Inapoi la Cautare

DECIZIE 224 /2017


referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 335 alin. (1) din Codul penal şi art. 6 pct. 6 teza a doua din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice


Puteti sa consultati o forma actualizata la data 04.12.2020, conform modificarilor publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, apasand butonul Cumpara Act.

Cumparati Actul varianta DOC

Forma la zi
Pret: 13,00 RON cu TVA
Doriti o forma actualizata , la zi (04.12.2020) , a acestui act ? Cumparati acum online, rapid si simplu varianta DOC !

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

    5. Se arată că ar fi inadmisibil a se sancţiona conducerea pe drumurile publice a unui autovehicul fără a deţine permis de conducere, dar să se permită conducerea pe drumurile publice a unui tractor fără a deţine permis de conducere, în condiţiile în care potrivit celor comunicate de Inspectoratul General al Poliţiei Române - Direcţia Rutieră rezultă că în cursul anului 2014 au existat 170 de accidente rutiere în care au fost implicate tractoare soldate cu 16 persoane decedate, 70 persoane rănite grav şi 137 persoane rănite uşor.

    6. Curtea de Apel Bucureşti - Secţia I penală apreciază că art. 6 pct. 6 teza a II-a din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002
 este neconstituţional, întrucât încalcă art. 22 alin. (1) din Constituţie
. Curtea constată lipsa unei viziuni unitare în reglementarea situaţiei autotractoarelor cuprinsă în Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002,
 inadvertenţă ce atrage după sine încălcarea dispoziţiilor art. 22 alin. (1) din Constituţie
, dar şi ale art. 335 din Codul penal
. Raţiunea acestei ordonanţe de urgenţă constă în reglementarea circulaţiei pe drumurile publice a vehiculelor, pietonilor şi a celorlalte categorii de participanţi în vederea asigurării normalei desfăşurări a unei activităţi a indivizilor în concordanţă cu evoluţia tehnică a societăţii, asigurându-se în acelaşi timp respectarea şi a celorlalte valori sociale protejate de lege, nu doar a drepturilor la liberă circulaţie, dar şi a dreptului de proprietate şi a dreptului la integritate fizică şi psihică a persoanelor. În cazul în care nu ar exista o astfel de reglementare, circulaţia pe drumurile publice ar fi haotică, punând în grav pericol integritatea persoanelor şi bunurilor. În acest sens, legiuitorul a instituit prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002
 reglementări specifice. Pornind de la o tehnică de redactare a actelor normative specifică dreptului anglo-saxon şi care, datorită bunelor sale rezultate, a început să fie uzitată şi în legislaţia românească, pentru a se evita disputele doctrinare şi jurisprudenţiale sterile, legiuitorul român, prin art. 6
 din actul normativ sus-amintit, a definit înţelesul unor termeni utilizaţi în cuprinsul actului normativ. Problema deosebită o ridică teza a doua din articolul criticat ca neconstituţional, respectiv „vehiculele care se deplasează pe şine, denumite tramvaie, precum şi tractoarele agricole sau forestiere nu sunt considerate autovehicule“. Astfel, prin intermediul art. 6
 din ordonanţa de urgenţă, care ar trebui să definească doar termeni utilizaţi în cuprinsul actului normativ, se scot practic de sub reglementarea legislaţiei penale raporturile de conflict în care pot intra conductorii vehiculelor sus-amintite. În mod cu totul surprinzător, la art. 20 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002
 se revine asupra problematicii scoaterii tractoarelor din categoria autovehiculelor şi se instituie obligaţia de posedare a permisului de conducere, în speţa de faţă a categoriei Tr- tractoare agricole sau forestiere.

    7. În aceste condiţii apreciază că art. 6 pct. 6 teza a doua din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002
 este neconstituţional prin prisma încălcării art. 22 alin. (1)
 şi art. 23 alin. (12) din Constituţie
, în măsura în care poate fi interpretat că persoanele care conduc tramvaie, tractoare agricole sau forestiere nu pot fi subiecţi activi ai infracţiunii prevăzute de art. 335 din Codul penal
 şi implicit, art. 336
 şi art. 337 din Codul penal
.

    8. Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992
, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

    9. Guvernul apreciază că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată, reţinând că dispoziţiile legale criticate definesc expresiile şi termenii utilizaţi în cadrul aceluiaşi act normativ. Definirea unor noţiuni legale este o atribuţie exclusivă a legiuitorului. Interpretarea reglementărilor aparţine organelor statului chemate să aplice acele dispoziţii legale, iar partea are posibilitatea de a invoca toate argumentele pertinente pentru a susţine o anumită modalitate de interpretare care să fie conformă cu dispoziţiile legale. Raportat la dispoziţiile cuprinse în art. 22 alin. (1) din Legea fundamentală
, criticile de neconstituţionalitate nu pot fi reţinute, deoarece această garanţie constituţională este asigurată în mod indirect şi de legea penală română care ocroteşte viaţa, integritatea fizică şi psihică a persoanelor, incriminând şi sancţionând orice faptă care aduce atingere în mod direct acestor valori. Cu privire la încălcarea prevederilor art. 23 alin. (12) din Legea fundamentală
, critica de neconstituţionalitate nu poate fi susţinută, având în vedere că atât Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002
, prin cap. VI
 şi cap. VII
, cât şi Legea nr. 286/2009, în Partea specială, titlul VII, cap. II
<   1   2   3   >  

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

Inapoi la Cautare

Comentarii Act

Nu sunt comentarii momentan.

Posteaza pe retele sociale

Pentru a posta un comentariu trebuie sa va autentificati


Daca nu aveti inca un cont si vreti sa va inregistrati dati click aici


Despre Companie

CTCE este liderul national in domeniul software legislativ. Avem o experienta de peste 35 ani in domeniul dezvoltarii de aplicatii software.
(aflati mai multe)

Termeni si Conditii
Comanda LegisPlus
Testeaza LegisPlus
Resurse Lege-Online

Nota CTCE

Continutul, designul, structura, precum si materialele Lege-Online.ro apartin C.T.C.E. - Piatra Neamt si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala.

Intrati in Contact

  • Telefon:
    (0233) 211 020 / (0233) 218 110
  • E-mail:
    office@ctce.ro
  • Adresa:
    Bd. Decebal, nr. 32
    610076, Piatra Neamt, Neamt
    Romania


CTCE - Centrul Teritorial de Calcul Economic

Info

Se încarcã, vã rugãm asteptati.