Inapoi la Cautare

DECIZIE 223 /2006


referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 60^1 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 98/1999 privind protecţia socială a persoanelor ale căror contracte individuale de muncă vor fi desfăcute ca urmare a concedierilor colective


Puteti sa consultati o forma actualizata la data 28.03.2020, conform modificarilor publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, apasand butonul Cumpara Act.

Cumparati Actul varianta DOC

Forma la zi
Pret: 13,00 RON cu TVA
Doriti o forma actualizata , la zi (28.03.2020) , a acestui act ? Cumparati acum online, rapid si simplu varianta DOC !

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

    Prin încheierile din 21 septembrie 2005, 14 octombrie 2005 şi 8 noiembrie 2005, pronunţate în dosarele nr. 2.598/2005 al Curţii de Apel Oradea - Secţia civilă mixtă, nr. 8.473/C/2005 al Curţii de Apel Timişoara - Secţia civilă şi nr. 2.597/2005 al Curţii de Apel Oradea - Secţia civilă mixtă, Curtea Constituţională a fost sesizată cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 60 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 98/1999 privind protecţia socială a persoanelor ale căror contracte individuale de muncă vor fi desfăcute ca urmare a concedierilor colective, excepţie ridicată de Florina Tatiana Căuş, Szatmari Ladislau Ludovic, Lazăr Ştefan şi alţii în cauze având ca obiect soluţionarea unor contestaţii în anulare împotriva unor decizii şi a unui recurs împotriva unei sentinţe civile, pronunţate în litigii de muncă.

    În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorii acesteia susţin că dispoziţiile art. 60^1 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 98/1999 aduc atingere dispoziţiilor art. 16 alin. (1) şi (2) şi ale art. 154 alin. (1) din Constituţie. În acest sens arată, în esenţă, că textul de lege criticat privilegiază persoanele încadrate ca salariaţi la unităţile prevăzute în anexa nr. 2 la ordonanţă, discriminând totodată persoanele disponibilizate care au prestat activitate la unităţile care nu sunt cuprinse în această anexă.

    Curtea de Apel Oradea - Secţia civilă mixtă apreciază că prevederile legale criticate sunt neconstituţionale, deoarece "nu toate persoanele disponibilizate în condiţiile Legii nr. 312/2001 de aprobare şi modificare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 98/1999 beneficiază de facilităţile acestei legi, ci doar cele disponibilizate de la unităţile cuprinse în anexa nr. 2 la lege, ceea ce evident este o discriminare".

    Curtea de Apel Timişoara - Secţia civilă consideră că excepţia de neconstituţionalitate este întemeiată, întrucât "persoane disponibilizate în aceeaşi perioadă şi pentru aceleaşi motive beneficiază de tratament diferenţiat în funcţie de faptul că figurează sau nu în anexa nr. 2 la Legea nr. 312/2001".

    Potrivit dispoziţiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierile de sesizare au fost comunicate preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

    Guvernul consideră că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată. În acest sens arată că, potrivit dispoziţiilor art. 41 alin. (2) din Constituţie, este de competenţa exclusivă a legiuitorului să reglementeze măsurile de protecţie socială de care pot beneficia salariaţii în cazul concedierilor colective, ca urmare a restructurării unităţilor în care şi-au desfăşurat activitatea în baza contractelor individuale de muncă.

    Totodată, Guvernul apreciază că prin acceptarea criticilor formulate de autorii excepţiei Curtea ar deveni legislator pozitiv, în contradicţie cu prevederile constituţionale cuprinse în art. 61 alin. (1), precum şi cu prevederile art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992. În ceea ce priveşte dispoziţiile art. 154 din Constituţie, invocate de asemenea de autorii excepţiei, se consideră că acestea nu au incidenţă în cauză.

    Avocatul Poporului apreciază că dispoziţiile art. 60^1 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 98/1999 sunt constituţionale, întrucât "dispoziţiile legale criticate nu aduc atingere sub nici un aspect principiului egalităţii în drepturi a cetăţenilor. Stabilirea prin acestea a categoriilor de persoane disponibilizate care beneficiază de plăţi compensatorii acordate din bugetul Fondului pentru plata ajutorului de şomaj intră în competenţele legiuitorului, potrivit opţiunii sale libere, în raport cu resursele financiare ce pot fi destinate acestui scop în diferite perioade". De asemenea, Avocatul Poporului arată că "nici o dispoziţie din Legea fundamentală nu consacră dreptul persoanelor disponibilizate la plăţi compensatorii".

    Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.

                                    CURTEA,

examinând încheierile de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, rapoartele întocmite de judecătorii-raportori, susţinerile reprezentantului părţii Societatea Comercială "Electrocentrale" - S.A. din Oradea, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:

    Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.

    Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate, aşa cum rezultă din examinarea încheierii de sesizare, precum şi a concluziilor scrise formulate de autorii excepţiei, îl constituie dispoziţiile art. 60^1 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 98/1999 privind protecţia socială a persoanelor ale căror contracte individuale de muncă vor fi desfăcute ca urmare a concedierilor colective, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 303 din 29 iunie 1999, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 312 din 18 iunie 2001, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 365 din 6 iulie 2001, cu modificările ulterioare.

    Textul de lege criticat are următorul cuprins:

    Art. 60^1: "(1) Începând cu data de 22 iunie 2000 beneficiază de plăţi compensatorii acordate din bugetul Fondului pentru plata ajutorului de şomaj numai persoanele disponibilizate prin concedieri colective din unităţile prevăzute în Planul de restructurare în vederea aplicării Programului de restructurare a întreprinderilor şi de reconversie profesională (RICOP), cuprinse în anexa la legea de aprobare a prezentei ordonanţe de urgenţă, care devine anexa nr. 2 «Lista cuprinzând unităţile prevăzute în Planul de restructurare în vederea aplicării Programului de restructurare a întreprinderilor şi de reconversie profesională (RICOP)»."

<   1   2   3   >  

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

Inapoi la Cautare

Comentarii Act

Nu sunt comentarii momentan.

Posteaza pe retele sociale

Pentru a posta un comentariu trebuie sa va autentificati


Daca nu aveti inca un cont si vreti sa va inregistrati dati click aici


Despre Companie

CTCE este liderul national in domeniul software legislativ. Avem o experienta de peste 35 ani in domeniul dezvoltarii de aplicatii software.
(aflati mai multe)

Termeni si Conditii
Comanda LegisPlus
Testeaza LegisPlus
Resurse Lege-Online

Nota CTCE

Continutul, designul, structura, precum si materialele Lege-Online.ro apartin C.T.C.E. - Piatra Neamt si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala.

Intrati in Contact

  • Telefon:
    (0233) 211 020 / (0233) 218 110
  • E-mail:
    office@ctce.ro
  • Adresa:
    Bd. Decebal, nr. 32
    610076, Piatra Neamt, Neamt
    Romania


CTCE - Centrul Teritorial de Calcul Economic

Info

Se încarcã, vã rugãm asteptati.