Inapoi la Cautare

DECIZIE 242 /2003


referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 1, 5 şi 9 din Decretul-lege nr. 118/1990 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate din motive politice de dictatura instaurată cu începere de la 6 martie 1945, precum şi celor deportate în străinătate ori constituite în prizonieri, republicat, precum şi ale art. 3 şi 7 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 214/1999 privind acordarea calităţii de luptător în rezistenta anticomunista persoanelor condamnate pentru infracţiuni săvârşite din motive politice, persoanelor împotriva cărora au fost dispuse, din motive politice, măsuri administrative abuzive, precum şi persoanelor care au participat la acţiuni de împotrivire cu arme şi de răsturnare prin forţa a regimului comunist instaurat în România, ordonanţa completată prin Legea nr. 212/2003


Puteti sa consultati o forma actualizata la data 28.09.2021, conform modificarilor publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, apasand butonul Cumpara Act.

Cumparati Actul varianta DOC

Forma la zi
Pret: 13,00 RON cu TVA
Doriti o forma actualizata , la zi (28.09.2021) , a acestui act ? Cumparati acum online, rapid si simplu varianta DOC !

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC


         CURTEA,

având în vedere actele şi lucrările dosarului, constata următoarele:

    Prin Încheierea din 5 noiembrie 2002, pronunţată în Dosarul nr. 4.613/2002, Tribunalul Braşov - Secţia comercială şi contencios administrativ a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 1, 5 şi 9 din Decretul-lege nr. 118/1990, republicat, precum şi ale art. 7 din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 214/1999, excepţie ridicată de Adrian Octav Fulea.

    În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate, autorul acesteia susţine, în esenta, ca dispoziţiile art. 1 lit. b) din Decretul-lege nr. 118/1990 şi ale art. 3 din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 214/1999 instituie o discriminare faţă de persoanele care au fost tratate psihiatric obligatoriu, ambulatoriu, în raport cu persoanele internate în spitalele de psihiatrie "pe motive politice în ambele cazuri". Se considera ca "internarea în spitalele de psihiatrie era măsura punitiva în primul rând prin tratamentele medicale aplicate, şi, doar apoi, prin claustrarea în spital".

    De asemenea, autorul excepţiei susţine, în memoriul depus la instanţa, ca dispoziţiile art. 5 şi 9 din Decretul-lege nr. 118/1990, republicat, sunt discriminatorii faţă de persoanele care au fost pensionate fortat "pentru invaliditate psihică", precum şi faţă de persoanele care, "datorită etichetei de invalid psihic", nu au mai putut "să se angajeze de atunci".

    Totodată, sunt criticate şi dispoziţiile art. 7 alin. (2) din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 214/1999, sustinandu-se ca acestea instituie o discriminare în ceea ce-i priveşte pe cei etichetati şi trataţi ca bolnavi psihic, faţă de cei condamnaţi din motive politice ale căror condamnări "au rămas fără efect după 1999", restituindu-li-se averea confiscată, în timp ce pentru cei declaraţi bolnavi psihic nu s-au prevăzut măsuri reparatorii pentru faptul ca au fost dati afară din serviciu sau au fost pensionaţi fără voia lor.

    Autorul excepţiei de neconstituţionalitate invoca, în susţinerea excepţiei, încălcarea dispoziţiilor art. 16 şi 54 din Constituţie.

    Tribunalul Braşov - Secţia comercială şi contencios administrativ considera ca excepţia este neîntemeiată. Se apreciază ca textele criticate nu cuprind dispoziţii neconstituţionale, autorului excepţiei de neconstituţionalitate revenindu-i obligaţia de a dovedi calitatea de "luptător în rezistenta anticomunista" ori situaţiile de fapt reglementate pentru a beneficia de drepturile prevăzute în textele de lege criticate.

    Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate. De asemenea, în conformitate cu dispoziţiile art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu modificările ulterioare, s-a solicitat punctul de vedere al instituţiei Avocatul Poporului.

    Guvernul apreciază ca excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 1 alin. (1) lit. c) şi ale art. 1 alin. (5) din Decretul-lege nr. 118/1990, republicat, este inadmisibila, iar excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 9 din Decretul-lege nr. 118/1990, republicat, precum şi cea a dispoziţiilor art. 7 din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 214/1999 sunt neintemeiate.

    În argumentarea acestui punct de vedere se arata ca, în realitate, autorul excepţiei considera neconstituţionale dispoziţiile art. 1 şi ale art. 5 alin. (1) din Decretul-lege nr. 118/1990, republicat, în măsura în care acestea nu se aplică şi persoanelor supuse fortat unui tratament psihiatric obligatoriu ori care nu au putut să se angajeze datorită unei pensionari abuzive, pe motiv de invaliditate psihică, dispuse din ratiuni politice. Or, susţine Guvernul, "necuprinderea acestor măsuri abuzive, dispuse din motive politice, în categoria situaţiilor pentru care se acordă drepturile prevăzute de Decretul-lege nr. 118/1990 nu constituie o încălcare a vreunei prevederi constituţionale, ci reprezintă o opţiune de reglementare, iar eventuala completare a dispoziţiilor art. 1 din Decretul-lege nr. 118/1990 este de competenţa legiuitorului".

    Referitor la critica dispoziţiilor art. 9 din Decretul-lege nr. 118/1990, republicat, Guvernul arata ca prevederea legală privind obligativitatea dovedirii situaţiei de fapt, indicată de acest text, ca persoanele în cauza "nu au putut să-şi exercite profesia sau, după caz, ocupaţia pe perioada în care au fost persecutate sau urmărite din motive politice" nu este neconstitutionala, întrucât nu creează discriminări.

    De asemenea, Guvernul considera ca nici dispoziţiile art. 7 din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 214/1999, prin care se acordă anumite drepturi persoanelor cărora li s-a recunoscut şi acordat calitatea de "luptător în rezistenta anticomunista", în măsura în care se dovedeşte aceasta calitate, nu încalcă dispoziţiile art. 16 din Constituţie.

    Avocatul Poporului considera ca textele de lege criticate sunt constituţionale, acestea nefiind contrare prevederilor art. 16 şi 41 din Constituţie.

    Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
<   1   2   3   >  

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

Inapoi la Cautare

Despre Companie

CTCE este liderul national in domeniul software legislativ. Avem o experienta de peste 35 ani in domeniul dezvoltarii de aplicatii software.
(aflati mai multe)

Termeni si Conditii
Comanda iLegis
Testeaza iLegis
Resurse Lege-Online

Nota CTCE

Continutul, designul, structura, precum si materialele Lege-Online.ro apartin C.T.C.E. - Piatra Neamt si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala.

Intrati in Contact

  • Telefon:
    (0233) 211 020 / (0233) 218 110
  • E-mail:
    office@ctce.ro
  • Adresa:
    Bd. Decebal, nr. 32
    610076, Piatra Neamt, Neamt
    Romania


CTCE - Centrul Teritorial de Calcul Economic