constituţionale şi infraconstituţionale privind principiul configuraţiei politice în organizarea, conducerea şi funcţionarea Camerelor Parlamentului, principiul egalităţii între grupurile parlamentare, respectiv principiul autonomiei celor două Camere ale Parlamentului.

    6. Unul dintre principiile fundamentale ale organizării, conducerii şi funcţionării Camerelor Parlamentului este respectarea configuraţiei politice a celor două Camere legislative şi, pe ansamblu, a forului legislativ. Întrucât la alegerea Camerelor Parlamentului participă candidaţi propuşi de partide politice, de alianţe politice sau electorale, competitoare în alegerile parlamentare, este firesc ca Parlamentul ales să aibă o anumită coloratură sau configuraţie politică. Aceasta rezultă din spectrul tuturor partidelor politice ai căror reprezentanţi aleşi, deputaţi şi senatori, fac parte din fiecare Cameră. Este esenţial să se cunoască şi să se respecte în mod strict configuraţia politică rezultată din alegeri, această cerinţă fiind special subliniată în teza finală a art. 31 alin. (3) din Regulamentul Senatului
, în care se prevede că „După alegerea unui nou preşedinte al Senatului se renegociază, dacă este cazul, de îndată, repartizarea celorlalte funcţii din Biroul permanent, procedându-se potrivit dispoziţiilor prezentului regulament, astfel încât noul Birou permanent să reflecte configuraţia politică rezultată din alegeri“.

    7. Autorii sesizării susţin că expresia concretă a configuraţiei politice a Senatului sunt partidele politice parlamentare, prin grupurile acestora, constituite şi organizate potrivit regulamentului Camerei respective. La rândul lor, partidele politice parlamentare sunt extensii ale voinţei suverane a corpului electoral exprimate prin vot. Legătura între partidele politice parlamentare şi voinţa electorală suverană a cetăţenilor reprezintă o componentă originară a ideii de parlamentarism.

    De aceea, art. 64 alin. (5) din Constituţie
1   2   >  

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

Inapoi la Cautare

Comentarii Act

Nu sunt comentarii momentan.

Posteaza pe retele sociale

Pentru a posta un comentariu trebuie sa va autentificati


Daca nu aveti inca un cont si vreti sa va inregistrati dati click aici


Despre Companie

CTCE este liderul national in domeniul software legislativ. Avem o experienta de peste 35 ani in domeniul dezvoltarii de aplicatii software.
(aflati mai multe)

Termeni si Conditii
Comanda LegisPlus
Testeaza LegisPlus
Resurse Lege-Online

Nota CTCE

Continutul, designul, structura, precum si materialele Lege-Online.ro apartin C.T.C.E. - Piatra Neamt si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala.

Intrati in Contact

  • Telefon:
    (0233) 211 020 / (0233) 218 110
  • E-mail:
    office@ctce.ro
  • Adresa:
    Bd. Decebal, nr. 32
    610076, Piatra Neamt, Neamt
    Romania


CTCE - Centrul Teritorial de Calcul Economic

Info

Se încarcã, vã rugãm asteptati.