Inapoi la Cautare

DECIZIE 213 /2021


referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 59 alin. (1) şi ale art. 62^8 din Legea nr. 360/2002 privind Statutul poliţistului


Puteti sa consultati o forma actualizata la data 24.07.2021, conform modificarilor publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, apasand butonul Cumpara Act.

Cumparati Actul varianta DOC

Forma la zi
Pret: 13,00 RON cu TVA
Doriti o forma actualizata , la zi (24.07.2021) , a acestui act ? Cumparati acum online, rapid si simplu varianta DOC !

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC



	

┌───────────────────┬──────────────────┐
│Valer Dorneanu │- preşedinte │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Cristian Deliorga │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Marian Enache │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Daniel Marius Morar│- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Mona-Maria │- judecător │
│Pivniceru │ │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Gheorghe Stan │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Livia Doina Stanciu│- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Elena-Simina │- judecător │
│Tănăsescu │ │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Varga Attila │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Ioana Marilena │- │
│Chiorean │magistrat-asistent│
└───────────────────┴──────────────────┘


    Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Ioan-Sorin-Daniel Chiriazi.

    1. Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 59 alin. (1)
 şi ale art. 62^8 din Legea nr. 360/2002
 privind Statutul poliţistului, excepţie ridicată de Florin Popa în Dosarul nr. 181/119/2018 al Curţii de Apel Braşov - Secţia contencios administrativ şi fiscal şi care formează obiectul Dosarului Curţii Constituţionale nr. 1.212D/2018.

    2. La apelul nominal se constată lipsa părţilor. Procedura de citare este legal îndeplinită.

    3. Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele Curţii acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care solicită respingerea, ca neîntemeiată, a excepţiei de neconstituţionalitate, deoarece răspunderea disciplinară a poliţiştilor este reglementată prin lege organică. Astfel, Legea nr. 360/2002
 prevede în detaliu procedura disciplinară, principiile acesteia, dreptul la apărare şi etapele procedurii, în art. 59
 detaliindu-se procedura cercetării prealabile. În concluzie, toate aspectele esenţiale ale procedurii disciplinare sunt reglementate prin lege organică, iar nu prin regulament - act inferior legii.

    CURTEA,

    având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată următoarele:

    4. Prin Încheierea din 24 iulie 2018, pronunţată în Dosarul nr. 181/119/2018, Curtea de Apel Braşov - Secţia contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 59 alin. (1)
 şi ale art. 62^8 din Legea nr. 360/2002
 privind Statutul poliţistului. Excepţia a fost ridicată de reclamantul Florin Popa în cadrul soluţionării recursului declarat împotriva Sentinţei civile nr. 340/CA din 5 aprilie 2018, pronunţată de Tribunalul Covasna - Secţia civilă, prin care a fost respinsă acţiunea privind anularea dispoziţiei şefului Inspectoratului de Poliţie al Judeţului Covasna prin care s-a declanşat cercetarea prealabilă.

    5. În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 59 alin. (1) din Legea nr. 360/2002
 autorul acesteia susţine, în esenţă, că cercetarea prealabilă se declanşează prin act administrativ şi se poate dispune de persoana care, pe orice cale, a luat cunoştinţă de săvârşirea uneia sau a mai multor fapte ce pot constitui abateri disciplinare. Arată că, în urma cercetării disciplinare efectuate asupra sa, a fost expus unor situaţii juridice vătămătoare pentru drepturile şi interesele sale, respectiv: nu a putut participa la niciun concurs pentru ocuparea unui post de conducere vacant, nu a putut fi împuternicit pe o funcţie de conducere vacantă, nu a putut fi mutat, delegat, detaşat sau împuternicit pe o funcţie de conducere într-o altă unitate, nu a putut fi trimis în misiuni internaţionale, a fost evaluat cu calificativul „satisfăcător“ privind activitatea profesională desfăşurată. De asemenea, precizează că pentru obţinerea gradului profesional următor se ţine cont de evaluarea profesională şi că actul administrativ de cercetare prealabilă blochează recompensarea şi are repercusiuni asupra funcţiei şi asupra autorităţii în raport cu subordonaţii. Prin urmare, aceste restricţii legale îngrădesc cariera profesională fără nicio raţiune legitimă şi în mod discriminatoriu în raport cu categoria funcţionarilor publici supuşi prevederilor Legii nr. 188/1999
 privind Statutul funcţionarilor publici. Dispoziţiile art. 59 alin. (1) din Legea nr. 360/2002
 dau posibilitatea angajatorului de a dispune discreţionar şi chiar abuziv măsura declanşării cercetării disciplinare, în lipsa unor criterii obiective, ceea ce face practic imposibil accesul la justiţie al persoanei cercetate disciplinar şi încalcă dreptul său la apărare, întrucât instanţa nu are posibilitatea de a cenzura măsura emiterii actului administrativ de cercetare prealabilă.

    6. Se mai susţine că norma criticată nu este suficient de precisă şi de clară pentru a putea fi aplicată. Astfel, formularea cu o suficientă precizie a acestei norme i-ar fi permis autorului excepţiei să prevadă într-o măsură rezonabilă consecinţele ce pot rezulta din dispoziţia de cercetare prealabilă. Lipsa de claritate şi previzibilitate rezultă din folosirea sintagmei „cu privire la aspectele sesizate sau cunoscute“, care este o expresie „obscură şi echivocă“, vădit imprecisă atât pentru subiectul activ, care trebuie să respecte legea, cât şi pentru subiectul pasiv, poliţistul faţă de care s-a dispus cercetarea prealabilă. Astfel, se lasă posibilitatea persoanei care trebuie să emită dispoziţia de cercetare prealabilă să stabilească în mod arbitrar, pe criterii subiective, conţinutul sintagmei „cu privire la aspectele sesizate sau cunoscute“, care atrage cercetarea prealabilă a unui poliţist.

1   2   >  

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

Inapoi la Cautare

Comentarii Act

Nu sunt comentarii momentan.

Posteaza pe retele sociale

Pentru a posta un comentariu trebuie sa va autentificati


Daca nu aveti inca un cont si vreti sa va inregistrati dati click aici


Despre Companie

CTCE este liderul national in domeniul software legislativ. Avem o experienta de peste 35 ani in domeniul dezvoltarii de aplicatii software.
(aflati mai multe)

Termeni si Conditii
Comanda LegisPlus
Testeaza LegisPlus
Resurse Lege-Online

Nota CTCE

Continutul, designul, structura, precum si materialele Lege-Online.ro apartin C.T.C.E. - Piatra Neamt si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala.

Intrati in Contact

  • Telefon:
    (0233) 211 020 / (0233) 218 110
  • E-mail:
    office@ctce.ro
  • Adresa:
    Bd. Decebal, nr. 32
    610076, Piatra Neamt, Neamt
    Romania


CTCE - Centrul Teritorial de Calcul Economic

Info

Se încarcã, vã rugãm asteptati.