Inapoi la Cautare

DECIZIE 234 /2020


referitoare la sesizarea de neconstituţionalitate a Hotărârii Camerei Deputaţilor nr. 1/2020 pentru alegerea vicepreşedinţilor, secretarilor şi chestorilor Camerei Deputaţilor


Puteti sa consultati o forma actualizata la data 25.02.2021, conform modificarilor publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, apasand butonul Cumpara Act.

Cumparati Actul varianta DOC

Forma la zi
Pret: 13,00 RON cu TVA
Doriti o forma actualizata , la zi (25.02.2021) , a acestui act ? Cumparati acum online, rapid si simplu varianta DOC !

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC


    6. În consecinţă, atât Regulamentul Camerei Deputaţilor,
 cât şi deciziile Curţii Constituţionale statuează existenţa unei înţelegeri, a unui consens, concretizat într-un înscris semnat de toţi liderii grupurilor parlamentare cu privire la repartizarea funcţiilor în cadrul biroului permanent. Inexistenţa înţelegerii atrage nulitatea hotărârii prin care se stabileşte componenţa nominală a biroului permanent pentru sesiunea parlamentară în curs, atunci când absenţa înţelegerii are ca temei un motiv obiectiv constând în greşita repartizare, fără respectarea ponderii, a funcţiilor în cadrul biroului permanent, situaţie definită de absenţa îndeplinirii cumulative a celor două condiţii subliniate mai sus; existenţa unei negocieri între liderii de grup şi determinarea ponderii fiecărui grup parlamentar în configuraţia politică a Camerei Deputaţilor. De altfel, Curtea Constituţională a subliniat prin Decizia nr. 85 din 13 februarie 2019
, paragraful 65, că funcţiile revin de drept fiecărui grup parlamentar, cu îndeplinirea condiţiilor menţionate.

    7. Având în vedere acestea, se susţine că Hotărârea Camerei Deputaţilor nr. 1/2020
 a fost supusă votului Camerei Deputaţilor şi adoptată de aceasta în lipsa consensului, înţelegerii verbale sau scrise, între liderii grupurilor parlamentare şi cu stabilirea greşită a ponderii fiecărui grup parlamentar în configuraţia politică a Camerei Deputaţilor. Inexistenţa înţelegerii în cazul suspus criticii de neconstituţionalitate a fost determinată, de exemplu, fără a constitui elementul definitoriu al sesizării, de repartizarea unei funcţii în plus Grupului parlamentar al PSD şi repartizarea unei funcţii în minus Grupului parlamentar al PNL, cu încălcarea principiului repartizării funcţiilor cu respectarea ponderii politice a grupurilor parlamentare la începutul fiecărei sesiuni parlamentare.

    8. Or, această situaţie atrage neconstituţionalitatea Hotărârii Camerei Deputaţilor nr. 1/2020
, deoarece nu sunt respectate dispoziţiile art. 64 alin. (2) teza a doua
 şi alin. (3) din Constituţie
. Eventuala repartizare în viitoarea sesiune parlamentară a funcţiei eronat distribuite în prezenta sesiune parlamentară nu acoperă viciul de constituţionalitate, deoarece nu poate fi anticipată situaţia în care ponderea fiecărui grup în configuraţia politică a Camerei Deputaţilor rămâne aceeaşi sau se modifică în sesiunea următoare. Prin însuşirea fără drept a unei funcţii în cadrul biroului permanent, un grup politic parlamentar îşi creează un avantaj în adoptarea unor decizii în exerciţiul atribuţiilor constituţionale ale Parlamentului, în ansamblul său, ori a Camerei Deputaţilor, în particular, cum ar fi, de exemplu: procedura moţiunii de cenzură, prevăzută de art. 113 din Constituţie
, procedura învestirii Guvernului prevăzută de art. 103 din Constituţie
, procedura moţiunii simple, prevăzută de art. 112 din Constituţie
, procedura ridicării imunităţii parlamentare, prevăzută de art. 72 din Constituţie
.

    9. În final, se susţine că, în conformitate cu Decizia Curţii Constituţionale nr. 1.490 din 17 noiembrie 2010
, repartizarea funcţiilor se realizează prin raportarea la ponderea actuală a fiecărui grup parlamentar în configuraţia politică a Camerei Deputaţilor, ceea ce atrage obligaţia Parlamentului, ca autoritate legislativă, inclusiv a Camerei Deputaţilor, ca parte a acestei autorităţi, să respecte principiul colaborării loiale între autorităţile statului concretizat în respectarea deciziilor Curţii Constituţionale care au efect erga omnes de la data publicării acestora în Monitorul Oficial al României. Se invocă, în acest sens, Decizia Curţii Constituţionale nr. 81 din 27 februarie 2013
.

    10. În conformitate cu dispoziţiile art. 27 alin. (2)
 şi (3) din Legea nr. 47/1992
 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, sesizarea a fost comunicată preşedintelui Camerei Deputaţilor, pentru a comunica punctul de vedere al Biroului permanent al Camerei Deputaţilor.

    11. În punctul de vedere transmis Curţii Constituţionale de către Biroul permanent al Camerei Deputaţilor, prin Adresa nr. 2/1.983 din 9 martie 2020, înregistrată la Curtea Constituţională cu nr. 1.662 din 9 martie 2020, se solicită respingerea sesizării.

    12. În acest sens, cu privire la critica referitoare la încălcarea dispoziţiilor art. 64 alin. (2) teza a doua din Constituţie
, potrivit cărora ceilalţi membri ai birourilor permanente sunt aleşi la începutul fiecărei sesiuni, se susţine că aceste prevederi sunt invocate într-un mod opus situaţiei concrete. Biroul permanent al Camerei Deputaţilor s-a constituit întocmai în conformitate cu aceste prevederi constituţionale, componenţa acestuia fiind aprobată ca urmare a îndeplinirii unei majorităţi parlamentare şi adoptată prin Hotărârea Camerei Deputaţilor nr. 1 din 3 februarie 2020
, de plenul Camerei Deputaţilor.
<   1   2   3   >  

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

Inapoi la Cautare

Comentarii Act

Nu sunt comentarii momentan.

Posteaza pe retele sociale

Pentru a posta un comentariu trebuie sa va autentificati


Daca nu aveti inca un cont si vreti sa va inregistrati dati click aici


Despre Companie

CTCE este liderul national in domeniul software legislativ. Avem o experienta de peste 35 ani in domeniul dezvoltarii de aplicatii software.
(aflati mai multe)

Termeni si Conditii
Comanda LegisPlus
Testeaza LegisPlus
Resurse Lege-Online

Nota CTCE

Continutul, designul, structura, precum si materialele Lege-Online.ro apartin C.T.C.E. - Piatra Neamt si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala.

Intrati in Contact

  • Telefon:
    (0233) 211 020 / (0233) 218 110
  • E-mail:
    office@ctce.ro
  • Adresa:
    Bd. Decebal, nr. 32
    610076, Piatra Neamt, Neamt
    Romania


CTCE - Centrul Teritorial de Calcul Economic

Info

Se încarcã, vã rugãm asteptati.