Inapoi la Cautare

DECIZIE 248 /2020


referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 39 alin. (1) lit. b) din Codul penal


Puteti sa consultati o forma actualizata la data 24.09.2020, conform modificarilor publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, apasand butonul Cumpara Act.

Cumparati Actul varianta DOC

Forma la zi
Pret: 13,00 RON cu TVA
Doriti o forma actualizata , la zi (24.09.2020) , a acestui act ? Cumparati acum online, rapid si simplu varianta DOC !

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC



	

┌───────────────────┬──────────────────┐
│Valer Dorneanu │- preşedinte │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Cristian Deliorga │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Marian Enache │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Daniel Marius Morar│- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Mona-Maria │- judecător │
│Pivniceru │ │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Gheorghe Stan │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Livia Doina Stanciu│- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Elena-Simina │- judecător │
│Tănăsescu │ │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Varga Attila │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Oana-Cristina Puică│- │
│ │magistrat-asistent│
└───────────────────┴──────────────────┘


    Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Răzvan Horaţiu Radu.

    1. Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 39 alin. (1) lit. b) din Codul penal
, excepţie ridicată de Delia Elena Mailat în Dosarul nr. 1.883/102/2015 al Tribunalului Mureş - Secţia penală şi care formează obiectul Dosarului Curţii Constituţionale nr. 2.882D/2017.

    2. La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care procedura de citare este legal îndeplinită.

    3. Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele Curţii acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate, invocând, în acest sens, jurisprudenţa în materie a Curţii Constituţionale, şi anume deciziile nr. 113 din 28 februarie 2019
 şi nr. 544 din 26 septembrie 2019
. Arată, în acest sens, că tratamentul sancţionator al concursului ideal de infracţiuni constituie un aspect ce ţine de politica penală a statului, intrând în marja de apreciere a legiuitorului. Consideră că gradul de pericol social al concursului formal este la fel de mare ca cel al concursului real, întrucât prin săvârşirea unei singure acţiuni/inacţiuni se produc rezultatele mai multor infracţiuni, astfel că se impune acelaşi tratament sancţionator.

    CURTEA,

    având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine următoarele:

    4. Prin Încheierea din 22 noiembrie 2017, pronunţată în Dosarul nr. 1.883/102/2015, Tribunalul Mureş - Secţia penală a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 39 alin. (1) lit. b) din Codul penal
. Excepţia a fost ridicată de Delia Elena Mailat cu ocazia soluţionării unei cauze penale.

    5. În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autoarea acesteia susţine că dispoziţiile art. 39 alin. (1) lit. b) din Codul penal
 încalcă principiul egalităţii cetăţenilor în faţa legii şi a autorităţilor publice, fără privilegii şi fără discriminări, precum şi condiţiile privind restrângerea exerciţiului unor drepturi sau al unor libertăţi, raportate la libertatea individuală, întrucât stabilesc un regim sancţionator rigid - cu spor obligatoriu şi fix - inclusiv pentru concursul ideal de infracţiuni. Consideră, astfel, că „este discriminată persoana care datorită unei singure acţiuni/omisiuni răspunde pentru un concurs ideal raportat la un regim sancţionator identic (cumul juridic cu spor obligatoriu) celui aplicabil persoanei care acţionează în mod repetat (acţiuni multiple), la diferite intervale de timp şi în baza unor rezoluţii infracţionale distincte“. Arată că, sub imperiul Codului penal din 1969
, sporul facultativ oferea instanţei de judecată posibilitatea de a opera o distincţie între concursul real şi cel ideal atunci când aplica pedeapsa rezultantă, în timp ce textul de lege criticat impune un tratament sancţionator identic pentru cele două forme ale concursului de infracţiuni. Or, „dincolo de libertatea legiuitorului de a alege regimul sancţionator în materia concursului de infracţiuni, nu se poate susţine că acesta are o libertate absolută şi discreţionară de a oferi un tratament identic sub aspectul regimului sancţionator, atâta vreme cât acesta poate duce la o restrângere drastică a dreptului fundamental la libertate, ce nu poate fi justificată din perspectiva principiului proporţionalităţii, prevăzut de art. 53 alin. (2) din Constituţie
“. Invocă, în acest sens, considerentele deciziilor Curţii Constituţionale nr. 661 din 4 iulie 2007
, nr. 256 din 5 mai 2016
, paragraful 16, nr. 545 din 12 iulie 2016
, paragraful 26, şi nr. 368 din 30 mai 2017, paragraful 22. Menţionează că, potrivit jurisprudenţei Curţii, regimul sancţionator al concursului de infracţiuni are scopul de a sancţiona în mod adecvat perseverenţa infracţională a inculpatului (Decizia nr. 711 din 27 octombrie 2015
, paragraful 28, Decizia nr. 782 din 17 noiembrie 2015
, paragraful 16, Decizia nr. 210 din 12 aprilie 2016
1   2   >  

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

Inapoi la Cautare

Comentarii Act

Nu sunt comentarii momentan.

Posteaza pe retele sociale

Pentru a posta un comentariu trebuie sa va autentificati


Daca nu aveti inca un cont si vreti sa va inregistrati dati click aici


Despre Companie

CTCE este liderul national in domeniul software legislativ. Avem o experienta de peste 35 ani in domeniul dezvoltarii de aplicatii software.
(aflati mai multe)

Termeni si Conditii
Comanda LegisPlus
Testeaza LegisPlus
Resurse Lege-Online

Nota CTCE

Continutul, designul, structura, precum si materialele Lege-Online.ro apartin C.T.C.E. - Piatra Neamt si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala.

Intrati in Contact

  • Telefon:
    (0233) 211 020 / (0233) 218 110
  • E-mail:
    office@ctce.ro
  • Adresa:
    Bd. Decebal, nr. 32
    610076, Piatra Neamt, Neamt
    Romania


CTCE - Centrul Teritorial de Calcul Economic

Info

Se încarcã, vã rugãm asteptati.