Inapoi la Cautare

DECIZIE 23 /2002


referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 17 alin. 1^1 din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecătorească, republicată, cu modificările ulterioare


Puteti sa consultati o forma actualizata la data 24.10.2021, conform modificarilor publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, apasand butonul Cumpara Act.

Cumparati Actul varianta DOC

Forma la zi
Pret: 13,00 RON cu TVA
Doriti o forma actualizata , la zi (24.10.2021) , a acestui act ? Cumparati acum online, rapid si simplu varianta DOC !

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

    Prin Încheierea din 27 martie 2001, pronunţată în Dosarul nr. 880/2000, Judecătoria Sectorului 1 Bucureşti a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 17 alin. 1^1-1^3 din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecătorească, republicată, cu modificările ulterioare, excepţie ridicată de Federaţia Independenta a Sindicatelor Mişcare Comercial din Transporturile Feroviare din Bucureşti.

    În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine ca prin adoptarea Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 179/1999 au fost modificate dispoziţiile art. 17 din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecătorească, republicată, fiind introduse alin. 1^1, 1^2 şi 1^3. Astfel, au fost incalcate prevederile art. 123, art. 124 alin. (1), art. 125 alin. (1) şi (3), precum şi ale art. 51 din Constituţie, întrucât asistenţii judiciari, fiind funcţionari publici, nu pot intra alături de magistraţi în compunerea instanţei de judecată.

    Judecătoria Sectorului 1 Bucureşti, exprimandu-şi opinia, apreciază ca excepţia este nefondata, deoarece textul de lege criticat nu numai că nu contravine dispoziţiilor art. 123, 124 şi 125 din Constituţie, ci, dimpotriva, "este în concordanta cu litera şi spiritul Constituţiei". Faptul ca în cazul litigiilor de muncă completul de judecată este format dintr-un judecător şi doi asistenţi judiciari nu influenţează asupra infaptuirii justiţiei ori asupra statutului judecătorilor, ci s-au avut în vedere o mai buna protecţie a drepturilor şi libertăţilor cetăţenilor, precum şi o garanţie a drepturilor constituţionale la munca şi protecţie socială.

    Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.

    Preşedintele Camerei Deputaţilor, în punctul sau de vedere, considera ca dispoziţiile art. 17 alin. 1^1, 1^2 şi 1^3 din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecătorească, republicată, introduse prin Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 179/1999, sunt constituţionale şi propune respingerea excepţiei de neconstituţionalitate. Se arata ca, potrivit art. 125 alin. (1) din Constituţie, Curtea Suprema de Justiţie are un statut constituţional, celelalte instanţe judecătoreşti stabilindu-se prin lege. Aceasta înseamnă ca sistemul instanţelor judecătoreşti este perfectibil "prin introducerea unor posibile verigi jurisdicţionale care să conducă la perfecţionarea actului de justiţie, prin crearea chiar a unor instanţe speciale competente sa acţioneze pentru înfăptuirea justiţiei într-un anumit domeniu".

    Guvernul, în punctul sau de vedere, apreciază ca excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 17 alin. 1^1, 1^2 şi 1^3 din Legea nr. 92/1992, republicată, modificată prin Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 179/1999, este neîntemeiată. Se arata ca asistenţii judiciari trebuie să îndeplinească, potrivit legii, condiţiile cerute pentru judecători şi depun acelaşi jurământ ca şi judecătorii. În ceea ce priveşte dispoziţiile legale criticate, acestea au fost introduse la cererea sindicatelor, cu avizul Consiliului Economic şi Social.

    Preşedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere.

                              CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale preşedintelui Camerei Deputaţilor şi Guvernului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, retine următoarele:

    Curtea Constituţională constata ca a fost legal sesizată şi este competenţa, potrivit prevederilor art. 144 lit. c) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 şi 23 din Legea nr. 47/1992, republicată, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate ridicată.

    Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate, potrivit formulării autorului excepţiei, îl constituie dispoziţiile art. 17 alin. 1^1 -1^3 din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecătorească, republicată, cu modificările ulterioare. Aceste dispoziţii au fost introduse prin art. I pct. 6 din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 179/1999, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 559 din 17 noiembrie 1999, ordonanţa aprobată şi modificată prin Legea nr. 118/2001 (publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 162 din 30 martie 2001).

    Dispoziţiile art. 17 alin. 1^1-1^3 din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecătorească, republicată, au următorul conţinut: "Cauzele privind conflictele de muncă şi litigiile de muncă se judeca în prima instanţa, cu celeritate, de către un complet format dintr-un judecător şi doi asistenţi judiciari, dintre care unul reprezintă asociaţiile patronale, iar celălalt reprezintă sindicatele. Hotărârile în aceste cauze se iau cu majoritatea membrilor completului.

    Asistenţii judiciari sunt numiţi pe o perioadă de 4 ani de către ministrul justiţiei, la propunerea Consiliului Economic şi Social, dintre persoanele care au studii juridice superioare şi îndeplinesc condiţiile prevăzute la art. 46 alin. 1 lit. a), c), d), e) şi alin. 2. Asistenţii judiciari depun jurământ în condiţiile art. 48, care se aplică în mod corespunzător.

    Condiţiile şi procedura de propunere a candidaţilor pentru a fi numiţi asistenţi judiciari, de către Consiliul Economic şi Social, se stabilesc prin hotărâre a Guvernului."

    Autorul excepţiei, invocand neconstituţionalitatea acestor dispoziţii legale, apreciază ca au fost incalcate următoarele prevederi constituţionale:

<   1   2   3   >  

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

Inapoi la Cautare

Despre Companie

CTCE este liderul national in domeniul software legislativ. Avem o experienta de peste 35 ani in domeniul dezvoltarii de aplicatii software.
(aflati mai multe)

Termeni si Conditii
Comanda iLegis
Testeaza iLegis
Resurse Lege-Online

Nota CTCE

Continutul, designul, structura, precum si materialele Lege-Online.ro apartin C.T.C.E. - Piatra Neamt si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala.

Intrati in Contact

  • Telefon:
    (0233) 211 020 / (0233) 218 110
  • E-mail:
    office@ctce.ro
  • Adresa:
    Bd. Decebal, nr. 32
    610076, Piatra Neamt, Neamt
    Romania


CTCE - Centrul Teritorial de Calcul Economic