Inapoi la Cautare

DECIZIE 241 /2003


referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 2 alin. (1) lit. g) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 28/1999 privind obligaţia agenţilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, republicată


Puteti sa consultati o forma actualizata la data 19.09.2021, conform modificarilor publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, apasand butonul Cumpara Act.

Cumparati Actul varianta DOC

Forma la zi
Pret: 13,00 RON cu TVA
Doriti o forma actualizata , la zi (19.09.2021) , a acestui act ? Cumparati acum online, rapid si simplu varianta DOC !

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC


    În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine ca dispoziţiile art. 2 alin. (1) lit. g) din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 28/1999, republicată, instituie o discriminare, deoarece exceptează de la obligaţia utilizării aparatelor de marcat electronice fiscale casele de schimb valutar ale băncilor, creând astfel premisele unei concurente neloiale, în detrimentul celorlalte societăţi comerciale care au case de schimb valutar, şi instituind totodată sarcini suplimentare asupra proprietăţii private a acestor societăţi comerciale. Considera ca dispoziţiile legale criticate încalcă prevederile art. 41 alin. (2) şi ale art. 134 alin. (2) lit. a) din Constituţie.

    Judecătoria Sectorului 5 Bucureşti apreciază ca dispoziţiile legale criticate prin excepţia de neconstituţionalitate nu contravin prevederilor art. 41 alin. (2) din Constituţie, având în vedere ca norma constituţională ocroteşte proprietatea privată existenta în patrimoniul unui titular, iar nu "dreptul la obţinerea unui profit într-un anumit cuantum". Nu sunt incalcate nici prevederile art. 134 alin. (2) lit. a) din Constituţie, întrucât "nu poate fi vorba de crearea premiselor pentru concurenta neloială, atâta vreme cat aplicabilitatea unui anumit regim juridic societăţilor bancare este impusa de specificul activităţii acestora".

    În conformitate cu dispoziţiile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, precum şi Guvernului pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia ridicată.

    Preşedintele Camerei Deputaţilor considera ca excepţia de neconstituţionalitate nu este intemeiata, întrucât textul de lege examinat nu exceptează casele de schimb valutar ale băncilor, înfiinţate în afară sediului acestora, de obligaţia utilizării aparatelor de marcat electronice fiscale, toate casele de schimb valutar fiind supuse unui regim juridic comun. Astfel, nu este lezata nici proprietatea privată şi nici principiul concurentei loiale. Constituţionalitatea dispoziţiilor legale criticate a fost stabilită şi prin Decizia nr. 23/2003 a Curţii Constituţionale.

    Guvernul apreciază ca invocarea încălcării prevederilor art. 41 alin. (2) şi ale art. 134 alin. (2) lit. a) din Constituţie "nu poate fi acceptată, atât sub aspectul lipsei incidentei dispoziţiilor constituţionale citate asupra cauzei, cat şi datorită faptului ca statul, actionand în interes public, este legitimat sa ia măsurile legale de protejare a acestui interes în activitatea economică, financiară şi valutară", conform prevederilor art. 134 alin. (2) lit. b) din Constituţie.

    Preşedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate ridicată.

      CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Preşedintelui Camerei Deputaţilor şi cel al Guvernului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile Legii nr. 47/1992, retine următoarele:

    Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competenţa, potrivit dispoziţiilor art. 144 lit. c) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 şi 23 din Legea nr. 47/1992, republicată, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate ridicată.

    Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispozitile art. 2 alin. (1) lit. g) din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligaţia agenţilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, aprobată şi modificată prin Legea nr. 64/2002 şi republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 381 din 5 iunie 2002. Aceste dispoziţii au următoarea redactare:

    "Se exceptează de la prevederile art. 1 alin. (1): [...]

    g) activităţile de asigurări, precum şi activităţile financiare şi bancare, cu excepţia caselor de schimb valutar aparţinând persoanelor juridice autorizate;"

    Potrivit susţinerilor autorului excepţiei, dispoziţiile legale criticate sunt contrare următoarelor prevederi constituţionale:

    - Art. 41 alin. (2): "Proprietatea privată este ocrotită în mod egal de lege, indiferent de titular. Cetăţenii străini şi apatrizii nu pot dobândi dreptul de proprietate asupra terenurilor.";

    - Art. 134 alin. (2) lit. a): "Statul trebuie să asigure:
<   1   2   3   >  

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

Inapoi la Cautare

Despre Companie

CTCE este liderul national in domeniul software legislativ. Avem o experienta de peste 35 ani in domeniul dezvoltarii de aplicatii software.
(aflati mai multe)

Termeni si Conditii
Comanda iLegis
Testeaza iLegis
Resurse Lege-Online

Nota CTCE

Continutul, designul, structura, precum si materialele Lege-Online.ro apartin C.T.C.E. - Piatra Neamt si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala.

Intrati in Contact

  • Telefon:
    (0233) 211 020 / (0233) 218 110
  • E-mail:
    office@ctce.ro
  • Adresa:
    Bd. Decebal, nr. 32
    610076, Piatra Neamt, Neamt
    Romania


CTCE - Centrul Teritorial de Calcul Economic