Inapoi la Cautare

DECIZIE 206 /2003


referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 371^7 alin. 3 şi 4 din Codul de procedură civilă


Puteti sa consultati o forma actualizata la data 02.12.2021, conform modificarilor publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, apasand butonul Cumpara Act.

Cumparati Actul varianta DOC

Forma la zi
Pret: 13,00 RON cu TVA
Doriti o forma actualizata , la zi (02.12.2021) , a acestui act ? Cumparati acum online, rapid si simplu varianta DOC !

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

    Prin Încheierea din 3 decembrie 2002, pronunţată în Dosarul nr. 647/2002, Judecătoria Gheorgheni, judeţul Harghita, a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 371^7 alin. 3 şi 4 din Codul de procedură civilă, excepţie ridicată de Ileana Sandor.

    În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine ca textul de lege criticat contravine prevederilor constituţionale privind egalitatea în drepturi a cetăţenilor, accesul liber la justiţie şi dreptul la apărare, întrucât prin aplicarea dispoziţiei legale criticate, în cadrul procedurii de executare silită, se ajunge la situaţia inadmisibila ca debitorul să fie obligat la sume cu mult mai mari decât cele prevăzute în titlul executoriu. Astfel, procesul-verbal prin care executorul judecătoresc fixează onorarii exorbitante şi stabileşte cheltuieli de executare foarte mari scapa controlului judecătoresc, întrucât reprezintă titlu executoriu. Se mai arata ca în acest mod se instituie dreptul executorului judecătoresc de a aprecia arbitrar cuantumul cheltuielilor de executare, voinţa exclusiva a acestuia dobândind valoarea unei hotărâri judecătoreşti investite cu formula executorie.

    Judecătoria Gheorgheni, judeţul Harghita, apreciază ca excepţia este neîntemeiată, deoarece autoarea excepţiei beneficiază de toate drepturile garantate constituţional, astfel încât criticile aduse textului de procedura civilă nu au avut ca scop decât tergiversarea executării silite pornite împotriva ei, în calitate de debitoare girant.

    Potrivit dispoziţiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, precum şi Guvernului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate ridicată. De asemenea, în conformitate cu dispoziţiile art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu modificările ulterioare, s-a solicitat punctul de vedere al instituţiei Avocatul Poporului.

    Preşedintele Camerei Deputaţilor arata ca, potrivit art. 51 din Legea nr. 188/2000 privind executorii judecătoreşti, "executorul judecătoresc îşi îndeplineşte atribuţiile cu respectarea dispoziţiilor prezentei legi, a statutului profesiei şi a regulamentului de aplicare a prezentei legi, precum şi ale Codului de procedura civilă şi ale altor legi aplicabile în materie".

    Prevederile art. 57 alin. (1) din aceeaşi lege, coroborate cu cele ale art. 58, reglementează dreptul persoanei interesate sau vătămate prin actele de executare silită de a formula contestaţie la executare, în condiţiile Codului de procedura civilă, care la art. 399 alin. 1 reglementează dreptul acestor persoane de a face contestaţie împotriva oricărui act de executare. Prin urmare, nu se poate pune în discuţie încălcarea liberului acces la justiţie sau dreptului la apărare, asa cum susţine autoarea excepţiei. În ceea ce priveşte cuantumul onorariului perceput de executorul judecătoresc, întrucât constituie o situaţie de fapt, şi nu de drept, nu este de competenţa Curţii Constituţionale să se pronunţe asupra acestui aspect. De altfel, exista reglementări legale în acest domeniu menite sa înlăture eventualele abuzuri ale executorilor judecătoreşti.

    Guvernul considera ca întreaga activitate de efectuare a executării silite de către executorul judecătoresc este supusă controlului instanţei de judecată, astfel încât împotriva procesului-verbal de stabilire a cheltuielilor de executare se poate face contestaţie, care se judeca cu procedura prevăzută pentru judecata în prima instanţa, hotărârea fiind supusă căilor de atac prevăzute de lege. În consecinţa, excepţia de neconstituţionalitate este apreciată ca fiind neîntemeiată.

    Avocatul Poporului arata ca, potrivit dispoziţiilor legale criticate, executorul stabileşte cheltuielile de executare, prin proces-verbal, dar numai pe baza dovezilor prezentate de partea interesată, în condiţiile legii. Împotriva acestui proces-verbal se poate formula contestaţie la executare în temeiul art. 399 alin. 3 din Codul de procedură civilă, în cadrul căreia se poate solicita diminuarea cheltuielilor de executare, dacă nu sunt fundamentate, ceea ce da expresie dreptului la apărare al debitorului şi liberului acces la justiţie al acestuia.

    Preşedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.

                           CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale preşedintelui Camerei Deputaţilor, Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile Legii nr. 47/1992, retine următoarele:

    Curtea Constituţională este competenţa, potrivit dispoziţiilor art. 144 lit. c) din Constituţie şi ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 şi 23 din Legea nr. 47/1992, republicată, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate cu care a fost sesizată.

    Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie art. 371^7 alin. 3 şi 4 din Codul de procedură civilă. Textul legal criticat are următorul conţinut:

    - Art. 371^7 alin. 3 şi 4: "Sumele ce urmează să fie plătite se stabilesc de către executorul judecătoresc, prin proces-verbal, pe baza dovezilor prezentate de partea interesată, în condiţiile legii.

    Pentru sumele stabilite potrivit prezentului articol procesul-verbal constituie titlu executoriu."

<   1   2   3   >  

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

Inapoi la Cautare

Despre Companie

CTCE este liderul national in domeniul software legislativ. Avem o experienta de peste 35 ani in domeniul dezvoltarii de aplicatii software.
(aflati mai multe)

Termeni si Conditii
Comanda iLegis
Testeaza iLegis
Resurse Lege-Online

Nota CTCE

Continutul, designul, structura, precum si materialele Lege-Online.ro apartin C.T.C.E. - Piatra Neamt si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala.

Intrati in Contact

  • Telefon:
    (0233) 211 020 / (0233) 218 110
  • E-mail:
    office@ctce.ro
  • Adresa:
    Bd. Decebal, nr. 32
    610076, Piatra Neamt, Neamt
    Romania


CTCE - Centrul Teritorial de Calcul Economic