Inapoi la Cautare

DECIZIE 211 /2018


referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 2 alin. (1) din Legea nr. 124/2014 privind unele măsuri referitoare la veniturile de natură salarială ale personalului plătit din fonduri publice


Puteti sa consultati o forma actualizata la data 18.10.2019, conform modificarilor publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, apasand butonul Cumpara Act.

Cumparati Actul varianta DOC

Forma la zi
Pret: 13,00 RON cu TVA
Doriti o forma actualizata , la zi (18.10.2019) , a acestui act ? Cumparati acum online, rapid si simplu varianta DOC !

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC



	

┌───────────────────┬──────────────────┐
│Valer Dorneanu │- preşedinte │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Marian Enache │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Petre Lăzăroiu │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Mircea Ştefan Minea│- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Daniel Marius Morar│- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Mona-Maria │- judecător │
│Pivniceru │ │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Livia Doina Stanciu│- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Simona-Maya │- judecător │
│Teodoroiu │ │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Varga Attila │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Ioana Marilena │- │
│Chiorean │magistrat-asistent│
└───────────────────┴──────────────────┘


    Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Loredana Veisa.

    1. Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 2 alin. (1) din Legea nr. 124/2014
 privind unele măsuri referitoare la veniturile de natură salarială ale personalului plătit din fonduri publice, excepţie ridicată de Ştefan Eduard Iovu, Cristinel Catană, Marinela Abăloaie şi Constantin Macovei, în Dosarul nr. 832/103/2015 al Curţii de Apel Bacău - Secţia a II-a civilă, de contencios administrativ şi fiscal, şi care formează obiectul Dosarului Curţii Constituţionale nr. 3.195D/2016.

    2. La apelul nominal se constată lipsa părţilor. Procedura de citare a fost legal îndeplinită.

    3. Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care solicită respingerea, ca neîntemeiată, a excepţiei de neconstituţionalitate. Arată că Legea nr. 124/2014
 reprezintă un act de clemenţă a legiuitorului, care, din considerente de politică socială, renunţă la a mai recupera anumite venituri de natură salarială ale personalului plătit din fonduri publice. Art. 2
 al acestei legi reglementează domeniul de aplicare al acesteia, în concordanţă cu instituţia juridică a amnistiei, neputând fi scutite de la restituire decât sumele de bani necesare pentru acoperirea unor prejudicii constatate până la intrarea în vigoare a legii. Este firesc să fie aşa, deoarece în lipsa constatării prejudiciului, nu ar exista obligaţia de restituire.

    CURTEA,

    având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată următoarele:

    4. Prin Încheierea din 11 noiembrie 2016, pronunţată în Dosarul nr. 832/103/2015, Curtea de Apel Bacău - Secţia a II-a civilă, de contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 2 alin. (1) din Legea nr. 124/2014
. Excepţia de neconstituţionalitate a fost ridicată de recurenţii-reclamanţi Ştefan Eduard Iovu, Cristinel Catană, Marinela Abăloaie şi Constantin Macovei, în cadrul soluţionării recursului formulat de autorii excepţiei, împotriva unei sentinţe civile din 16 decembrie 2015, prin care a fost admisă în parte acţiunea în contradictoriu cu Poliţia Locală Piatra Neamţ, fiind anulate, în parte, deciziile de recalculare a salariilor reclamanţilor şi deciziile de imputare, iar pârâta a fost obligată să restituie reclamanţilor sumele reţinute în baza deciziilor de imputare. Pentru a pronunţa această hotărâre, instanţa de fond a reţinut, în beneficiul reclamanţilor, dispoziţiile art. 1
 şi art. 2 din Legea nr. 124/2014
.

    5. În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorii acesteia susţin că dispoziţiile art. 2 alin. (1) din Legea nr. 124/2014
 sunt neconstituţionale „în măsura în care se interpretează că sunt aplicabile doar prejudiciilor constatate la data intrării în vigoare a legii de către Curtea de Conturi sau alte instituţii cu atribuţii de control“. Astfel, este discriminatorie aplicarea acestor dispoziţii „în interiorul aceleiaşi categorii de subiecţi, doar funcţionarilor publici în privinţa cărora au fost efectuate actele de control anterior intrării în vigoare a legii de amnistie fiscală“. Art. 16 alin. (1) din Constituţie
 este înfrânt prin interpretarea pe care atât pârâtul, cât şi anumite instanţe o dau textului de lege criticat, în sensul că prejudiciul în privinţa căruia ar interveni amnistia ar fi trebuit să fi „existat constatat“ la momentul intrării în vigoare a legii. În măsura în care acesta ar fi sensul avut în vedere de legiuitor, s-ar crea o „discriminare negativă în interiorul aceleiaşi categorii de subiecţi“, legea aplicându-se doar funcţionarilor publici în privinţa cărora au fost efectuate actele de control anterior intrării în vigoare a legii de amnistie fiscală, celorlalţi imputându-li-se, practic, pasivitatea organelor de audit. Mai susţin că, în privinţa sumelor imputate, a intervenit amnistia, prejudiciul existând din anul 2012, iar faptul că nu „exista constatat“ este exclusiv culpa pârâtei, a cărei interpretare, în privinţa aplicabilităţii dispoziţiilor de lege criticate, este discriminatorie. În final, invocând faptul că „practica judiciară nu este unitară şi pentru a preîntâmpina interpretarea dispoziţiilor legale de o manieră diferenţiată şi, eventual, discriminatorie“, autorii excepţiei de neconstituţionalitate apreciază ca fiind necesară declanşarea controlului de constituţionalitate.

    6. Curtea de Apel Bacău - Secţia a II-a civilă, de contencios administrativ şi fiscal consideră că natura exoneratoare a prevederilor Legii nr. 124/2014
, aplicabile anumitor categorii de obligaţii având ca obiect plata sumelor reprezentând venituri de natură salarială, se încadrează în marja de apreciere a statului în gestionarea creanţelor pe care le are, ca urmare a utilizării necorespunzătoare de către beneficiarii fondurilor publice.

1   2   >  

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

Inapoi la Cautare

Comentarii Act

Nu sunt comentarii momentan.

Posteaza pe retele sociale

Pentru a posta un comentariu trebuie sa va autentificati


Daca nu aveti inca un cont si vreti sa va inregistrati dati click aici


Despre Companie

CTCE este liderul national in domeniul software legislativ. Avem o experienta de peste 35 ani in domeniul dezvoltarii de aplicatii software.
(aflati mai multe)

Termeni si Conditii
Comanda LegisPlus
Testeaza LegisPlus
Resurse Lege-Online

Nota CTCE

Continutul, designul, structura, precum si materialele Lege-Online.ro apartin C.T.C.E. - Piatra Neamt si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala.

Intrati in Contact

  • Telefon:
    (0233) 211 020 / (0233) 218 110
  • E-mail:
    office@ctce.ro
  • Adresa:
    Bd. Decebal, nr. 32
    610076, Piatra Neamt, Neamt
    Romania


CTCE - Centrul Teritorial de Calcul Economic

Info

Se încarcã, vã rugãm asteptati.