┌───────────────────┬──────────────────┐
│Valer Dorneanu │- preşedinte │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Cristian Deliorga │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Marian Enache │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Daniel Marius Morar│- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Mona-Maria │- judecător │
│Pivniceru │ │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Gheorghe Stan │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Livia Doina Stanciu│- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Elena-Simina │- judecător │
│Tănăsescu │ │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Varga Attila │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Ioana Marilena │- │
│Chiorean │magistrat-asistent│
└───────────────────┴──────────────────┘
1. Pe rol se află soluţionarea sesizării de neconstituţionalitate a
Hotărârii Camerei Deputaţilor nr. 1 din 3 februarie 2020 pentru alegerea vicepreşedinţilor, secretarilor şi chestorilor Camerei Deputaţilor, sesizare formulată de Grupul parlamentar al Partidului Naţional Liberal din Camera Deputaţilor, în temeiul prevederilor
art. 146 lit. l) din Constituţie şi ale
art. 27 din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale. 2. Cu Adresa nr. 2/1.201 din 11 februarie 2020, secretarul general al Camerei Deputaţilor a transmis Curţii Constituţionale sesizarea formulată cu privire la neconstituţionalitatea
Hotărârii Camerei Deputaţilor nr. 1 din 3 februarie 2020 pentru alegerea vicepreşedinţilor, secretarilor şi chestorilor Camerei Deputaţilor, sesizare care a fost înregistrată la Curtea Constituţională cu nr. 988 din 11 februarie 2020 şi constituie obiectul Dosarului nr. 231L/2/2020. 3. În motivarea sesizării de neconstituţionalitate se susţine că hotărârea criticată contravine dispoziţiilor
art. 64 alin. (2) teza a doua, ale
art. 64 alin. (3) şi ale
art. 147 alin. (4) din Constituţie, cât şi celor ale
art. 21 alin. (3) şi ale
art. 24 din Regulamentul Camerei Deputaţilor. Referitor la admisibilitatea sesizării de neconstituţionalitate, se precizează, în primul rând, că
Hotărârea Camerei Deputaţilor nr. 1/2020 vizează aspecte ce ţin de organizarea şi funcţionarea unor autorităţi de rang constituţional şi afectează valorile, regulile şi principiile constituţionale stabilite de
art. 1 alin. (5) şi
art. 61 alin. (1) din Constituţie. În baza
art. 146 lit. l) din Constituţie raportat la
art. 27 din Legea nr. 47/1992, instanţa de contencios constituţional poate controla constituţionalitatea hotărârilor Camerei Deputaţilor fără ca prin aceasta să fie afectat principiul autonomiei parlamentare. În consecinţă, se susţine că sesizarea este admisibilă. 4. Cu privire la situaţia de fapt, autorul sesizării arată că
Hotărârea Camerei Deputaţilor nr. 1/2020 a fost adoptată cu respectarea prevederilor
art. 76 alin. (2) din Constituţie. 5. Se susţine că motivul de neconstituţionalitate de natură extrinsecă vizează adoptarea actului infraconstituţional fără existenţa unei înţelegeri prealabile a liderilor de grup cu privire la repartizarea funcţiilor în cadrul Biroului permanent al Camerei Deputaţilor. Astfel, potrivit dispoziţiilor
art. 21 alin. (3) şi ale
art. 24 alin. (1) din Regulamentul Camerei Deputaţilor, repartizarea funcţiilor în cadrul Biroului permanent al Camerei Deputaţilor se realizează cu îndeplinirea a două condiţii cumulative: a) prin negociere între liderii grupurilor parlamentare din Camera Deputaţilor; b) aplicarea unui criteriu obiectiv, respectiv determinarea ponderii fiecărui grup parlamentar în configuraţia politică a Camerei Deputaţilor (total număr de deputaţi), la momentul începerii sesiunii parlamentare. Această concluzie este dedusă şi din jurisprudenţa Curţii Constituţionale, sens în care se invocă
Decizia nr. 1.490 din 17 noiembrie 2010.