Inapoi la Cautare

DECIZIE 204 /2015


referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 212 alin. (1), art. 270 alin. (1^1) şi art. 330-338 din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii


Puteti sa consultati o forma actualizata la data 08.12.2019, conform modificarilor publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, apasand butonul Cumpara Act.

Cumparati Actul varianta DOC

Forma la zi
Pret: 13,00 RON cu TVA
Doriti o forma actualizata , la zi (08.12.2019) , a acestui act ? Cumparati acum online, rapid si simplu varianta DOC !

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC



	

    Augustin Zegrean - preşedinte
    Valer Dorneanu - judecător
    Petre Lăzăroiu - judecător
    Mircea Ştefan Minea - judecător
    Daniel Marius Morar - judecător
    Mona-Maria Pivniceru - judecător
    Puskas Valentin Zoltan - judecător
    Simona-Maya Teodoroiu - judecător
    Tudorel Toader - judecător
    Simina Popescu - magistrat-asistent


    1. Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor art. 212 alin. (1), art. 270 alin. (1^1) şi art. 331-338 din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, excepţie ridicată de Eugenia Diana Pilan în Dosarul nr. 1.061/103/2014 al Tribunalului Neamţ - Secţia a II-a civilă, de contencios administrativ şi fiscal şi care formează obiectul Dosarului nr. 554D/2014 al Curţii Constituţionale.

    2. Dezbaterile au avut loc în şedinţa din 3 martie 2015, în prezenţa consilierului juridic al Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate, cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Antonia Constantin, şi au fost consemnate în Încheierea de şedinţă din acea dată, când Curtea, având nevoie de timp pentru a delibera, în temeiul art. 57 şi art. 58 alin. (3) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, a amânat pronunţarea pentru data de 17 martie 2015 şi, ulterior, pentru data de 31 martie 2015, dată la care a pronunţat prezenta decizie.

                                    CURTEA,

având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine următoarele:

    3. Prin Încheierea din 22 mai 2014, astfel cum a fost completată prin Încheierea din 10 septembrie 2014, pronunţată în Dosarul nr. 1.061/103/2014, Tribunalul Neamţ - Secţia a II-a civilă, de contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 212 alin. (1), art. 270 alin. (1^1) şi art. 331-338 din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii. Excepţia a fost ridicată de Eugenia Diana Pilan într-o cauză având ca obiect obligarea Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate şi a Casei Judeţene de Asigurări de Sănătate Neamţ la decontarea serviciilor medicale sau medicamente în lipsa prezentării cardului naţional de asigurări sociale de sănătate şi obligarea la ştergerea datelor cu caracter personal, administrativ şi medical înregistrate în Sistemul informatic unic integrat şi în Sistemul informatic de prescripţie electronică.

    4. În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate, autorul susţine, în esenţă, că prevederile de lege criticate prezintă deficienţe de natură să aducă atingere dreptului la viaţă intimă şi privată sub aspectul confidenţialităţii privind starea de sănătate a titularului cardului naţional de sănătate, într-o manieră ce nu corespunde cerinţelor stabilite de art. 53 din Constituţie. Astfel, titlul IX din Legea nr. 95/2006 instituie, pentru furnizorii de servicii medicale din asistenţa primară şi medicii de familie, obligaţia de a stoca în mod continuu, pe o perioadă de minimum 5 ani pe cardurile electronice de sănătate, date privind diagnostice cu risc vital şi boli cronice care nu sunt definite şi nici măcar exemplificate de lege, precum şi date care vor face parte din Sistemul informatic unic integrat al Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate, fără a se preciza modul în care aceste date vor fi prelucrate, modificate sau actualizate.

    5. De asemenea, în art. 331 din Legea nr. 95/2006, se observă o manieră ambiguă de redactare, neconformă cu normele de tehnică legislativă, spre exemplu, sintagmele: "datele minime", despre care se precizează că vor fi înregistrate pe cipul cardului naţional de sănătate, "date administrate", care au un regim juridic separat faţă de "datele medicale", fără a se arăta, însă, care este diferenţa între acestea, iar cu privire la entităţile care au acces la aceste date se vorbeşte despre "persoane autorizate în acest scop". Legea nu defineşte cine este organismul care autorizează aceste persoane, nici criteriile pe care aceste persoane trebuie să le îndeplinească pentru a primi această autorizare. Mai mult, art. 331 alin. (3) şi (6) din lege lasă deschisă posibilitatea atât a înscrierii unui număr neprevăzut de boli diagnostice, încă nereglementat, cât şi a unui număr foarte larg de persoane cu drept de acces la aceste date.

    6. Legea şi normele metodologice nu precizează modul în care se fac stocarea şi conservarea acestor date, lăsând la latitudinea producătorilor de aplicaţii informatice în domeniul medical şi al asigurărilor de sănătate modalitatea de gestionare, ceea ce creează o stare de pericol pentru respectarea dreptului la confidenţialitate al pacientului, precum şi a dreptului la viaţă intimă şi privată.

    7. Cu titlu de exemplu, arată că, deşi art. 8 alin. (1) lit. d) din Normele metodologice de aplicare a prevederilor referitoare la cardul naţional de asigurări sociale de sănătate din titlul IX "Cardul european şi cardul naţional de asigurări sociale de sănătate" din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 900/2012, prevede că furnizorii de medicamente şi dispozitive medicale şi servicii medicale vor realiza numai identificarea titularului cardului de sănătate, în realitate, aceştia, în mod necesar, vor vizualiza date medicale în procesul de utilizare a aplicaţiilor de raportare ale Sistemului informatic unic integrat atunci când eliberează prescripţia medicală şi dispozitivele medicale. Nesiguranţa pe care o inspiră posibilitatea identificării şi prelucrării datelor medicale ale pacientului de către persoane care nu sunt expres prevăzute de lege la data adoptării acesteia este de natură să limiteze şi dreptul la viaţă intimă, familială şi privată. Se deduce că destinatarii legii nu pot cunoaşte dacă datele care privesc starea lor de sănătate vor fi gestionate exclusiv de cadre medicale sau de orice persoană fizică şi juridică care desfăşoară activităţi de comerţ cu dispozitive medicale.

    8. Pe de altă parte, stocarea acestor date în Sistemul informatic unic integrat şi în cipul cardurilor de sănătate are caracter continuu. În materia drepturilor personale, cum este dreptul la viaţă intimă şi privată, precum şi în domeniul prelucrării datelor cu caracter personal, regula unanim recunoscută este aceea a garantării şi respectării acestora, respectiv a confidenţialităţii, statul având, în acest sens, obligaţii majoritar negative, de abţinere prin care să fie evitată, pe cât posibil, ingerinţa sa în exerciţiul dreptului. În acest sens, au fost adoptate Legea nr. 677/2001 privind protecţia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal şi Legea nr. 506/2004 privind prelucrarea datelor cu caracter personal şi protecţia vieţii private în sectorul comunicaţiilor electronice. Invocă, în acest sens, Decizia Curţii Constituţionale nr. 1.258 din 8 octombrie 2009.

    9. Având în vedere dispoziţiile Legii nr. 506/2004 coroborate cu principiile raportării serviciilor medicale on-line în timp real, prezentarea cardului electronic de sănătate la un furnizor de servicii sau echipamente medicale şi medicamente are şi semnificaţia stocării unor "date de localizare". Obligaţia legală care impune stocarea în mod continuu a datelor privind starea de sănătate transformă excepţia de la principiul protejării efective a dreptului la viaţă intimă în regulă absolută. Dreptul apare ca fiind reglementat într-o maniera negativă, latura sa pozitivă pierzând caracterul predominant.

    10. De asemenea, principiul proporţionalităţii este încălcat, prin aceea că toate persoanele care au calitatea de asigurat sunt considerate ca având intenţia de fraudare a sistemului, independent de o conduită anterioară sau actuală, precum şi intenţia de a-şi produce şi utiliza documente justificative false ale calităţii de asigurat. Operaţiunea de a înregistra date medicale este o obligaţie cu caracter continuu, nefiind stabilite limitele precise înăuntrul cărora această activitate este legitimă. Aceste informaţii care privesc persoana şi viaţa sa privată sunt reţinute în Sistemul informatic unic integrat cu scopul de a fi puse la dispoziţia oricăror cadre medicale care profesează în relaţii contractuale cu casa de asigurări de sănătate, precum şi angajaţilor caselor de asigurări de sănătate şi comercianţilor de medicamente şi dispozitive medicale. Aceste informaţii presupun identificarea asiguratului, a serviciului medical de care a beneficiat, durata internărilor în spital, a diagnosticelor şi tratamentelor pe care le-a urmat, date care sunt confruntate cu cele din Sistemul informatic unic integrat în timpul utilizării aplicaţiilor informatice.

    11. În aceste condiţii, consideră că reglementarea criticată este insuficientă, atât din punctul de vedere al tehnicii legislative, cât şi al prescripţiilor tehnice, generează bănuieli legitime în conştiinţa asiguraţilor cu privire la respectarea intimităţii lor şi la săvârşirea unor abuzuri, garanţiile legale privind utilizarea în concret a datelor nefiind apte să îndepărteze temerea că drepturile personale de natură intimă pot fi încălcate.

    12. În susţinerea criticii de neconstituţionalitate sunt invocate exemple din jurisprudenţa Curţii Europene a Drepturilor Omului, şi anume Hotărârea din 16 decembrie 1992 pronunţată în Cauza Niemietz împotriva Germaniei şi Hotărârea din 29 aprilie 2002 pronunţată în Cauza Pretty împotriva Marii Britanii.
1   2   >  

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

Inapoi la Cautare

Comentarii Act

Nu sunt comentarii momentan.

Posteaza pe retele sociale

Pentru a posta un comentariu trebuie sa va autentificati


Daca nu aveti inca un cont si vreti sa va inregistrati dati click aici


Despre Companie

CTCE este liderul national in domeniul software legislativ. Avem o experienta de peste 35 ani in domeniul dezvoltarii de aplicatii software.
(aflati mai multe)

Termeni si Conditii
Comanda LegisPlus
Testeaza LegisPlus
Resurse Lege-Online

Nota CTCE

Continutul, designul, structura, precum si materialele Lege-Online.ro apartin C.T.C.E. - Piatra Neamt si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala.

Intrati in Contact

  • Telefon:
    (0233) 211 020 / (0233) 218 110
  • E-mail:
    office@ctce.ro
  • Adresa:
    Bd. Decebal, nr. 32
    610076, Piatra Neamt, Neamt
    Romania


CTCE - Centrul Teritorial de Calcul Economic

Info

Se încarcã, vã rugãm asteptati.