Inapoi la Cautare

DECIZIE 212 /2001


referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 40 lit. a), teza a doua, din Legea nr. 3/1977 privind pensiile de asigurări sociale de stat şi asistenţa socială, astfel cum au fost preluate de art. 66 lit. b) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale


Puteti sa consultati o forma actualizata la data 23.10.2021, conform modificarilor publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, apasand butonul Cumpara Act.

Cumparati Actul varianta DOC

Forma la zi
Pret: 13,00 RON cu TVA
Doriti o forma actualizata , la zi (23.10.2021) , a acestui act ? Cumparati acum online, rapid si simplu varianta DOC !

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC


având în vedere actele şi lucrările dosarului, constata următoarele:

    Prin Încheierea din 20 februarie 2001, pronunţată în Dosarul nr. 8.638/2000, Curtea de Apel Timişoara - Secţia comercială şi de contencios administrativ a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 40 lit. a), teza a doua, din Legea nr. 3/1977 privind pensiile de asigurări sociale de stat şi asistenţa socială, excepţie ridicată de Gabriel Dragos Visan într-un proces de contencios administrativ, în contradictoriu cu Ministerul Muncii şi Solidarităţii Sociale şi cu Direcţia generală de muncă şi solidaritate socială Drobeta-Turnu Severin.

    În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine ca "prevederile art. 40 lit. a) din Legea nr. 3/1977, limitand beneficiul dreptului la pensie de urmaş a copiilor care îşi continua studiile până la vârsta de cel mult 26 de ani, îi lasă pe cei care nu îşi pot termina studiile până la împlinirea acestei varste fără nici o protecţie socială, contravenind astfel dispoziţiilor constituţionale ale art. 43, referitoare la nivelul de trai şi la dreptul la pensie, ale art. 45 alin. (1), privind protecţia copiilor şi a tinerilor, precum şi celor ale art. 20 alin. (1) cu raportare la art. 2 alin. 1, art. 25 alin. 1 şi la art. 26 alin. 1 din Declaraţia Universala a Drepturilor Omului".

    Curtea de Apel Timişoara - Secţia comercială şi de contencios administrativ, exprimandu-şi opinia, apreciază ca excepţia ridicată nu este intemeiata, întrucât "Statul este suveran în a decide care sunt măsurile de protecţie socială care se impun a fi luate, evident cu respectarea stricta a Legii fundamentale române, iar aprecierea ca pensia de urmaş poate fi acordată cel mult până la vârsta de 26 de ani se bazează pe faptul ca, în mod obişnuit, un tânăr îşi termina studiile până până la aceasta vârsta".

    Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernului pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.

    Guvernul, în punctul sau de vedere, apreciază ca excepţia ridicată este nefondata, întrucât textul de lege criticat nu încalcă nici o dispoziţie constituţională. În acest sens se arata ca potrivit art. 45 alin. (2) din Constituţie formele "de protecţie socială a copiilor şi a tinerilor se stabilesc prin lege", deci "Constituţia a dat dreptul legiuitorului de a stabili condiţiile şi limitele protecţiei sociale a copiilor şi tinerilor, în acest sens prevederile art. 40 lit. a) din Legea nr. 3/1977 fiind constituţionale". Se mai arata ca reglementările invocate din Declaraţia Universala a Drepturilor Omului "au un caracter de generalitate şi nu sunt incalcate de prevederile art. 40 din Legea nr. 3/1977".

    Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.

      CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul judecătorului-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile Legii nr. 47/1992, retine următoarele:

    Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competenţa, potrivit dispoziţiilor art. 144 lit. c) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 şi 23 din Legea nr. 47/1992, republicată, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate ridicată.

    Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 40 lit. a), teza a doua, din Legea nr. 3/1977 privind pensiile de asigurări sociale de stat şi asistenţa socială, astfel cum au fost modificate prin Legea nr. 73/1991, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 251 din 16 decembrie 1991. Aceste dispoziţii au următorul conţinut: "Copiii au drept la pensie de urmaş: a) până la vârsta de 16 ani sau, dacă îşi continua studiile, până la terminarea acestora, fără a depăşi însă vârsta de 25 ani şi, respectiv, de 26 ani, în cazul acelora care urmează studii superioare cu o durată de şcolarizare mai mare de 5 ani;"

    Dispoziţiile constituţionale invocate de autorul excepţiei ca fiind incalcate de textul de lege criticat sunt:

    - Art. 43: "(1) Statul este obligat sa ia măsuri de dezvoltare economică şi de protecţie socială, de natura să asigure cetăţenilor un nivel de trai decent.

    (2) Cetăţenii au dreptul la pensie, la concediu de maternitate plătit, la asistenţa medicală în unităţile sanitare de stat, la ajutor de şomaj şi la alte forme de asistenţa socială prevăzute de lege.";

    - Art. 45 alin. (1): "Copiii şi ţinerii se bucura de un regim special de protecţie şi de asistenţa în realizarea drepturilor lor.";
<   1   2   3   >  

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

Inapoi la Cautare

Despre Companie

CTCE este liderul national in domeniul software legislativ. Avem o experienta de peste 35 ani in domeniul dezvoltarii de aplicatii software.
(aflati mai multe)

Termeni si Conditii
Comanda iLegis
Testeaza iLegis
Resurse Lege-Online

Nota CTCE

Continutul, designul, structura, precum si materialele Lege-Online.ro apartin C.T.C.E. - Piatra Neamt si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala.

Intrati in Contact

  • Telefon:
    (0233) 211 020 / (0233) 218 110
  • E-mail:
    office@ctce.ro
  • Adresa:
    Bd. Decebal, nr. 32
    610076, Piatra Neamt, Neamt
    Romania


CTCE - Centrul Teritorial de Calcul Economic